Skip to main content

Hallo leden ,

Heb een volgende vraag;

Heb een (oude Windows Xp) en die wil ik laten communiceren met een Laptop Lenovo Thinkpad.

De oude Xp wil ik laten functioneren als een soort Opslag / bank waar satelliet kaarten in zitten ,omdat die niet in een Laptop passen .Nu heb ik (via via) Remote Desktop want daar moet het mee werken.

Pc`s heb ik een naam gegeven en via een VGA kabel met elkaar verbonden , maar ze vinden elkaar niet.

Of moet er een andere kabel tussen.

 

Mvg

Beide met een ethernetkabel aan een switch of je router hangen in je netwerk, dat is de enige en simpele optie. 


Beide met een ethernetkabel aan een switch of je router hangen in je netwerk, dat is de enige en simpele optie. 

En dan ?

plan van aanpak !?


Of direct aan elkaar met een utp kabel.


Ze vinden elkaar niet ,ook niet met een utp kabel of hoe dat ook allemaal heten mag.


Direct via UTP gaat niet, daar moet een switch of een aparte UTP kabel tussen.

Op PC met de opslag moet je instellen dat er toegang verleend wordt tot bepaalde mappen (bestands en printerdeling).

dan stel je remote desktop in, of wat anders zoals VNC, teamviewer of nomachine.

Het internet staat vol beschrijvingen hoe dit moet, zoek maar op PC delen.

 

veel mensen zouden ivm het stroomverbruik dit niet zo doen, een USB externe schijf of NAS is veel efficienter.

 


@harry61 @EAZ1964 Direct via UTP zonder switch/router moet wel met een cross-over, zoals deze

https://www.kabeldirect.nl/utp-patchkabel-cat5e-zwart-10m.html


Direct via UTP gaat niet, daar moet een switch of een aparte UTP kabel tussen.

Dat kan ook zonder switch.

Vroeger moest dan een crossover kabel gebruikt worden maar moderne LAN adapters gebruiken Auto-Medium Dependent Interface Crossover (Auto-MDIX), wat ervoor zorgt dat de ethernetpoort automatisch wordt geconfigureerd.


Direct via UTP gaat niet, daar moet een switch of een aparte UTP kabel tussen.

 

Ik dacht dat kruiskabels iets van vroeger was, en niet meer hoeft. Maar goed, dat dwaalt een beetje af.

Omdat je kennelijk geen kennis op dat gebied heb (en dat mag, daar is een forum voor) zou ik een USB schijf kopen, en die op de XP machine aansluiten. Dan haal je de XP machine leeg. En daarna de USB schijf aansluiten op Lenovo.


Direct via UTP gaat niet, daar moet een switch of een aparte UTP kabel tussen.

 

Ik dacht dat kruiskabels iets van vroeger was, en niet meer hoeft. Maar goed, dat dwaalt een beetje af.

Omdat je kennelijk geen kennis op dat gebied heb (en dat mag, daar is een forum voor) zou ik een USB schijf kopen, en die op de XP machine aansluiten. Dan haal je de XP machine leeg. En daarna de USB schijf aansluiten op Lenovo.

Dan lees je ook niet , waar ik mee begonnen ben en waar het om gaat.


Tegenwoordig kunnen netwerkpoorten inderdaad zonder, ik nam voor de eenvoud even de aanname dat dit op een pc met XP nog niet aanwezig is, daarnaast blokkeer je direct je ethernetpoort van beide PC’s en kun je dus geen andere connecties meer leggen.

 


..., daarnaast blokkeer je direct je ethernetpoort van beide PC’s en kun je dus geen andere connecties meer leggen.

Ehhh ... via WiFi? 😉


Ja dat kan is zie nu inderdaad dat het op een laptop gaat, die zal wifi hebben sorry.
Ik maak me veel ongeruster over het veilige gebruik van windows XP dan over het netwerk. 
Voor een 125 euro koop je een samsung 2TB externe SSD. Dat is voor dit doel toch wel een veel elegantere oplossing.


@harry61 : ik snap kennelijk nog niet wat je precies wilt. Kun je het uitleggen?

Als beide machines via een utp kabel zijn verbonden (al dan niet met een switch) moeten ze
ook een IP adres hebben. Bijvoorbeeld 192.168.0.1 voor de ene, en 192.168.0.2 voor de andere.


@harry61 : ik snap kennelijk nog niet wat je precies wilt. Kun je het uitleggen?

Als beide machines via een utp kabel zijn verbonden (al dan niet met een switch) moeten ze
ook een IP adres hebben. Bijvoorbeeld 192.168.0.1 voor de ene, en 192.168.0.2 voor de andere.

Wil de Xp ,omdat daar de kaarten in kunnen / zitten gebruiken als slave en de Lenovo gebruiken als Master .Om die termen maar te gebruiken. Verders is de Xp leeg. geen brander en floppy (you name it0


@harry61

Dat is een windows xp machine (heel oud), dus zonder cross over UTP of switch/router gaat het niet 😂

Om bestanden/printer met moderne machines te delen moet je SMB 1.0 activeren,

Druk WindowsKey+R en type “optionalfeatures”, klik op alle checkboxes met SMB 1.0 om te activeren, reboot laptop en hij is in staat de XP-machine te vinden

 


@harry61

Dat is een windows xp machine (heel oud), dus zonder cross over UTP of switch/router gaat het niet 😂

Om bestanden/printer met moderne machines te delen moet je SMB 1.0 activeren,

Druk WindowsKey+R en type “optionalfeatures”, klik op alle checkboxes met SMB 1.0 om te activeren, reboot laptop en hij is in staat de XP-machine te vinden

 

Het activeren Van SMB1 is NIET veilig en kun je hier niet aanraden vind ik.

Als ik er zo over nadenk, dan moet ik afraden om uberhaupt met een XP machine nog op je netwerk te gaan. 
zoals eerder advies: neem een USB opslag. De andere optie is om er LINUX op te zetten ipv XP, dan ben je nog wel even aannhet hobbien.


Persoonlijk zou ik gaan voor een externe harde schijf of een USB stick met voldoende capaciteit voor die kaarten.


Dat suggereerde ik ook al, maar dat schijnt het niet te zijn.


De XP-machine is alleen met de laptop verbonden via cross-over-kabel, als de laptop zijn internet-verbinding niet deelt, kan niemand op de XP-machine komen


Dat is dus niet juist, als je SMB1 moet aanzetten op de Thinkpad laptop, dan heb je ook een onveilige PC gemaakt die aan internet hangt.


Dus is ik het goed begrijp is de Xp nada noppes niks.


@EAZ1964 Als je in router de ports 137,138,139 sluit, kan niemand van internet op de Laptop komen via SMB1.0


@EAZ1964 Als je in router de ports 137,138,139 sluit, kan niemand van internet op de Laptop komen via SMB1.0

Die staan sowieso al dicht, daar hoef je niets voor te doen.


Heb hier ook nog een Pc staan met Windows 7  Home Premium.

zou dat beter gaan. ?!


Heb hier ook nog een Pc staan met Windows 7  Home Premium.

zou dat beter gaan. ?!

Gewoon niet aan beginnen. Waarom koop je niet een simpel USB stickje met voldoende capaciteit?