Skip to main content

Ik heb sinds kort een Unifi Cloud Gateway Ultra (CGU) als vervanging van Unifi Console op de Raspberry Pi4. Installatie van CGU lijkt een "piece of cake" via de iOS applicatie, echter zit ik met de volgende uitdaging.

 

Ik heb een KPN internet en vast bellen abonnement (dus geen TV en ook geen plannen in de toekomst). De standaard KPN modem (Experia v?) heb ik vanaf het begin vervangen door een FritzBox 7590. Helaas ben ik nu pas achter gekomen dat de FritzBox 7590 niet in "bridge mode" gezet kan worden. De FritzBox heeft nu dus zijn eigen netwerk in de 192.168.1.x bereik en de CGU in de 192.168.0.x bereik. In de Unifi Console kan ik de CGU address niet wijzigen naar 192.168.1.2 (.1 is in gebruik door 7590), ik krijg de melding "Address overlaps with network Primary (WAN1) range 192.168.1.0 - 192.168.1.255. Please enter a unique address".

 

Nu ben ik aan het nadenken over hoe ik optimaal gebruik kan maken van de CGU maar ik betwijfel wat het beste optie is?

Optie 1: FritzBox 7590 er uit en CGU WAN poort direct aansluiten op glasvezel/koper omzetter.
Als dit mogelijk is want als ik me niet vergis heeft de CGU geen "modem" functionaliteit.

Optie 2: Standaard KPN modem/router merk ??? type ??? uit de kast halen en aansluiten. Wellicht dat het wel brige mode ondersteunt.

Optie 3: Anders Tips van andere (super)gebruikers.
 

@Al69 Als je nog DSL heb, moet de Fritzbox als modem blijven, in dit geval kan je de "PPPoE Passthrough” in Fritzbox activeren. Bij glasvezel is geen modem nodig, je kan de UCG op het glasvezelkastje aansluiten. Geen van KPN modem ondersteunt bridge mode


@Al69  Bij glasvezel is geen modem nodig, je kan de UCG op het glasvezelkastje aansluiten. Geen van KPN modem ondersteunt bridge mode

Ik heb glasvezel en vaste telefonie, als ik de UCG direct op het glasvezelkastje aansluit zit ik met het kabeltje die vanuit de FritzBox 7590 naar mijn DECT basisstation gaat. Met deze optie vervalt dan vaste telefonie of is er nog een optie?


U heeft dus eerst de Fritzbox op het glasvezelkastje aangesloten? En daarachter de CGU?

In de Unifi Console kan ik de CGU address niet wijzigen naar 192.168.1.2

Waarom wilt u dat überhaupt? 

En waarom de Fritzbox in bridge modus? 


@Al69  Bij glasvezel is geen modem nodig, je kan de UCG op het glasvezelkastje aansluiten. Geen van KPN modem ondersteunt bridge mode

Ik heb glasvezel en vaste telefonie, als ik de UCG direct op het glasvezelkastje aansluit zit ik met het kabeltje die vanuit de FritzBox 7590 naar mijn DECT basisstation gaat. Met deze optie vervalt dan vaste telefonie of is er nog een optie?

Om jouw DECT telefoons te gebruiken moet je wel de Fritzbox houden of een VoIP converter (b.v. ATA Grandstream) kopen.

Bij gebruik van Fritzbox kan je op 2 manieren aansluiten.

Glasvezelkastje ←→  Fritzbox ←  PPPoE Passthrough → UCG

of

Glasvezelkastje ←→ UCG ← DHCP → Fritzbox

 


U heeft dus eerst de Fritzbox op het glasvezelkastje aangesloten? En daarachter de CGU?

In de Unifi Console kan ik de CGU address niet wijzigen naar 192.168.1.2

Waarom wilt u dat überhaupt? 

En waarom de Fritzbox in bridge modus? 

Ik wil de CGU adres wijzigen zodat de CGU mijn UniFi APs en de rest van mijn apparatuur in 192.168.1.x bereik kan beheren.

Vroeger kon ik de UPC/Ziggo modem in bridge modus zetten en mijn UCG als router gebruiken. Als ik de Fritzbox niet in bridge modus zet dan zit ik in de situatie waarin ik nu zit met 2 VLANs (en dat wil ik niet).


@Al69  Bij glasvezel is geen modem nodig, je kan de UCG op het glasvezelkastje aansluiten. Geen van KPN modem ondersteunt bridge mode

Ik heb glasvezel en vaste telefonie, als ik de UCG direct op het glasvezelkastje aansluit zit ik met het kabeltje die vanuit de FritzBox 7590 naar mijn DECT basisstation gaat. Met deze optie vervalt dan vaste telefonie of is er nog een optie?

Om jouw DECT telefoons te gebruiken moet je wel de Fritzbox houden of een VoIP converter (b.v. ATA Grandstream) kopen.

Bij gebruik van Fritzbox kan je op 2 manieren aansluiten.

Glasvezelkastje ←→  Fritzbox ←  PPPoE Passthrough → UCG

of

Glasvezelkastje ←→ UCG ← DHCP → Fritzbox

 

Ik heb gisteren PPPoE Passthrough aangezet in Fritzbox maar ik kon de IP adres van UCG steeds niet veranderen in 192.168.1.x

Met “Glasvezelkastje ←→ UCG ← DHCP → Fritzbox” bedoelt u DHCP aanzetten in UCG en (uitzetten in Fritzbox)?


Ik heb gisteren PPPoE Passthrough aangezet in Fritzbox maar ik kon de IP adres van UCG steeds niet veranderen in 192.168.1.x

Bij PPPoE Passtrhough moet ISP ook multi PPPoE verbindingen ondersteunen, ik weet niet of KPN het doet.

