Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik ASUS Zenwifi's werkend krijgen met mesh netwerk vanuit Box 12?

• January 25, 2026
  • 34 reacties
  • 268 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Recent heb ik de Asus Zenwifi’s XD4 plus besteld met 3 nodes, omdat twee experia wifi boxjes recent kapot zijn gegaan. Alleen, bij het installeren verliep niet alle vlekkeloos en daarom ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen. Hieronder de dingen die ik geprobeerd heb.

Experiabox >>>>> Zenwifi

Eerst probeerde ik de Zenwifi’s direct aan te sluiten op de experiabox V12. Hoewel het voor een korte duur werkte, is er snel al geen verbinding meer en krijg de Zenwifi router geen ontvangst meer. Ik heb experiabox opnieuw opgestart en de Zenwifi, maar niks helpt om de verbinding te herstellen. De Zenwifi staat in DHCP modus.

Glasvezel NT >>>>> Zenwifi

Als gevolg van deze mislukte installatie dacht ik 1 van de zenwifi’s aan te sluiten op de WAN kabel uit de NT en deze als router te gebruiken. Ik heb thuis TV en telefonie van KPN en weet niet hoe ik telefonie moet doorverbinden. Ik dacht de experiabox aan te sluiten aan de zenwifi router, maar zowel tv als telefonie werkt dan niet. De tv werkte heel kort, maar had niet de gids en alle kpn functies (wel alle zenders in beeld). Hiervoor gebruikte ik op de zenwifi de PPPoE modus.

Gezien mijn situatie denk ik dat het beter is mijn nieuwe Zenwifi kastjes te verbinden aan de experiabox en vanuit daar het mesh netwerk op te bouwen. Hoe kan ik dit werkend krijgen? Ik gebruik nu dus de DHCP modus op de zenwifi, maar de internetverbinding valt snel weg. 

34 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Een Experiabox achter een router zal helaas niet lukken (zoals je gemerkt hebt).

Eerst probeerde ik de Zenwifi’s direct aan te sluiten op de experiabox V12. Hoewel het voor een korte duur werkte, is er snel al geen verbinding meer en krijg de Zenwifi router geen ontvangst meer. Ik heb experiabox opnieuw opgestart en de Zenwifi, maar niks helpt om de verbinding te herstellen. De Zenwifi staat in DHCP modus.

Zorg ervoor dat je de Zenwifi als accesspoint installeert en niet als router met dhcp.

https://www.asus.com/nl/support/faq/1015009/

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Bedankt voor je reactie ​@rvk01 ! Dan begrijp ik inderdaad waarom de Experiabox achter de router niet lukte. Ik kan mij herinneren dat ik de Zenwifi ook een keer als AP geinstalleerd heb en dat het toen wel werkte. Moet ik dan elke node zo installeren en hoe wordt het dan toch een enkel netwerk?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 25, 2026

Beste ​@Teun2356 gebruik de KPN-router voor TV en vaste telefoon en zet de wifi op de KPN router uit.

Sluit je eigen apparatuur aan in AP-mode, zie de bijbehorende handleiding en alles moet gewoon goed kunnen werken.

Alleen de Asus kunnen in mesh met elkaar samenwerken en kunnen niet samenwerken met de KPN router.

1 Asus dient bekabeld aan de KPN router aangesloten te worden en de satellieten kun je draadloos aansluiten.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Moet ik dan elke node zo installeren en hoe wordt het dan toch een enkel netwerk?

Alle Asus Zenwifi’s gaan dan inderdaad samen in mesh.

Ik zou e.v. het wifi van de Box 12 uitschakelen want die zit anders alleen maar ‘in de weg’.

En liefst zoveel mogelijk wifi punten bedraad aansluiten (zeker de eerste).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Beide, ​@JanD & ​@rvk01 heel erg bedankt! Ik denk dat het dan goed moet komen, ik heb e.e.a. uitgetekend en kan alles bedraad aansluiten. Als ik het goed begrijp gaan alle nodes dan automatisch samenwerken nadat ik ze 1 voor 1 op AP heb gezet?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Als ik het goed begrijp gaan alle nodes dan automatisch samenwerken nadat ik ze 1 voor 1 op AP heb gezet?

Ja, tenzij de switches geen mesh backhaul ondersteunen. Ik neem even aan dat dat switches zijn en geen hubs (zoals de tekst doet suggereren).

