Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik de printer en desktop met hetzelfde 2.4 GHz wifinetwerk verbinden?

• December 29, 2025
  • 4 reacties
  • 62 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

beste

vraag:  ik hem van jullie en kpn box 12 modem nu heb ik mijn desktop ast aan gesloten op dit modem, geen probleem maar nu het volgend ik heb een printer met een scanknop op de printer zelf hij kan alleen werken op de 2.4 ghz tevens moet de printer op hetzelfde protocol zitten als mijn vaste computer,

moet ik nu mijn vaste computer ook via de 2.4 wifi zetten zodat de printer mijn computer in het netwerk

ziet of is er een andere instelling wat ik moet.

ik heb al overwogen om het modem terug te brengen naar de fabrieksinstellinggen

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Maxenfreddie, de printer en de dekstop moeten daarbij verbonden zijn met hetzelfde netwerk (het modem). De desktop kan daarbij bekabeld, via 2.4 GHz of 5 GHz verbonden zijn, dat maakt niet uit. Het is vermoedelijk meer dat de printer alleen 2.4 GHz ondersteund, en via 5 GHz geen verbinding kunt maken.

Je kunt een Extra Wifi netwerk aanmaken via de instellingen van het modem, en deze op alleen 2.4 GHz zetten. Daarna kan je de printer daarmee verbinden:

Lukt het daarmee? 

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 29, 2025

Beste ​@Maxenfreddie je kunt je pc zowel bekabeld als draadloos aansluiten net als je printer,

draadloos en bekabeld door elkaar maakt niet uit.

Beide apparaten gebruiken de volgende IP-range: 192.168.2.X en kunnen elkaar dus altijd vinden.

• December 29, 2025

... tevens moet de printer op hetzelfde protocol zitten als mijn vaste computer...

Dat is niet waar. Alles word door de router met elkaar verbonden. Hoe de apparatuur verbonden is, dat is niet relevant.

Als je het gastennetwerk maar niet gebruikt. Want dat is afgescheiden. De rest is gewoon allemaal 1 netwerk. 

Jouw computer is bekabeld aangesloten? Dan kan je helemaal niet kiezen voor 2.4 Ghz. Want dat is alleen voor WiFi van toepassing. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 1, 2026

Hoi ​@Maxenfreddie, de printer en de dekstop moeten daarbij verbonden zijn met hetzelfde netwerk (het modem). De desktop kan daarbij bekabeld, via 2.4 GHz of 5 GHz verbonden zijn, dat maakt niet uit. Het is vermoedelijk meer dat de printer alleen 2.4 GHz ondersteund, en via 5 GHz geen verbinding kunt maken.

Je kunt een Extra Wifi netwerk aanmaken via de instellingen van het modem, en deze op alleen 2.4 GHz zetten. Daarna kan je de printer daarmee verbinden:

Lukt het daarmee? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 1, 2026

Netwerk poorten, hoofd wifi (2,4/5), en de 2 Extra wifi (eenmaal 2,4 en eenmaal 5 Ghz) zijn één netwerk.