Skip to main content

Hoe is het afgelopen?

Heb inmiddels als installateur ook al meerder klanten met Hikvision camerasystemen en KPN Experiabox v10 Routers met hetzelfde probleem.
Recorder(s) meerdere malen vervangen, alle instellingen nagelopen….. zonder resultaat.

Probleem lijkt zicht enkel voor te doen bij de Experiabox v10, bij andere routers en providers ondervinden wij praktisch nooit problemen.

@Kpn @Natasja hebben jullie hier een oplossing voor?

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt (origineel topic)

@Michel Brenters we werken nog steeds aan een oplossing. Om die reden heb ik nog een aantal vragen.

Je geeft aan dat er problemen zijn met de NVR recorder. Gaat het daarbij om het opslaan van de camera feed? Of is het een verbreking bij het bekijken van de live feed? Zou je ook nog aan willen geven welke kwaliteit de stream heeft? Zijn de camera’s via de wifi aangesloten of met een kabel? En als ze over de wifi zijn aangesloten lukt het dan hier een screenshot van de configuratie te plaatsen? Daarbij natuurlijk met privégegevens weggestreept. 

Laat het hier weten. Dan geef ik het door en gaan we verder op zoek. Ik ben jullie niet vergeten.


Beste @Bram_ 
 

Je geeft aan dat er problemen zijn met de NVR recorder. Gaat het daarbij om het opslaan van de camera feed? Of is het een verbreking bij het bekijken van de live feed?

  • De complete Cloud verbinding met de Hik-Connect Cloud wordt er uitgegooid / tegen gehouden. Dus kan totaal geen beelden ophalen live e/o terugkijken.

Zou je ook nog aan willen geven welke kwaliteit de stream heeft?

  • De stream is reeds getest met alle mogelijke opties vanaf CIF tot aan 4K

Zijn de camera’s via de wifi aangesloten of met een kabel?

  • Alle camera's zijn via een UTP CAt5e netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de NVR recorder.

En als ze over de wifi zijn aangesloten lukt het dan hier een screenshot van de configuratie te plaatsen? Daarbij natuurlijk met privégegevens weggestreept. 

  • Deze zijn niet op basis van WiFi.

Laat het hier weten. Dan geef ik het door en gaan we verder op zoek. Ik ben jullie niet vergeten.


Vandaag bij een nieuwe klant geweest met een V12 experiabox en ook hier doet het probleem zich voor. 
Is er al zicht op waar het probleem zit? 


Kpn onderneem eens wat meer actie hierop! Nu moeten installateurs zelf dingen gaan aanpassen in de routers om de hik werkend te krijgen. De v10 router in combi met hik connect hiervoor wel prima gewerkt dus is er recentelijk nu wel of niet een update geweest door jullie waardoor de hik nu blokkeert??? Die vraag is meerdere keren gesteld en nooit beantwoord.

 

Nog geen vorderingen uit dit forum e/o telefonisch contact met KPN helaas!!


Ik lees deze thread en doe maar een duit in het zakje. Ook ik heb een Experiabox v10 (niet a) en SuperWifi welke tot voor kort prima werkte met mijn 3 Hikvision cameras op een Synology NAS icm Surveillance Station.  Op 10 maart om 6.04 in de ochtend is de verbinding met alle drie de camera's vervallen, kon ik mijn PoE managed switch niet meer vinden en is de NAS niet langer van buitenaf (Internet) benaderbaar. 

Er heeft bij mijn weten op dat moment een update (trial firmware???) van KPN plaatsgevonden, tenminste dat is wat ik lees in de threads op het forum hier….

 

Mijn probleem is dus hetzelfde als bij zovelen, alleen ik ben afnemer en geen installateur. En mijn beveiliging ligt nu plat. Geen fijne gedachte. Vind het dan ook uitermate irritant en bijzonder ONPROFESSIONEEL en KLANTONVRIENDELIJK dat KPN deze kwestie laat voortbestaan. 

 

Following for info….


@Mad Dawg Probleem is voor zowel installateurs als eindgebruikers inderdaad erg vervelend.
Wij hebben inmiddels al meerdere klanten geadviseerd over te stappen daar er geen oplossing lijkt te komen!!


@Mad Dawg Probleem is voor zowel installateurs als eindgebruikers inderdaad erg vervelend.
Wij hebben inmiddels al meerdere klanten geadviseerd over te stappen daar er geen oplossing lijkt te komen!!

Ja dat zou  the last resort zijn, maar als je zoals ik glasvezel, telefonie en tv en spotify en netflix en de hele reut afneemt bij ons almachtige KPN is dat natuurlijk wel een dingetje. Bijzonder spijtig dat er dus vanuit KPN zo krampachtig wordt gedaan over het uitrollen van de 10a of nieuwer (mocht dat een oplossing zijn). 

