Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik de FRITZ!Box 5590 blijven gebruiken bij overstap op KPN?

• April 29, 2026
  • 8 reacties
  • 35 keer bekeken

Hi,

Binnenkort loopt mijn Odido-abonnement af en het plan is vooralsnog om over te stappen op KPN Internet & TV. Voor zover ik weet, is Odido virtueel op het glasnetwerk van KPN bij ons, dus dat zou relatief soepel moeten verlopen.

Wel is het zo dat ik mijn FRITZ!Box 5590 direct op het netwerk heb aangesloten d.m.v. het XGS-PON SFP. Dat werkt uitstekend, dus dat zou ik graag zo houden. Zoals ik het nu begrijp, moet ik de servicetool doorlopen op de website van KPN, waar o.a. het serienummer van het SFP moet worden ingevuld, net zoals ik bij Odido heb gedaan. Daarna zou het moeten werken met het wisselen van het profiel in de FRTIZ!Box UI.

Is het inderdaad zo simpel, of moet er nog wat extra’s geregeld worden om direct op de FRITZ!Box aangesloten te zijn?

8 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@BipedalBastard, welkom op onze community! Ik heb er niet bijzonder veel verstand van maar heb dit wel eens voorbij zien komen. Volgens mij moet het inderdaad wel vrij makkelijk kunnen. Als je hier zoekt of bij de gerelateerde topics kijkt zie je wel een paar vergelijkbare situaties.

Ik noem er een paar:

We hebben er ook een kennisbankartikel over geschreven: 

Bedankt ​@Thomas van KPN! Dat bevestigt inderdaad dat dit mogelijk moet zijn.

Weet jij misschien, of een collega, hoe dit verder in z'n werk gaat bij het daadwerkelijke afsluiten? Ik zal toch ooit dat SFP serienummer moeten doorgeven, maar dat kan waarschijnlijk alleen als ik op het KPN netwerk zit. Hoe kan ik dat doen, zonder alle hardware aan mijn kant los te moeten koppelen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

​@BipedalBastard Odido had voor jou al de Fritz!box bij KPN geregistreerd. Maar bij switchen van provider is gebruikelijk dat KPN per standaard weer de oorspronkelijke ONT restoren. In dit geval moet je de KPN ONT+router aansluiten en wachten (idr paar minuten) tot je een email/SMS krijgt, dat de aansluiting gereed is. Dan kan je via servicetools jouw Fritz!box modem-id doorgeven en wachten tot backoffice jou belt.

​@TDN dank voor de toelichting!

Even ter beeldvorming, voordat Odido langs kwam, zag onze aansluiting er ongeveer zo uit:

Bron: 

Toen Odido hier kwam om de verbinding om te hangen, hebben ze het zwarte ONT van het FTU afgehaald, alle actieve elektronica eruit gevist en weggedaan, net zoals de bijbehorende adapter. Er is een dopje uitgehaald, waardoor het Genexis ONT eigenlijk een patch cover geworden is, van waaruit een glasvezelkabel in een Huawei ONT was gedrukt, wat weer aangesloten was aan een Zyxel T-56.

Wat voor soort oplossing zou KPN hier monteren normaal? Dit Genexis ONT gaat niet meer werken zonder interne hardware. Komt daar iets anders voor in de plaats?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

​@BipedalBastard Op jouw foto is een Genexis P2110 voor AON glasvezel te zien, dus voor XGS-PON netwerk moet sowieso een nieuwe ONT. Bij aansluitdatum KS bellen en doorgeven dat je zelfs niet kan aansluiten, dan komt een KPN monteur met een nieuwe ONT en eventuele ombouw van de FTU.

​@TDN wederom dank voor de toelichting!

Verklaart meteen waarom de Odido-monteur het ONT heeft leeggehaald. Het ONT van Odido, een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20, is XGS-PON en niet AOP.

Ik weet wat mij te doen staat. Eerst maar eens het abonnement aanvragen en dan via de KPN Klantenservice een monteur vragen voor op z'n minst een nieuw ONT. Is hier een generiek telefoonnummer voor, of gaat dit via de chat?

Het eventuele direct aansluiten van m'n FRITZ!Box kan dan op een later punt nog wel, eerst maar eens de basis op orde krijgen.

rvk01
Slimmerik
  • May 4, 2026

Kan het niet zijn dat Odido je dan op eigen hardware van Odido gezet heeft in de wijkcentrale? En dat bij teruggaan naar KPN je weer omgeplugt wordt naar de oorspronkelijke AON aansluiting in die centrale? En dus weer een Genexis krijgt.

(Raar dat ze van Ododi niet gezegd hebben die oude Genexis opschuif-ONT te bewaren maar wellicht heeft Odido die weer naar KPN geretourneerd)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

Eerst maar eens het abonnement aanvragen en dan via de KPN Klantenservice een monteur vragen voor op z'n minst een nieuw ONT. Is hier een generiek telefoonnummer voor, of gaat dit via de chat?

0800-0402. Maar bij KPN werkt anders als Odido. Ze sturen standaard geen monteur zoals Odido, als je voor jouw aansluitdatum een monteur aanvraagt, berekent idr KPN de voorrijkosten. Dus pas op aansluitdatum bellen en geen ingewikkeld verhaal vertellen maar gewoon als een domme zeggen dat je niet in staat bent zelfs aan te sluiten. 

Het eventuele direct aansluiten van m'n FRITZ!Box kan dan op een later punt nog wel, eerst maar eens de basis op orde krijgen.

KPN modem moet je sowieso aansluiten om jouw aansluiting gereed te melden. Zonder gereed melding werkt de servicetools niet, oftewel jouw internet+tv al werken. Maar dat zal de monteur ook doen bij het installeren van het nieuwe glasvezelkastje.