Je zou de Asus app kunnen gebruiken om te controleren of ze goed in mesh staan.
https://www.asus.com/nl/content/asus-router-app/

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Ik neem even aan dat dat switches zijn en geen hubs (zoals de tekst doet suggereren).

Je zou de Asus app kunnen gebruiken om te controleren of ze goed in mesh staan.
https://www.asus.com/nl/content/asus-router-app/

Klopt, het zijn Netgear switches dus dat moet goedkomen. Toen ik dit eerder probeerde met de Asus app kon ik niet meer op de node inloggen na de switch naar AP modus. Ik denk dat ik het nu via mijn laptop ga proberen. Wellicht komt dit doordat de node na de Experiabox zit en dus een nieuw ip krijgt na switch naar AP?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Ik neem even aan dat dat switches zijn en geen hubs (zoals de tekst doet suggereren).

Klopt, het zijn Netgear switches dus dat moet goedkomen.

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Er zijn zelfs nieuwe moderne switches (managed en unmanaged) die IEEE 1905.1 niet ondersteunen. Het probleem is dat het ook echt erg slecht gedocumenteerd is of een switch IEEE 1905.1 nu wel of niet ondersteund.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 25, 2026

Poeh, ja ik zie het; staat vrijwel op geen enkele site goed aangegeven. Bedankt voor het vermelden van het protocol, dan ga ik op onderzoek uit. Mocht het niet wired gaan, dan denk ik direct op de router aansluiten, setup runnen en dan vervolgens plaatsen ergens in huis? Betreft 3 etages.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • January 25, 2026

Beide, ​@JanD & ​@rvk01 heel erg bedankt! Ik denk dat het dan goed moet komen, ik heb e.e.a. uitgetekend en kan alles bedraad aansluiten. Als ik het goed begrijp gaan alle nodes dan automatisch samenwerken nadat ik ze 1 voor 1 op AP heb gezet?

als aanvulling hierop.

alle Switches die je in gebruik hebt, achter je eerste Asus AP aansluiten en niet op de KPN router. we zien vaker dat als je de Backhaul van de verschillende Asus AP's via de KPN router laat lopen, dit niet goed gaat en dan het hele netwerk onderuit ligt.

dus vanuit de KPN router sluit je maar 2 kabels aan, 1 naar de tv en 1 naar de eerste Asus AP. vanuit je eerste Asus AP sluit je de rest van het netwerk aan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

@Teun2356 Met telefonie & TV kan je niet zonder KPN modem. De eerste Zenwifi moet achter de KPN modem en voor de switch, de andere Zenwifi's achter de eerste Zenwifi of switch

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Teun2356, welkom op onze community! Ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar ik zie dat er al ontzettend goed meegedacht wordt. Lukt het zo?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Beste allemaal, heel erg bedankt voor al jullie reacties😀!

Ik was de afgelopen week erg druk en kon daardoor herinstalleren niet proberen, inmiddels heb ik dit wel gedaan. Veel gaat goed denk ik, maar ik loop tegen 1 punt aan:

Ik voltooi elke keer de setup doormiddel van een bekabelde verbinding op een van de nodes en sluit die dan aan de KPN-router (https://www.asus.com/nl/support/faq/1015009/). Echter, nadat de node in AP-mode zit kan ik niet meer verbinden met de node. Dit is logisch, want het IP-adres verandert, maar de KPN-router kent de node helemaal geen IP toe.

Onderste is de node, ik kan zien dat het die port is waar de node de router koppelt

Is er een manier hoe ik dit kan oplossen? Hoop dat iemand het weet :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Als ik met de nieuwe SSID verbind van de node en dan in de asus identify tool verbinding probeer te maken met een IP adres dat gevonden is, krijg ik deze error.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Echter, nadat de node in AP-mode zit kan ik niet meer verbinden met de node. Dit is logisch, want het IP-adres verandert, maar de KPN-router kent de node helemaal geen IP toe.

Hij zou in AP mode toch echt een IP adres moeten krijgen (als je "automatisch ip adres verkrijgen" gekozen hebt). Weet je zeker dat het niet een van de apparaten met de naam "Device-xx" is? (vaak wordt de hostnaam niet herkend). Je kunt ook met apps als advanced ip scanner op Windows of fing of net analyzer o.i.d. op Android alle ip adressen bekijken. Je kunt naar het Mac adres kijken welke het is (als er achterop een Mac adres staat).