 


@Michel Brenters ik heb alle informatie een kleine week geleden doorgegeven aan de juiste afdeling. Wel heb ik nog even gewacht met een verdere reactie.

Dit heb ik gedaan om te kijken of er alternatieven zijn. Maar specifiek omdat de V10 het enige modem dat geschikt is voor bijvoorbeeld pairbonding of Sneller Internet Buitengebied is dit niet altijd een optie.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat het proces niet stil ligt. Wel is een wijziging aanbrengen in de firmware van het modem niet iets dat we van de ene op de andere dag kunnen doen. 

Als ik geen dagelijkse updates geef is dat niet omdat ik het niet opgelost wil hebben. Ik begrijp de urgentie en doe wat ik kan om daar naar te handelen.


Bij toeval stuit ik op dit onderwerp.

Er zijn  Kamervragen gesteld  over mogelijke "spyware" op IP-camera's van Chinese makelij.
Waarbij de Chinese overheid mogelijk kan meekijken.

Kamervragen over gebruik Chinese beveiligingscamera's in Nederland

donderdag 10 maart 2022, 10:34

De VVD heeft minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid en minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken om opheldering gevraagd over het gebruik van Chinese beveiligingscamera's in Nederland en in hoeverre de Chinese regering met de apparaten kan meekijken. Het gaat om camera's van fabrikanten Dahua en Hikvision.


Mogelijk dat achterliggend vanuit de overheid is aangedrongen op maatregelen in breder verband, met als onaangename bijwerking dat die camera's nu niet vanaf afstand zijn te benaderen??

Of een combi van firmware update van Hikvision zelf omdat die een groot beveiligingslek hebben, waardoor criminelen daar misbruik van kunnen maken, en de camera's niet bruikbaar worden??

Criminelen maken actief misbruik van lek in beveiligingscamera's Hikvision

dinsdag 22 februari 2022, 13:35

Criminelen maken actief misbruik van een kritieke kwetsbaarheid in beveiligingscamera's van fabrikant Hikvision. De apparaten worden onderdeel gemaakt van een botnet dat ddos-aanvallen uitvoert, maar zijn ook te gebruiken voor verdere aanvallen tegen het achterliggende netwerk, zo waarschuwt securitybedrijf Rapid7. Sinds vorig jaar september zijn er beveiligingsupdates voor het lek beschikbaar.

En bijv. ook < DEZE >

Tientallen gemeenten gebruiken beveiligingscamera's Hikvision en Dahua

dinsdag 8 februari 2022, 15:19

Tientallen Nederlandse gemeenten maken gebruik van beveiligingscamera's van de Chinese fabrikanten Hikvision en Dahua. Er zijn zorgen over spionage en betrokkenheid bij mensenrechtenschendingen, zo melden Follow the Money en de NOS.

De problemen op dit moment met Hikvision zou je naar ik inschat in breder verband moeten zien.

Meer recente berichten, zie de bovenste rij aan weblinks via de volgende webpagina
https://www.security.nl/search?origin=frontpage&keywords=hikvision

Leveranciers die in dit onderwerp hebben gereageerd.
Ondanks mogelijke beveiligingsupdates die men heeft uitgevoerd, en nog steeds problemen?
Neem beter contact op met hoofd dealer of importeur voor Nederland of met het moederbedrijf.


@Babylonia Er is in mijn optiek geen 1 merk dat hier niet vatbaar voor is / kan zijn.
Bekijk anders eens de volgende website: http://insecam.org/en/
Hier staan duizenden camera's op van zowat elle merken…
Dus ook de niet Chinese merken en zelfs camera's uit het zeer hoge segment.
O.s. Axis camera's voeren de boventoon op deze website qua aantal… Axis is geen Chinees merk en valt normaliter ook onder een hoog segment. De instellingen van de recorder, camera en internet dragen allen mee aan een kwetbaarder systeem.
Vergeet verder niet dat er (wellicht) achterliggende politieke belangen meespelen VS vs. China.

U schijft verder “Leveranciers die in dit onderwerp hebben gereageerd.
Ondanks mogelijke beveiligingsupdates die men heeft uitgevoerd, en nog steeds problemen?
Neem beter contact op met hoofd dealer of importeur voor Nederland of met het moederbedrijf.”

