Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds kort zijn wij van Ziggo overgestapt op KPN. Nu is het helaas zo dat de WIFI regelmatig uitvalt. KPN heeft dus een monteur gestuurd en deze gaf aan dat alles naar behoren werkt, maar het probleem zou zitten in de TP-links die op de slaapkamers staan, want KPN zou alleen werken met bepaalde netgear switches (gekke is dat KPN ook bepaalde TPlink apparaten heeft).

Volgens de monteur moest ik de DHCP en de WIFI op deze apparaten uitschakelen, als ik dit doe heb ik nog steeds uivallende wifi maar bijkomend probleem is dan dat het internet via de vaste lijn ook niet meer goed lijkt te werken in die kamers.

Iemand een tip hoe ik dit goed in zou kunnen stellen? Of is de enige optie inderdaad netgear switches kopen (en is het probleem dan ook echt verholpen? Want daar twijfel ik eerlijkheidshalve sowieso aan).

Hallo @FMVK de TP-Link kan perfect samen werken met de KPN-modem.

Omdat je van Ziggo afkomt, heeft de TP-Link nog de oude IP-settings van Ziggo in zijn geheugen. Door op de resetknop te klikken komt de TP-Link weer in de standaard stand af fabriek en kun je je verbinding weer opbouwen volgens de handleiding, als aanvullende router, access-point of wifiversterker.

Mijn voorkeur is als access-point instellen, dan heb je een bekabelde verbinding tussen modem en TP-Link en de TP-Link versterkt het signaal.

Advies: geef de SSID en wachtwoord dezelfde namen als die je voor het modem gebruikt, dan kunnen apparaten automatisch switchen en lijkt het net een Mesh-netwerk. 

Zorg ook voor de laatste firmware, ondersteunt nu ook WPA3. Heeft alleen 2.4-band voor de wifi en Fast-Ethernet-aansluiting voor LAN, dus maximaal 100Mbit/s.

Zelf gebruik ik hem al een paar jaar, voor zeer weinig bij de Action gekocht.

Succes.

 

 


@JanD ik heb de tp links inderdaad gereset na de overstap van Ziggo en opnieuw ingesteld. Ze hebben alleen allemaal een eigen netwerknaam, maar uw suggestie voor allen hetzelfde ga ik zeker proberen.

Ik ben sowieso erg blij met uw antwoord, want het bevestigt mijn vermoeden dat de storing met het uitvallende internet zeer waarschijnlijk niets met die TPlinks te maken heeft, maar toch iets anders is.


Hoi @FMVK, welkom op ons forum!
Als er al een monteur naar gekeken heeft ga ik er even vanuit dat deze de lijn ook al uitgelezen heeft.

  • Ervaar je de wegvallende verbinding op verschillende apparaten?
  • En alleen via wifi of ook bekabeld?
  • Valt de verbinding ook weg op de apparaten die niet via de TP link verbonden zijn?
  • En als de TP link uitgeschakeld is?

We hebben hier ook een handig topic over!

 


@Thomas zowel het vaste internet als de wifi vallen regelmatig uit. De monteur heeft in mijn ogen een makkelijke conclusie getrokken want volgens zijn schermpje werkte alles. Dat klopt ook als het werkt, maar het valt gewoon meerdere malen per dag uit, het duurt niet lang, maar het is gewoon zeer vervelend.

Ook als TP links volledig uitgeschakeld zijn gebeurd het.

Laatst een wat grotere download waarbij het vaste internet zeker 15x uitviel en eergister kreeg het superwifi punt ook opeens kuren waardoor de tv het heel de avond niet deed (pas na meerdere resets en de hele nacht aan het modem werkte het weer na veel geklooi omdat de tv ontvanger ook vastliep op een update)

Inmiddels de TP links weer opnieuw ingesteld deze zijn nu enkel accespoints zonder wifi en dhcp (wat volgens de monteur het probleem veroorzaakte) en nu nog valt de verbinding met regelmaat weg.


Hoeveel tv ontvangers heeft u? Waar staan ze? Hoe zijn ze aangesloten? Waarop zijn ze aangesloten? 


@Nick83 we hebben 1 tv ontvanger en deze staat aangesloten via het superwifi punt omdat een rechtstreekse kabel anders door de hele kamer moet.


Ok. Welk modem heeft u? De zwarte KPN Box 12? En heeft u 1 SuperWiFi? 

Laat de TP-Link routers in ieder geval niet hetzelfde WiFi netwerk uitzenden dan de SuperWiFi en KPN Box. Dat kan storen.


Als je verbinding ook wegvalt met alles ontkoppeld behalve 1 bekabeld apparaat zou het kunnen dat er ergens aan onze kant of in de experiabox iets misgaat.
Mijn advies is in dat geval even met ons te bellen op 0800-0402 op het moment dat de verbinding wegvalt (of zo snel mogelijk daarna).

Als de verbinding dan wél stabiel is moet er ergens in de opstelling iets zijn dat de boel in de war schopt. Op afstand is dat een stuk lastiger vast te stellen, maar zo veel mogelijk apparaten stuk voor stuk even ontkoppeld laten of stuk voor stuk weer aan te sluiten is dan wel de meest grondige manier om vast te stellen waar de oorzaak zit.