Met “Glasvezelkastje ←→ UCG ← DHCP → Fritzbox” bedoelt u DHCP aanzetten in UCG en (uitzetten in Fritzbox)?

Bij deze opstelling is UCG de hoofdrouter, je kan het subnet aanpassen en de Fritzbox bouw op zijn WAN-poort via DHCP een verbinding op (met zijn eigen subnet). Je kan het best hem op DMZ van UCG plaatsen. De DHCP van fritzbox blijf voor de apparaten, de op zijn subnet zijn.


Dit begint een langdradig topic te worden. Waarom wilt u die Fritzbox er überhaupt nog tussen hebben? Enkel voor telefonie?

Ik wil de CGU adres wijzigen zodat de CGU mijn UniFi APs en de rest van mijn apparatuur in 192.168.1.x bereik kan beheren.

Dit snap ik niet. Waarom heeft u überhaupt nog apparaten op het 192.168.1.x subnet? Dat zijn dan apparaten die rechtstreeks op de fritzbox aangesloten zijn?

Waarom heeft u niet al uw apparaten achter de CGU? Als u de Fritzbox wel in bridge modus zou kunnen zetten, dan zou u ook geen apparaten meer op de Fritzbox aan kunnen sluiten. Dus waarom heeft u dat nu nog?


Dit begint een langdradig topic te worden. Waarom wilt u die Fritzbox er überhaupt nog tussen hebben? Enkel voor telefonie?

Ik wil de CGU adres wijzigen zodat de CGU mijn UniFi APs en de rest van mijn apparatuur in 192.168.1.x bereik kan beheren.

Dit snap ik niet. Waarom heeft u überhaupt nog apparaten op het 192.168.1.x subnet? Dat zijn dan apparaten die rechtstreeks op de fritzbox aangesloten zijn?

Waarom heeft u niet al uw apparaten achter de CGU? Als u de Fritzbox wel in bridge modus zou kunnen zetten, dan zou u ook geen apparaten meer op de Fritzbox aan kunnen sluiten. Dus waarom heeft u dat nu nog?

Ik wil graag alle apparaten achter de CGU zodat die mijn netwerk gaat beheren.

Enige reden waarvoor ik de FritzBox wil gaan gebruiken is voor vaste telefonie (heeft uitgang voor analoge telefoonlijn).


Ik heb gisteren PPPoE Passthrough aangezet in Fritzbox maar ik kon de IP adres van UCG steeds niet veranderen in 192.168.1.x

Bij PPPoE Passtrhough moet ISP ook multi PPPoE verbindingen ondersteunen, ik weet niet of KPN het doet.

Met “Glasvezelkastje ←→ UCG ← DHCP → Fritzbox” bedoelt u DHCP aanzetten in UCG en (uitzetten in Fritzbox)?

 

Als ik de kabel vanuit glasvezelkastje ipv Fritzbox in de WAN aansluiting van UCG insteek dan krijg ik de melding “No Internet Contact your ISP” te zien op het schermpje van de UCG. 😑

Ik hoef toch nergens gebruikersnaam en wachtwoord te configureren om KPN netwerk te betreden?


Als ik de kabel vanuit glasvezelkastje ipv Fritzbox in de WAN aansluiting van UCG insteek dan krijg ik de melding “No Internet Contact your ISP” te zien op het schermpje van de UCG. 😑

Ik hoef toch nergens gebruikersnaam en wachtwoord te configureren om KPN netwerk te betreden?

jawel, je moet een PPPoE verbinding opzetten over Vlan6. de gebruikersnaam en wachtwoord moeten wel ingevuld worden. maar hier mag je van alles voor gebruiken, dit wordt niet gecontroleerd.


Waarom heeft u niet al uw apparaten achter de CGU? 

Ik wil graag alle apparaten achter de CGU zodat die mijn netwerk gaat beheren.

Dat kan gewoon. Ook als u de Fritzbox er nog voor heeft zitten. En als u dat doet, dan heeft u niets meer te maken met het 192.168.1.x subnet.


ik zou het juist net andersom doen. de UCG als “hoofd” router gebruiken. en dan de fritzbox hier achter aansluiten, puur om deze voor de telefoon te gebruiken. als een soort veredelde ATA.


ik zou het juist net andersom doen. de UCG als “hoofd” router gebruiken. en dan de fritzbox hier achter aansluiten, puur om deze voor de telefoon te gebruiken. als een soort veredelde ATA.

OK UCG is operationeel (mbv VLAN6 en PPPoE). Morgen de veredelde ATA aan de gang krijgen 😁


Hier draait al jaren de fritzbox, uitsluitend voor telefonie, achter de USG. Sinds kort is de USG vervangen door een UCG.

Je moet de fritzbox instellen als IP client → via LAN. Je moet nog wel een kiezen of de fritz.box een toegewezen adres krijgt of een fixed ip adres. Ik heb gekozen voor het eerste (DHCP).
Je vind die instellingen onder Home Network - Network - Network Settings.

Destijds heeft dit artikel mij geholpen met de juiste instellingen: https://idomix.de/fritzbox-als-ip-client-telefonanlage-mit-unifi-security-gateway


Hoi @Al69, is het nog gelukt alles werkend te krijgen?
We hebben hier ook een paar handige artikelen over!

 

 


@Thomas van KPN 

  • Het is gelukt om mijn Unifi Security Gateway aan de praat te krijgen door het direct te verbinden aan de uitgang van het KPN kastje (glasvezel naar koper), PPPoE en kan genieten van het internet.
  • De FritzBox aansluiten om nog gebruik te kunnen maken van vaste telefonie moet nog gebeuren.
  • TV abonnement heb ik niet

(Bedankt voor het vragen en de tips) 🙂


Reageer