Zowel onze leverancier(s) als wij installateur(s) zijn hier uiteraard volop mee bezig…
Maar dit specifieke probleem komt enkel voor bij enkele Hikvision NVR's i.c.m. de Experiabox V10 van KPN. En staan dus geheel los van de door u omschreven "spyware”… Of u moet KPN hierin medeplichtig achten :wink: (geintje)


@Babylonia Er is in mijn optiek geen 1 merk dat hier niet vatbaar voor is / kan zijn.
Bekijk anders eens de volgende website: http://insecam.org/en/
Hier staan duizenden camera's op van zowat elle merken…


Maar maak niet de vergissing van enerzijds firmware met veiligheidslekken, ondanks alle voorzorgsmaatregelen om beeld binnen een afgeschermde beveiligde omgeving te houden.

Tegenover gewoon openbaar te bereiken webcams zonder vorm van beveiliging / afscherming.
Simpelweg omdat gebruikers geen enkele vorm van protectie hebben ingesteld.

       ….and a lot of other network video cams available online without a password.

       you can still remove your camera from Insecam.
       The only thing you need to do is to set the password of your camera.


Beste @Babylonia begrijp uw standpunt…. Maar dit staat toch geheel los van de omschreven problemen in dit topic?
Zie er dan ook verder geen nut van in om deze discussie hier verder te gaan voeren.
Hiermee gaan we geen oplossing vinden voor het gestelde probleem.


Maar die "discussie" start jezelf door te verwijzen naar:

Bekijk anders eens de volgende website: http://insecam.org/en/

Ik beaam juist, dat dat er helemaal niets mee te maken heeft, en je daarin dus niet moet vergissen.

Maar schijnbaar zie (of zag) jezelf dat onderscheid niet?

In mijn eerdere reactie attendeer ik alleen maar welke problemen in zijn algemeenheid er op dit moment spelen met een aantal Chinese IP-camera merken, waaronder juist met name Hikvision.
En het probleem daarmee groter is dan wellicht gedacht dan alleen nu naar voren komt met om het even een Experia Box 10 of Box 12 die in dit onderwerp worden vernoemd.


Ik had een v10a, ik heb die vervangen voor een fritzbox omdat ik dezelfde problemen ondervond. Blijkt dat het aan de superwifi punten ligt. Ik had die per ongeluk ingestoken in de fritzbox, nvr niet te bereiken via webinterface, uurtje erna kwam ik erachter dat het superwifi main punt nog ingestoken was, heb ik die eruit getrokken en toen ging de nvr webinterface opeens. Dus wtf is hier aan de hand? Doe eens fixen kpn! 


Beste @Bram_  Zijn er inmiddels vorderingen? Begint nu wel erg lang te duren vindt je niet?

Probleem loopt reeds ruim 2 maanden!

Vandaag wederom een Hikvision camerasysteem geplaatst bij een particuliere klant met een Experiabox v10 router…. En jawel hoor, weer problemen met het camerasysteem.

Deze klant heeft diverse @Kpn WiFiboosters… Deze beschikt over 2 LAN poorten.
Neem aan dat de binnenkomende LAN kabel in 1 vd poorten kan, en de andere poort een doorvoerpoort is zoals bij praktisch alle andere apparaten?

Als ik de recorder in de 2e poort vd WiFibooster stop loopt het camerasysteem meteen vast!!

Resultaat… Werkzaamheden WEER niet af kunnen werken, teleurgestelde klant en ik kan weer een keer terug om dit probleem op proberen te lossen.

GRAAG Z.S.M. actie ondernemen!!

 

@Noranora
@Norah Norah 

@Joost Van der Stelt 

@Hendrik van K. 

Jullie nog problemen? Wellicht helpt het als jullie ook updates posten zodat er (met een beetje geluk) actie ondernomen gaat worden.

 


@Michel Brenters 

Jazeker! 
Helaas ook hier nog klanten met dezelfde problemen. Waarvan ook klanten met een nieuwe v12

 

kpn biedt de klanten een Fritzbox oplossing waarmee meer “instellingen” mogelijk zijn en zoals de klantenservice van kpn aangeeft dit probleem niet mag voorkomen. Echter moet de klant extra gaan betalen voor een Fritzbox. Lijkt me niet helemaal de bedoeling lijkt me. 


Hoi @Michel Brenters (en de rest). @Bram_  is even met vakantie.  Ik neem het over.

Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar modem development met de vraag of dit issue bij hun bekend is. Meer kan ik er nu niet over zeggen.  We zullen moeten afwachten. Zoals Bram al aangaf kan dit lang duren. :-(


Ik had een v10a, ik heb die vervangen voor een fritzbox omdat ik dezelfde problemen ondervond. Blijkt dat het aan de superwifi punten ligt. Ik had die per ongeluk ingestoken in de fritzbox, nvr niet te bereiken via webinterface, uurtje erna kwam ik erachter dat het superwifi main punt nog ingestoken was, heb ik die eruit getrokken en toen ging de nvr webinterface opeens. Dus wtf is hier aan de hand? Doe eens fixen kpn! 

