Skip to main content

Goedendag,

 

Ik probeer nu al een geruime tijd een IPv6 configuratie werkende te krijgen op mijn PFsense machine binnen mijn thuisnetwerk. Deze PFsense machine staat achter een ER-X die heel mooi de IPv6 adressen toegewezen krijgt.

Alleen nu wil ik via de PFsense machine ook al mijn VM’s van een IPv6 adres voorzien. Welke instellingen zou ik hiervoor moeten instellen, weet iemand dat toevallig? Want ik kan op het internet hier niet veel over vinden, althans niet een zelfde soort situatie. Mocht ik uiteraard tot een goed einde komen dan zal ik dit topic bijwerken met alle instellingen die ik heb doorgevoerd, om IPv6 ook op de tweede router/firewall (PFsense) werkende te krijgen binnen mijn netwerk.

Is die screenshot van jouw PFSense?

Dit is de screenshot van de route die ik op de ER-X gemaakt richting PFsense. Op PFsense zelf heb ik geen ‘static route’ gemaakt.

set protocols static route6 ‘2a02:a44c:xxxx:200::/56’ next-hop ‘2a02:a44c:xxxx💯:2/56’

Of is dit niet correct?


Die set protocols is correct maar die zou niet moeten resulteren in de regel uit het screenshot.


Die set protocols is correct maar die zou niet moeten resulteren in de regel uit het screenshot.

Hier heb ik de next-hop-interface instelling niet gebruikt overigens, ik weet niet of dat verschil uitmaakt? Kan zo wel even testen.

 

Dit is de gehele IP table:

 


De eerste static route is niet goed, ::/0 moet alleen naar pppoe0 lopen.

 


De eerste static route is niet goed, ::/0 moet alleen naar pppoe0 lopen.

 

Het rare is, dit heeft de ER-X uit zichzelf gedaan toen ik dit commando had ingevoerd:

set protocols static route6 '2a02:a44c:xxxx:200::/56' next-hop '2a02:a44c:xxxx💯:2'


Opgelost schijnbaar was de ::/0 route naar :200::1 nog niet verwijderd (Terwijl ik die naar alle zekerheid wel had) maar is denk ik niet doorgevoerd in de config.

Nu bestaat die regel niet meer: