Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik de snelheid van mijn wifi verbeteren?

• June 23, 2025
  • 9 reacties
  • 138 keer bekeken

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste KPN forum leden,

Ik heb thuis 1gbit internet over KPN glasvezel. Toch krijg ik, rondom het huis, maximaal 300 mbit internet over wifi. Daarnaast heb ik om de zoveel dagen dat mijn wifi vrijwel stil valt (0,5mbit). 

Mijn glasvezel komt binnen en sluit aan op de Experia V10a. Deze verbind door naar een switch, die daarop doorverbind aan een super wifi punt. Dit super wifi punt neemt (als het goed is) de taak van het wifi uitzenden over. Deze linkt daarnaast ook via ethernet en wifi zelf met 2 andere punten (check bijlagen). 

Ik heb lang gezocht naar verschillende oplossingen maar heb geen fix kunnen vinden. Ik dacht een tijdje dat het de temperatuur van de ongeventileerde ruimte die rond de 30C is kon zijn, maar bij nader inzien is dat niet persé warm.

Beste antwoord door Alexandra van KPN

De manier waarop je Experia Box en je SuperWifi's samenwerken hangt ook af van de firmware die je hebt inderdaad. Het kan goed zijn om dit artikel eens door te lezen, daar lees je meer over de beste manier waarop je je SuperWifi kunt aansluiten, plus het verschil tussen nieuwe (KPN software) en de oudere software op je modem:

9 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi en welkom ​@Pepijn de Vries.

Ik kan me voorstellen dat je je wifisnelheid wilt verbeteren. We denken hier graag met je mee.

Allereerst ben ik benieuwd naar hoe je snelheid is, als je deze test via een bekabelde verbinding. Het beste is om een computer of laptop tijdelijk rechtstreeks met een kabel op je Experia Box aan te sluiten. Doe dan een speedtest. Welke snelheid haal je dan? Als aanvulling daarop: hier vind je meer informatie en tips om je snelheid via glasvezel te verbeteren.

Zo gauw je je snelheid via de bekabelde verbinding gecheckt hebt, kan je verder kijken naar je wifi verbinding met je SuperWifi. Is het mogelijk om je SuperWifi rechtstreeks op je Experia Box aan te sluiten, in plaats van via een switch? En wat doet dat met de snelheid? 

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste Alexandra,

Dank voor de reactie! Ik heb via bedraad internet mijn snelheid getest, dit is 930 upload & 837 download. Daarnaast heb ik nog een keer naar mijn huidige spaghetti aan ethernet draden gekeken, en bleek de superwifi die in de meterkast staat al direct verbonden te zijn aan de Experia Box. Direct naast mijn Superwifi punt is mijn draadloze snelheid 424u/531d, slechts de helft van wat ik zou verwachten. Verderop in de werkkamer (met maar 1 glazen deur verwijderd & de deur van de meterkast van het Superwifi punt verwijderd) daalt die snelheid alweer naar 312u/425d.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • June 25, 2025

waarom staat er nog een Superwifi punt 1.0, eigenlijk onnodig, vrijwel naast de experiabox V10A?

de V10A draait gewoon mee in het mesh systeem in combinatie met de Superwifi 1.0. nu heb je dus eigenlijk 2 wifi punten (V10A en de Superwifi 1.0) vrijwel boven op mekaar staan. dit komt de wifi sowieso niet ten goede.

• June 25, 2025

Voor de Superwifi1 met 802.11 ac is 424u/531d een prima snelheid. De maximale bandbreedte ligt rond de 866 Mbps.

Mogelijk kan je eens kijken bij de kanaal breedte instellingen of dat op de maximale 80 MHz staat. Wil je hogere bandbreedtes via wifi zal je over moeten naar de Superwifi2 dan moeten je clients wel 802.11 ax wifi 6 ondersteunen.

Verder doet de Superwifi 1 4x4 mimo een cliënt moet minimaal 2x2 aankunnen op 80 MHz 

Op wat voor apparaat meet je via Wifi?

• June 25, 2025

De witte SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6. Als jij via WiFi ergens in de buurt van de 1000 mbit wil komen, dan heb je WiFi 6 nodig. Dus zwarte SuperWiFi's. Of iets van een ander merk met WiFi 6.

En zorg dat ze bekabeld aangesloten zijn. Want de Experiabox v10a ondersteund ook geen WiFi 6.

Pepijn de Vries
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste joey92 & Rowi, super bedankt voor jullie reacties.

Ik ben zelf niet de maker van deze brei aan internet systemen, daar heb ik mijn vader aan te danken. Comminiceert de superwifi niet met de andere draadloze superwifi en is deze daarom nodig? Volgends mij heeft mijn vader aan mij uitgelegd dat de Experia Box geen wifi uitzend, en deze taak aan het superwifi punt heeft overgedragen.

Voor de snelheid van de Superwifi1, als antwoord op Rowi, dit is naast het punt. Zodra ik een verdieping omhoog ga, waar nog een superwifi1 bedraad staat, valt deze snelheid naar de helft. Daarnaast hebben we ook nog redelijk frequent momenten dat de wifi vrijwel uitvalt (tot 0,5mbit u/d). Wat zou dit kunnen veroorzaken?

• June 25, 2025

Wat de installatie betreft bij de eerste introductie van de Superwifi moest de wifi van de v10 uit omdat deze niet mee deed in het mesh systeem daarom moest de eerste SW de Master bekabeld verbonden zijn met de v10 en hierop werd de wifi uitgeschakeld al is de wifi van de v10 uit is het onzinnig een accespunt op te sluiten in een meterkast dat belemmert de dekking.

Als die tweede SuperWifi bekabeld is zou je afhankelijk van de instellingen minimaal dezelfde bandbreedte moeten halen.

Uit intresse waar heb je die hogere bandbreedtes voor nodig? Mijn stelling blijft voor snel internet sluit ik een apparaat bekabeld aan hier is de wifi zo ingesteld dat de maximale bandbreedte niet boven de 100 Mb komt dat is genoeg voor ons gebruik.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

De manier waarop je Experia Box en je SuperWifi's samenwerken hangt ook af van de firmware die je hebt inderdaad. Het kan goed zijn om dit artikel eens door te lezen, daar lees je meer over de beste manier waarop je je SuperWifi kunt aansluiten, plus het verschil tussen nieuwe (KPN software) en de oudere software op je modem:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2025

Jij benoemt consequent de v10 in je vorige bericht ​@Rowi. .

@Pepijn de Vries heeft echter de v10a.

De v10a zal mesh moeten hebben. Dan is een SuperWiFi er pal naast dubbelop.

De master SuperWiFi = v10a  staat dus in de meterkast. Twee slaves in huis. De afstand tussen master en slaves zal ook van invloed zijn op de (onderlinge) snelheid. 

Met 300 Mbps zit je echt niet gek op zich. 4k streaming voor Netflix en Disney is bijvoorbeeld 15 Mbps. Dan houd je nog zóveel over voor andere apparaten.