Probleem al kunnen verhelpen? Afgelopen week zelf weer een Hikvision systeem geplaatst bij een KPN klant met Experiabox V10 met WiFiboosters… En helaas wederom problemen, ook met WiFiboosters niet aangesloten op netwerk 🤔.

KPN helpdesk is er (al ruim 2 maanden) mee bezig… Dus verwacht vrij snel een oplossing (misschien dan hé)

 


Hoi @Michel Brenters (en de rest). @Bram_  is even met vakantie.  Ik neem het over.

Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar modem development met de vraag of dit issue bij hun bekend is. Meer kan ik er nu niet over zeggen.  We zullen moeten afwachten. Zoals Bram al aangaf kan dit lang duren. :-(

Beste @Erwin_ dank voor uw bericht… Dat het lang kan duren is inderdaad niet gelogen.
We blijven wekelijks problemen ondervinden helaas, en enkel bij KPN klanten.
Krijg buiten dit topic ook steeds vaker mails en telefoontjes van bedrijven en particulieren die hier tegenaan lopen, maar dit niet melden op bijvoorbeeld dit topic helaas.

Voorlopig blijven wij teleurgestelde klanten houden, zonder dat we er zelf maar iets aan kunnen doen.

Hoop toch dat er wat vaart achter gezet kan worden… Of dat we op zijn minst op de hoogte worden gehouden.


@Bram_ @Erwin_ ….

We zijn inmiddels weer een hele tijd (maand) verder, helaas nog niets vanuit jullie kant.
Kan ik ervan uitgaan dat ik en vele anderen geen hulp e/o oplossing vanuit jullie meer kunnen verwachten?

Of heeft iemand anders van de reageerders nog iets vernomen aangaande deze kwestie? 


Dit is ondertussen een heel boekwerk qua lezen op dit specifieke probleem. Ondanks dat er andere combinaties van apparatuur worden gemeld voert de v10 nog steeds de boventoon. Superwifis etc voeren geen routerfunctie uit. Maw als het probleem in de v10 zit zul je dit met superwifis waarschijnlijk ook ervaren. Ik meen me te herinneren dat er in de v10 een port mirroring modus zit. Hiermee kan dus een wireshark capture worden gemaakt van alle verkeer van de camera,s welke door de v10 gaat. Ik vraag me af of die onderzoeksroute al bewandeld is.

Daarnaast vraag ik mij af of het camerasysteem in de weer is met multicast communicatie. Aangezien dit ook in gebruik voor kpn service. Indien er namelijk meer dan 1 multicast bron op het thuisnetwerk ontstaat dan is dat geen goed nieuws voor de communicatie.


@Bram_  Neem aan dat er in de (lange) tussentijd wel vorderingen o.i.d. gemaakt zijn vanuit KPN?
De problemen stapelen zich flink op namelijk… Tevens loopt dit topic nu al enkele maanden!!
Ik zord als installateur nu ook regelmatig door (voor ons onbekende en dus geen klanten) particulieren benaderd om ze uit de brand (proberen) te helpen.


En daar meld zich de volgende.

Hier een Hikvision DVR in een prive installatie.

Na een nieuwe mobiele telefoon te hebben gekocht, de HIK-Connect app er weer op gezet.

Blijkt dat mijn systeem een foutcode in de app aan geeft.

Hikvision geeft aan dat mijn recorder niet online is, dus maar even in de instellingen van mijn modem duiken.

Ik heb overigens een V10a. Deze blijkt niet meer toegankelijk te zijn met mijn wachtwoord en alleen het terugbrengen naar fabrieksinstellingen helpt mij verder naar toegang tot het router.

Dit gedaan hebbende, zijn natuurlijk de Poortforwardingen er uit. Deze er weer ingezet en ook nu geen toegang tot mijn recorder.

Mijn recorder hangt overigens aan een TP-Link router die na het modem zit. Dit heeft altijd zo gezeten en is ook altijd zo online geweest. Intern in mijn netwerk kan ik dus wel verbinden met mijn recorder en de beelden bekijken. Extern dus niet.


@MichielD73 

Welkom bij de club!!

HIK Connect cloud wordt vaak geblokkeerd door de KPN router…
Tegenwoordig stellen wij de recorder en app bij KPN klanten in d.m.v. extern (WAN) IP adres en poortforwarding… Met alle ongemakken van dien!

@KPN lijkt dit probleem niet belangrijk genoeg te vinden om naar een oplossig te kijken.


@Michel Brenters 

 

Welke foutmelding krijg je eigenlijk te zien, er zou een code achter Offline moeten staan, soms 1 van deze?

Offline (0Xe0000104), Offline (0Xe0000108), Offline (0Xe0000105)