Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik ASUS Zenwifi's werkend krijgen met mesh netwerk vanuit Box 12?

• January 25, 2026
  • 34 reacties
  • 268 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Ik zal als het later vandaag lukt proberen eerst nog een met de node te verbinden zonder dat hij aangesloten is aan de KPN router, om het dan vervolgens aan te sluiten aan de KPN router.

Nee, het moet echt andersom (eerst met kabel aansluiten aan de KPN router) want bij het opstarten moet die Asus zijn IP ophalen via DHCP van de KPN router. Als je hem opstart zonder, dan gaat ie dus zelf dingen “aanmaken”.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Ooh oke, zo dus?

• Aansluiten node op KPN
  • Zoeken naar IP van node
  • Node in AP zetten

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Node in AP zetten

Ik dacht dat de node al in AP stond?

Op zich zal dat verder niet zoveel uitmaken want bij een “nieuwe” Asus verbind je toch eerst via zijn eigen SSID om daarna de instellingen te doen. Volgens mij staat dat ook zo in de handleiding.

Doe je dat via de app of GUI?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Klopt, hij staat al in AP. Ik zal hem verbinden via LAN en dan pas op laten starten. Ik doe de installatie via de GUI volgens deze stappen https://www.asus.com/nl/support/faq/1015009/.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Ik zal als het later vandaag lukt proberen eerst nog een met de node te verbinden zonder dat hij aangesloten is aan de KPN router, om het dan vervolgens aan te sluiten aan de KPN router.

Waarom doet je dit? Als de eerste Zenwifi op WAN zijn ip-adres via DHCP krijgt, zou hij het juiste IP-adres in de range 192.168.2.xxx krijgen, en hij geeft deze range door aan zijn slave-zenwifi's. Zonder KPN-router krijgt hij waarschijnlijk het adres 192.168.50.xxx en geeft ook door aan zijn slave-zenwifi's. Uit onbekende reden houden de slave-zenwifi's deze 192.168.50.xxx. De eerste zenwifi werkt wel, aangezien dat je via wifi internet hebt, maar niet via kabel (de andere zenwifi's). De initiale setup zou met werkende internet (aangesloten achter KPN-router) gebeuren.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Is het nog gelukt alle goed werkend te krijgen ​@Teun2356?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 13, 2026

Dag ​@Thomas van KPN, ik heb nog geen tijd gehad om het opnieuw te proberen maar zal dat snel doen. Ik zal dan alles goed documenteren en hoop dat ik dan duidelijk krijg wat er steeds fout gaat, want ik wil heel graag deze kastjes gaan gebruiken van Asus :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 23, 2026

Hoi allemaal, inmiddels is het mij gelukt alles goed en werkend aan te sluiten. Ik heb de setup als nieuw netwerk aangesloten in plaats van in AP modus. Dit werkte eerst ook steeds niet goed, maar nu wel na een firmware update. Ik ga proberen later de losse stations bekabeld te krijgen, maar voor nu werkt sowieso alles goed draadloos. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedankt voor de update ​@Teun2356! Goeie tip ook!