Skip to main content
Vraag

Hoe installeer ik mijn Philips HUE deurbel?

• January 30, 2026
  • 30 reacties
  • 405 keer bekeken

Ik wil de nieuwe Philips HUE deurbel verbinden met het 2.4GHz netwerk, op aangeven van Philips. De Philips HUE app geeft een fotmelding omdat niet alles via hetzelfde 2.4GHz netwerk verbonden is en dit wel noodzakelijk is. Dit kan kloppen, omdat de HUE bridge rechtstreeks op het modem/router is aangesloten en ik daar m.i. niet specifiek de 2.4GHz bandbreedte kan kiezen.

Iemand ervaring met het werkend krijgen van de Philips HUE deurbel?

30 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 30, 2026

Beste ​@Steven_76 binnen de modem kun je het onderdeel ‘extra wifi’ activeren en daarbinnen de 2.4-band aanzetten met een eigen wifinaam en wachtwoord en daar kun je dan de hue bridge weer mee verbinden.

Succes.

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Hoi ​@JanD , dat heb ik gedaan. Maar hoe kan ik de bridge dan op deze extra wifi aansluiten, wanneer deze rechtstreeks op de router zit aangesloten? 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 30, 2026

Met de bridge hoef je niets te doen. Jouw mobiel moet tijdens het installeren op dezelfde wifiband zitten als de deurbel. Dus je mobiel ook even op het extra wifi netwerk zetten. Begrijp je wat ik bedoel?

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Ok. Ook dat heb ik gedaan en gelukt, maar krijg een foutmelding wanneer de deurbel in de HUE app aan de bridge moet worden toegevoegd. Dus ben zoekende naar wat ik nog meer kan doen :-)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 30, 2026

Je hebt de qr code?

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

@Joep1965 ik heb de qr-code van de bridge, deurbel koppel ik met code die achterop de deurbel stond. Zat geen kaart met QR-code bij. De cde werkt want de HUE app vindt de deurbel aan de hand van deze code.

Of bedoel je een andere QR-code? :-)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 30, 2026

Er zou een qr code op het eigendomsbewijs staan maar dat haal ik van internet hoor...

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Die eigendomskaarr zat er niet bij. Maar koppeling werkt ook met de koppelingscode op de achterzijde van de deurbel zelf. En dat werkt.

Mojn probleem zit echt in het koppelen van de deurbel aan de bridge. HUE app blijft hier een foutmelding geven.

• January 30, 2026

Ok. Ook dat heb ik gedaan en gelukt, maar krijg een foutmelding wanneer de deurbel in de HUE app aan de bridge moet worden toegevoegd. Dus ben zoekende naar wat ik nog meer kan doen :-)

Welke foutmelding krijg je precies?

Heb je alleen een Experiabox/KPN Box? Of heb je ook nog een andere router/WiFi punten van een ander merk?

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Foutmelding: Kan camera niet toevoegen; make sure your doorbell is powered on and connected to the same wifi network as your mobile device.

Experiabox V10 + 4 wifi extra punten van KPN

• January 30, 2026

Hangt de deurbel vlakbij de Experiabox? Zet dan alle SuperWiFi's eens tijdelijk uit. Misschien dan je toestel nog eens opnieuw opstarten. Eventueel kun je het WiFi hoofdnetwerk in je mobiel even verwijderen/vergeten. Zodat je mobiel gegarandeerd altijd op het Extra WiFi netwerk zit.

Hoi, ik heb exact hetzelfde probleem!!

al een weekend mee bezig geweest, heb je het verlossende antwoord Steven? 

• Auteur
  • Topper
  • February 3, 2026

Hangt de deurbel vlakbij de Experiabox? Zet dan alle SuperWiFi's eens tijdelijk uit. Misschien dan je toestel nog eens opnieuw opstarten. Eventueel kun je het WiFi hoofdnetwerk in je mobiel even verwijderen/vergeten. Zodat je mobiel gegarandeerd altijd op het Extra WiFi netwerk zit.

Geprobeerd. Ook dit biedt niet de oplossing, helaas. 

• February 3, 2026

Vreemd. WiFi staat wel op WPA2? Niet op WPA3?

• Auteur
  • Topper
  • February 3, 2026

Vreemd. WiFi staat wel op WPA2? Niet op WPA3?

Ja, op WPA2.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 4, 2026

Goedemorgen ​@Steven_76 en ​@GewoonSteffie, bedankt voor jullie bericht en welkom hier op onze Community :)

Enorm balen dat het niet wil lukken met de Philips Hue Deurbel dus goed dat jullie hier ook terecht zijn gekomen! Ik zie dat er al goed mee wordt gedacht vanuit de Community maar dat dit vooralsnog niet tot een oplossing heeft geleid. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik zelf geen enkele ervaring heb met deze appratuur dus ik ben ook afhankelijk van de informatie die ik op het Internet hierover terug kan vinden. Hebben jullie hier trouwens ook al eens contact over gehad met Philips aangezien dit de fabrikant is? 

Van wat ik begrijp, geeft Philips aan dat het apparaat moet kunnen communiceren over hetzelfde wifi netwerk als de telefoon die de installatie doet.  De deurbel en je mobiele telefoon moeten tijdens de installatie met hetzelfde (2.4 GHz) wifi netwerk zijn verbonden. Ik begrijp dat jij ( ​@Steven_76  ) een Experia Box v10 hebt. Voor dit type Experia Box kun je een tweede wifinetwerk aanzetten en deze kan vrij ingesteld worden op 2.4 Ghz of op 5 Ghz. Of gewoon beide. Maar in dit geval het advies om daar een 2.4 Ghz netwerk van te maken omdat dit benodigd is volgens Philips. Hoe je dat precies doet, lees je terug in dit artikel op onze Kennisbank.

