Skip to main content

Ik heb een paar vragen. verwijs me a.u.b. niet naar de zoekfunctie, want ik heb zowel deze community als Google geraadpleegd.

Eerst de situatie:

Ik heb een glasvezel (100 up - 100 down), een Experiabox 12 van KPN, ik heb een ASUS RT-AX88U router en ik wil bekabeld gebruik maken van KPN TV. Ik ben bereid om Merlin te flashen op de router als dat nodig is.

Toen ik de router aansloot kelderde mijn internetsnelheid naar 50% van de snelheid die ik gewend ben. Nat wat lezen en prutsen, is het nu wat beter, maar nog verre van ideaal.

Mijn vragen:

1 Klopt het dat als je glasvezel hebt, je de Experiabox ertussen uit kan halen en de router rechtstreeks aan het internet kan hangen?

2 Zo nee, kan iemand mij verwijzen naar een uitleg hoe dit te configureren op zowel de modem als de router, of dit zelf uitleggen in duidelijke stappen?

3 Zo ja, kan iemand mij verwijzen naar een uitleg hoe dit te configureren op de router, of dit zelf uitleggen in duidelijke stappen? Ik ben geen digibeet. 

Bij voorbaat dank.

Hallo ​@Lucky Me 

Ja, je kan de Asus rechtstreeks aansluiten zonder KPN modem ertussen.
Voor IPTV heb je de Merlin firmware nodig, anders gaat het niet werken.

In dit topic kan je alle benodigde informatie vinden:

Daarin heb ik destijds onderstaande geplaatst, daarmee kan je IPTV aan de praat krijgen, linkjes werken nog steeds en ook de handleiding is nog te openen:

Om IPTV werkend te krijgen zie dit topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709

In de startpost zie je een verwijzing naar een post met de laatste handleiding om o.a. IPTV aan de praat te krijgen: leroy98ecker in "rKPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"

Dank.

Ik ga het morgen of de dagen erna uitproberen en de uitkomst hier plaatsen, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Heb de handleidng goed doorgelezen. Er zit echt wel even werk aan en die tijd heb ik nu niet. Tenminste, ik heb geen tijd om te gaan troubleshooten als het misgaat en ik heb zowel mijn TV als mijn internet dringend nodig vandaag en komende dagen.

Kan ik als ik deze stappen (uit de handleiding dus) volg, mijn (IP)TV nog even op de Experiabox aansluiten? 

M.a.w.: kan ik de Asus RT-AX88U met deze nieuwe settings nog even via mijn Experiabox gebruiken als het mis loopt, of desnoods mijn WIFI op de Experiabox gebruiken?

Ik vermoed van wel, maar ik merkte (zoals eerder gezegd) dat mijn Experiabox raar deed. Ik kreeg ook een melding van FING dat er iets niet goed zat in het netwerk.

Hoi ​@Lucky Me . Welkom hier.

Uiteraard werkt het met de Box12.  Je kunt deze blijven gebruiken tot je de tijd hebt gevonden om je eigen spullen te gebruiken.  Je kunt altijd terug naar een KPN router

Er schijnt sinds de laatste handleiding wat verandert te zijn.

De optie “format jffs partition a next boot” is door Asus (Merlin) uitgeschakeld. 

Ik zal proberen met WINSCP het script alsog te plaatsen. Heb ergens gelezen dat je die handmatig moet vervangen.

De optie “format jffs partition a next boot” is door Asus (Merlin) uitgeschakeld. 

Posting van een merlin ontwikkelaar

Too many settings are now stored in the JFFS partition, an option to reformat it makes no sense today, as it will end up deleting portions of your router configuration. For instance that would cause you to lose every DHCP static reservations.
If you need to "reset" your custom scripts, then just go into the /jffs/scripts/ and remove the content.

Weer een stap verder.

Ingelogd met WINSCP. 

We komen er stap voor stap.

Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen.

De interface ziet er tegenwoordig ietsje anders uit. Maar de hulp hier, nuchter nadenken en een klein beetje kennis uit mijn Linux veleden hebben me eruit geholpen.

Ik sta open voor vragen om anderen op weg te helpen. Ik denk dat ik met het beetje ervaring dat ik hier heb opgedaan, ook anderen kan helpen hiermee. Ook al hebben ze niet hetzelfde model router.

Ook ik heb dat gedaan een poosje geleden.

Omdat ik alleen maar Linux gebruik, heb ik alles simpelweg in de terminal gedaan.

De rechten nog even goed zetten met Nano, ook in de terminal, en klaar. Natuurlijk had ik VLAN 6 en de rest al voor die tijd goed gezet.

Wat mij opviel in dit draadje :

Ik kreeg ook een melding van FING dat er iets niet goed zat in het netwerk.

Omdat ik alleen maar Linux gebruik,

FING is niet beschikbaar voor linux, zo te zien op de site van FING.

Dat zal wel niet. Fing heb ik ook nergens genoemd. Eigenlijk kwam ik op het idee om even te schrijven dat ik mijn Asus volledig heb kunnen instellen via de terminal in Linux. Mogelijk loopt iemand tegen iets aan in Linux omdat de genoemde handleiding uitgaat van Windows.

Misschien weet ik dan nog hoe ik het heb kunnen oplossen. 

Fing heb ik ook nergens genoemd.

Nouh, <ctrl>-F  : ”fing” . .
Maar laat maar.

NB, het aanhalen van een compleet voorgaand bericht heeft geen.
( waar komt die mode “ineens” toch vandaan ? )

Dat quoten heeft inderdaad geen nut. Dat moet ik nog even uitvogelen. Kennelijk werkt dat hier weer anders dan elders. Maar uit pure nieuwsgierigheid, waar spreek ik over FING?

Dat quoten heeft inderdaad geen nut

Wat fijn dat je mijn opmerking goed opvat.
ik zie steeds meer onoverzichtelijke draadjes door overbodige teksten, hier en elders.

Dat moet ik nog even uitvogelen. Kennelijk werkt dat hier weer anders dan elders.

De bediening is inderdaad niet erg intuïtief, zeg maar merkwaardig.

Maar uit pure nieuwsgierigheid, waar spreek ik over FING?

>..] Ik kreeg ook een melding van FING dat er iets niet goed zat in het netwerk.

A ! Het was niet you, zoals in mijn bijdrage ook al te zien was eigenlijk :

Je haakte aan op een eerdere vraag.

Opgelost.

Verzonden met linux debian

Reageer