Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik DNS instellingen wijzigen (KPN Box 12)

• January 24, 2025
  • 2 reacties
  • 311 keer bekeken

Mx. Alba
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Vannacht heeft mijn KPN Box 12 een update gekregen, de firmwareversie is nu V12.C.24.05.08.

Achtergrondinfo: Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt naar KPN. Het viel me toen heel erg tegen wat ik in de KPN Box 12 kon instellen, maar uiteindelijk is het me gelukt om mijn thuisnetwerk enigszins correct in te stellen, met mijn PiHole als DNS server.

Na de update van vannacht keek ik eens of het me nu ook zou lukken om de PiHole ook als DNS in te stellen voor het gastennetwerk, alleen viel me toen op dat het veld met het IP-adres van de DNS server in de instellingen grijs is en dus niet gewijzigd kan worden. Gelukkig staat voor mijn hoofdnetwerk dat nog op het IP-adress van mijn Raspberry Pi, dus mijn PiHole werkt nog steeds naar behoren op mijn hoofdnetwerk, maar ik kan dat dus nu niet meer aanpassen als ik dat zou willen, en ik kan ‘m niet instellen als DNS voor mijn gastennetwerk om gasten ook te voorzien van de bescherming die de PiHole biedt.

Misschien moet ik toch maar eens gaan zoeken naar een eigen router om te gebruiken als de mogelijkheden zo beperkt blijven...

Beste antwoord door joostandre

Ik dacht eerst hetzelfde, vooral op mobiel is het onduidelijk. Maar op de desktop moet je in het menu naar "Internetverbinding" en dan naar tabblad DNS. Dat kan je je aanpassing doorvoeren. Volgens mij geldt dat sowieso voor heel je wifinetwerk en kan je niet voor je gastennetwerk een apart DNS instellen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

• Nieuwkomer
  • Antwoord
  • January 25, 2025

Ik dacht eerst hetzelfde, vooral op mobiel is het onduidelijk. Maar op de desktop moet je in het menu naar "Internetverbinding" en dan naar tabblad DNS. Dat kan je je aanpassing doorvoeren. Volgens mij geldt dat sowieso voor heel je wifinetwerk en kan je niet voor je gastennetwerk een apart DNS instellen.

Mx. Alba
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 25, 2025

Thanks, dat werkt idd.