Ik hoop oprecht dat jullie met deze informatie verder komen en straks eindelijk gebruik kunnen maken van de Philips Hue deurbel en zie jullie bevindingen dan ook met bovengemiddelde belangstelling tegemoet!

Hoi hoi. Bedankt voor de reactie. 

Nee alles al geprobeerd en ook al met Hue en KPN aan de telefoon gehangen. Ook inderdaad gasten netwerk aangemaakt van 2.4 GHz. Maar helaas niks lijkt te werken. Ook inderdaad dezelfde Experia V10. Wat me ook doet vermoeden dat hierin het probleem zit. Ergens hangt een blokkade, maar ik krijg het niet gevonden. Ik ben er nu alles bij elkaar al zo’n 16 uur mee bezig geweest dus de zin is er ook niet helemaal meer. Echt balen. 

• Auteur
  • Topper
  • February 4, 2026

Philips meldt mij:

Thanks for your response, Steven. Could you please confirm us if your smartphone is currently connected to that same extra 2.4GHz network you created for the doorbell?  Please keep in mind that both devices must be on the exact same frequency.

Additionally, we kindly recommend connecting the doorbell to the exact same wi-fi network that your smartphone is currently using.

Nu is mijn vraag: kan de frequentie binnen hetzelfde 2.4GHz netwerk toch nog verschillend zijn? En zo ja, hoe kan ik zien op welke frequentie de deurbel en mijn smartphone zitten?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 4, 2026

Bedankt voor jullie toelichting ​@Steven_76 en ​@GewoonSteffie 💪🏻

Nee alles al geprobeerd en ook al met Hue en KPN aan de telefoon gehangen. Ook inderdaad gasten netwerk aangemaakt van 2.4 GHz. Maar helaas niks lijkt te werken. Ook inderdaad dezelfde Experia V10. Wat me ook doet vermoeden dat hierin het probleem zit. Ergens hangt een blokkade, maar ik krijg het niet gevonden. Ik ben er nu alles bij elkaar al zo’n 16 uur mee bezig geweest dus de zin is er ook niet helemaal meer. Echt balen. 

Begrijpelijk dat je het in de hoek van de Experia Box v10 zoekt alleen is dat niet het eerste waar ik aan denk. Volgens mij  heeft ​@Joep1965 ook een v10 en werkt dit bij hem wel in combinatie met de Philips Hue . Dit zou technisch gezien geen probleem moeten zijn!

Nu is mijn vraag: kan de frequentie binnen hetzelfde 2.4GHz netwerk toch nog verschillend zijn? En zo ja, hoe kan ik zien op welke frequentie de deurbel en mijn smartphone zitten?

Nee, er wordt 1 2.4 Ghz wifi signaal uitgezonden en die kan simpelweg maar op 1 kanaal tegelijk worden ingesteld. Je router bepaalt het kanaal en daar maken de apparaten vervolgens verbinding mee. Soms staat dit (wifi kanaal) ingesteld op 'automatisch' en in dat geval kan het geen kwaad om de wifi in te stellen op kanaal 1 tot en met 13 (op 1 van deze 13 kanalen dus in plaats van automatisch). Kan zeker geen kwaad om daar ook nog eens naar te kijken en mocht het inderdaad staan ingesteld op 'automatisch', dan ben ik benieuwd of het verschil maakt als je de wifi dus instelt op een 'vast' kanaal.

In een wat ouder topic waarin iemand met een soortgelijk probleem kampte, kwam ik ook nog deze informatie tegen;

Als je twee lampjes hebt branden (de derde (internetverbinding) is uit of knippert. Zoek dan IP adres vd Hue in de Experiabox. Ga naar de hue-app. Kies voor ‘hulp’ bij verbinden. Kies handmatig en vul ip-adres in. En dan verbindt de app met de bridge. Mogelijk gaat de bridge dan updaten (dat zie je in de app). En wonderbaarlijk genoeg brandt lampje drie daarna wel. Raar maar waar.

Ik weet niet of dit nog nuttig is in jullie situatie maar wou het toch zeker even gedeeld hebben, baat het niet dan schaadt het ook niet! 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 4, 2026

Hoi hoi. Bedankt voor de reactie. 

Nee geen gastnetwerk maar het extra wifinetwerk instellen!! Heb je dat al geprobeerd?

haha ja sorry die bedoelde ik 😂

Inderdaad deze dus ook al tig keer geprobeerd. 

Vanmiddag weer de hele dag bezig geweest. 
Alles gedaan zoals hierboven verteld. 
Alles eruit, bridge in poort 1. Elk kanaal geprobeerd van de 13. Het extra wifinetwerk van 2.4 gepakt. Bridge ge-update. Alles nog eens gereset. Maar nog altijd helemaal geen verbetering. 

Alles van hue werkt altijd fantastisch, het is voor het eerst in jaren dat ik nu echt tegen een groot probleem aanloop. Enkel de deurbel. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 8, 2026

Ben je er al uit ​@GewoonSteffie ?

Nee ik ben er nog niet aan uit. 
Vind het echt heel zuur, dat het me gewoon niet lukt. 

• Auteur
  • Topper
  • February 8, 2026

Ik ben pas over een week in de gelegenheid om e.e.a. verder uit te proberen.