Skip to main content

Nu heb ik een nogal vreemde situatie in huis qua schijven kunnen zien in het thuis netwerk.

Situatie is als volgt :

Er zijn 3 vast computers in het thuisnetwerk, en alle 3 zijn deze middels een ethernet aangesloten op een Fritz!Box 7583.

  1. Huiskamer schijf gedeeld, pc zoon kan schijven zien
  2. Zoon schijf gedeeld, pc huiskamer kan schijven zien
  3. Dochter aangesloten via een powerline aangesloten op een Fritz!Box 7581, pc zoon & pc huiskamer kan schijven niet benaderen cq pc dochter zien.

Situatie pc dochter : Powerline adapter van KPN in huiskamer naar powerline adapter van KPN in haar kamer, naar Fritz!Box 7581 naar haar pc.

Waarom een extra Fritz!Box ? Zij heeft ook nog een televisie op haar kamer welke aangesloten staat via ethernet, en de WiFi in deze kamer dermate slecht (minder als 1 streepje) dat internetten of televisie kijken niet zonder kan.

Op diverse fora’s getracht te achterhalen waarom dit niet werkt maar een echt antwoord kan ik hier niet uithalen, dan maar een andere router aanschaffen of complete bedrading herzien…

Ik zou dus graag willen dat alle pc’s in thuis netwerk bij elkaar alle schijven van elkaar kunnen zien.

Zonder tussenkomst van deze Fritz!Box 7581 kan ik de schijven wel zien.

Is er binnen de Fritz! os een mogelijkheid om dit te kunnen wijzigen ?

 

Heb je al eens gekeken op nl.avm.de.
Je kunt daar ook vragen stellen.
Ik heb daar goede ervaringen mee.


Hallo @VinnyG 

 

Ja, die mogelijkheid is er, je kan hem configureren als IP-client.

Zie hier de help pagina van AVM hoe je dat instelt: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7581-int/106_De-FRITZ-Box-voor-gebruik-met-een-andere-router-configureren/


Dus de PC van jouw dochter is via een tweede router aangesloten en zit dus op een ander subnet.

Dan is het logisch dat je die PC niet ziet immers de firewall van die router houdt verkeer van buitenaf tegen.

Je moet dan inderdaad die FRITZ!Box 7581 als “IP client” instellen i.p.v. cascaded router.


@wjb aangesloten op een 3e ;-)

Fritz 7590 komt het signaal binnen, de 7583 staat hier op doorgelust. (zie hiervoor het stukje telefonie waarom dit zo gedaan is)

Vanuit de 7583 gaat er een ethernet kabel naar een KPN Powerlineadapter

In kamer dochter wederom een KPN Powerline adapter naar de 7581.