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Als ik met de nieuwe SSID verbind van de node en dan in de asus identify tool verbinding probeer te maken met een IP adres dat gevonden is, krijg ik deze error.

Dan heb je niet gekozen voor "automatisch ip adres verkrijgen" na het kiezen van AP mode. Zie stap 5 van je support linkje. (Of hij staat niet in AP mode maar in router-mode)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

@rvk01 goed idee om het mac-adres te checken! Ik zie dat het toch echt het onderste apparaat is, want dat Mac adres komt overeen. Ik kan de node op Fing niet vinden😅 Ik heb wel AP modus gekozen en de node herstart hierna automatisch. Ik dacht eerst dat het niet goed gegaan was en heb het paar keer opnieuw gedaan, maar dat hielp ook niet helaas.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

​Ik heb wel AP modus gekozen en de node herstart hierna automatisch. Ik dacht eerst dat het niet goed gegaan was en heb het paar keer opnieuw gedaan, maar dat hielp ook niet helaas.

Heb je wel die vraag voor automatisch ip gekregen zoals bij stap 5?

Want nu lijkt het alsof ie een vast ip adres heeft. De router heeft wel dynamisch aan maar hij kan het ip adres niet weergeven omdat dat niet in zijn subnet valt. Dus hij heeft hem niet dynamisch uit (en daardoor denk ik dat je die vraag van stap 5 overgeslagen hebt).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Ja, ik klik op Automatic IP bij stap 5 en heb dat al paar keer zo geprobeerd. Daarom snap ik het ook niet goed. Ik weet niet zo goed wat er verder mis kan gaan...

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Ik voltooi elke keer de setup doormiddel van een bekabelde verbinding op een van de nodes en sluit die dan aan de KPN-router (https://www.asus.com/nl/support/faq/1015009/). 

Ik neem aan dat je de Asus daarna wel uit en weer aangezet hebt? En de hoofd Asus (gewoon de eerste) zou ik wel bekabeld houden.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Hij herstart na het instellen als AP, maar ik zal hem ook los nog eens herstarten :) En had hem bekabeld inderdaad.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Ik heb ook dat geprobeerd, herstarten na setup, maar dat werkt ook niet. Hier heb ik even uitgeschreven wat ik doe: https://docs.google.com/document/d/1UXFXHn-J3a0_JLegMqQK6a1-sxYsHwtxcy0NpbjhivY/edit?usp=sharing

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

@Teun2356 Jouw pc lijkt te verbinden met de slave-zenwifi achter de switch te verbinden, en deze zenwifi heeft 192.168.50.1. Waarschijnlijk is jouw switch niet in DHCP modus maar heeft een vast ip-adres in de range 192.168.50.x.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Ik heb ook dat geprobeerd, herstarten na setup, maar dat werkt ook niet. Hier heb ik even uitgeschreven wat ik doe: https://docs.google.com/document/d/1UXFXHn-J3a0_JLegMqQK6a1-sxYsHwtxcy0NpbjhivY/edit?usp=sharing

Ik weet niet of je die setup direct zo aansluit maar ik denk dat je even terug naar de basis moet.

Probeer dus gewoon eerst eens de KPN box met 1 Asus die je bedraad als hoofd Asus instelt (in AP mode). Verbind daar de computer/PC dan bedraad mee en kijk of alles werkt zoals het hoort (zodat je dus ook met dat IP adres die eerst Asus kunt bereiken). Pas wanneer alles goed werkt ga je uitbreiden, stap voor stap, met switch en tweede Asus.

(Ik heb het gevoel dat 1 van jouw Asus niet in AP mode staat en dus router is met zijn eigen IP range. Anders zou je nooit die 192.168.50.x mogen krijgen. En in AP mode krijgen alle Asussen een IP van de KPN router en zouden ze door alle apparaten bereikbaar moeten zijn.)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Momenteel sluit ik elke keer 1 Asus aan zonder switch ertussen op de KPN router na installatie. De Zen G, zoals op de illustratie van ​@TDN. Verder zijn alle Asus nodes nog uitgeschakeld en niet verbonden. Ik zal als het later vandaag lukt proberen eerst nog een met de node te verbinden zonder dat hij aangesloten is aan de KPN router, om het dan vervolgens aan te sluiten aan de KPN router.