Skip to main content

Help, ik heb een KPN Box 12 en ik wil daarachter een TP-Link AX1500 gebruiken.

Ik heb op de Box 12 de TP-Link AX1500 een statisch IP-adres gegeven en deze in de DMZ gezet (volgens mij het enige wat mogelijk is).

Op de TP-Link AX1500 staat de WAN-poort op dynamisch IP-adres en dit komt overeen met wat de Box 12 uitdeelt.

• DHCP op de TP-Link staat op de 192.168.0.x-range.

• De Box 12 zit op de 192.168.2.x-range.

Er is dus geen conflict en het internet werkt, alle IP-adressen zitten in de 0.x-range.

Nu het probleem:

Ik heb een VPN-client ingesteld op de TP-Link (NordVPN). Ik heb een .ovpn-bestand van de NordVPN-website gedownload en geconfigureerd. De TP-Link geeft aan dat de VPN-verbinding verbonden is, maar mijn externe IP-adres blijft hetzelfde.

Heeft dit te maken met mijn IP-instellingen? Kan het zijn dat het verkeer nog steeds via de Box 12 gaat in plaats van via de VPN-tunnel?

Het ip adres op de pc heeft 192.168.0.x-range dat klopt wel.

Alvast bedankt!

Hoe check je het externe ip adres?

https://www.ip-adres.nl
https://nordvpn.com/nl/what-is-my-ip/

en in de router. 

Heb jij televisie van KPN?

Ja, maar die gaat niet over de TP link. 

Ja, maar die gaat niet over de TP link. 

Dat was ook waarom ik het vroeg.

Ik heb via Google eens snel ff de handleiding opgezocht en doorgebladerd. Maar wat jij wil kom ik nergens in de handleiding tegen. Ondersteund da ding wel wat jij wil?

Ik zie "Use OpenVPN to Access Your Home Network". Maar dat is niet wat jij wil.

Jazeker; VPN Passthrough, client of server in mijn geval gaat het om client, een OpenVPN.

Ok, ik heb nu een nieuwere handleiding, daar staat het inderdaad in. Er staat:

To use the VPN feature, simply configure a VPN connection and choose your desired devices on your router, then these devices can access the remote VPN server.

Je moet dus nog apparaten kiezen die gebruik mogen magen van de VPN verbinding denk ik.

Klopt, maar dan heb ik helemaal geen verbinding meer 🫣. Ik vermoed dat het misschien iets te maken heeft met de box 12 🤷🏻‍♂️

Klopt, maar dan heb ik helemaal geen verbinding meer 🫣. Ik vermoed dat het misschien iets te maken heeft met de box 12 🤷🏻‍♂️

Ik denk niet dat de V12 hier een rol in speelt en al helemaal niet als het OpenVPN betreft.

Je geeft aan dat de VPN verbinding tot stand gekomen is maar dat je nog jouw gewone publieke IP adres ziet. Dat betekent dat die PC, tablet of telefoon buiten de VPN verbinding om met Internet communiceert.

Hier enkele afbeeldingen:

Bij de laaste afbeelding VPN access als dat vinkje aan staat valt alles weg.

Alle stappen gedaan: https://support.nordvpn.com/hc/en-us/articles/20280525082001-Setting-up-TP-Link-with-NordVPN

Opgelost! Probleem zit in de VPN provider, ExpressVPN geprobeert werkt gelijk ik heb nu de vraag uitstaan bij NordVPN.

Mag ik je vragen waarom je uitgaand een VPN verbinding wilt gebruiken?

Wat denk je daar mee te bereiken?

Privacy voor diverse redenen. 

Privacy voor diverse redenen. 

Wat voor een verbetering van de privacy denk je dan te bereiken?

Het enige is dat jouw IPv4 adres niet zichtbaar is maar dat is mijns inziens eigenlijk alleen zinvol als je een zware gamer bent of illegale content downloadt. Voor het herkennen van het apparaat / de gebruiker zijn hele andere middelen beschikbaar en daarvoor helpt zo'n VPN dus niet echt.

Persoonlijk vind ik het niet echt zinvol en eigenlijk gewoon weggegooid geld. Daarbij komt dat je bij de meeste VPN providers ook geen gebruik meer maakt van IPv6. Dat is wellicht anno 2024 nog niet zo'n groot probleem maar er komt een tijd dat IPv6 wel belangrijk gaat worden.

Reageer