Skip to main content

Ik heb KPN glasvezel met Experia box v10 met 3 SuperWifi access points (wit)

Hoe kan ik een firewall installeren?

De Experia-box heeft dergelijke functionaliteit niet.

Ik heb dit nodig om de toegang tot sommige externe IP's vanuit mijn huis te blokkeren - bijvoorbeeld TikTok, YouTube, enz. Het blokkeren van DNS-vermeldingen via PiHole werkt niet omdat de sites nog steeds toegankelijk zijn met IP.

Heeft iemand dit gedaan en hoe?
Zijn er artikelen hoe dit te doen?

Wat u wilt kan niet. KPN bied zulke functionaliteit niet aan. Niet in de router in ieder geval. Misschien kunt u KPN Veilig installeren? Misschien is daar wat mee mogenlijk. Anders zit er niets anders op dan zelf een eigen router aan te schaffen.


Bedankt voor je antwoord.

Ik heb dus een aparte router-firewall nodig.

Hoe koppel ik de SuperWifi punten aan de Experia Box?

Of moet ik een aparte router en nieuwe Mesh Wifi-punten kopen?


Iedere modem/router heeft toch standaard een ingebouwde firewall, die je zou moeten omzeilen via DMZ @al_shopov en @Nick83 


Sorry, ik begrijp het niet.

Ik wil de toegang tot sommige openbare sites/IP-adressen vanuit mijn thuisnetwerk blokkeren. Al het internet van de Experia-box moet door mijn firewall gaan voordat het door de SuperWifi-punten gaat. Anders kunnen kinderen de firewall omzeilen.

Hoe kan ik DMZ gebruiken om dit te bereiken? Met DMZ kan een deel van mijn huisnetwerk worden blootgesteld aan internet van buitenaf.

Ik wil iets anders - stop YouTube binnen mijn huisnetwerk voor alle apparaten - Windows, Mac, IOS, Linux. Ik wil niet op alle apparaten speciale apps installeren. Ik wil een centrale plek om te beheren.


Hoi @al_shopov,

Hoe graag je het ook wil, ik heb het idee dat je zelf een oplossing moet gaan zoeken,
Misschien is geen internet een optie.
KPN gaat hierin geen rol spelen, denk ik.

Wie weet heeft een moderator of een gebruiker van dit Forum een oplossing.
Een centrale plek ? Ik heb echt geen idee of dat mogelijk is.

Waarschijnlijk heeft @wjb daar wel een idee over. Die heeft er wel kijk op, denk ik.
Hij heeft in ieder geval veel kennis in huis.
Zonder andere daarmee te kort te doen.


Ik weet niet of een fritzbox deze mogelijkheden biedt. Zoja dan zou je de standaard kpn modem kunnen vervangen door een “eigen” modem. 


OK, ik heb de mediaconverter en de Experia-box opnieuw gecontroleerd.
Ze zijn verbonden met ethernet. Dit is goed. Dus ik kan mijn probleem op de volgende manieren oplossen:
  1. Als de verbinding tussen de Experia-box en het modem standaard is kan ik:
    A> Installeer een normale router tussen de twee
    B> Of probeer een transparante bridge-firewall
  2. Anders:
    A> Ik kan proberen een normale router te installeren tussen Experia en het eerste SuperWifi-punt en hopen dat het werkt
    B> Of ik kan een transparante bridge-firewall installeren tussen de Experia-box en het eerste SuperWifi-punt
  3. Als dit allemaal niet werkt - kan ik een router plus zijn eigen mesh-punten kopen en de KPN superWifi uitschakelen.
  4. In de tussentijd kan ik naar deze fritzbox zoeken.
 
Ik vond dit over Fritzbox:
Dit betekent dat ik de Experia-box kan vervangen door wat ik maar wil. Dit is erg goed.
 
Weet iemand met wie ik hierover contact moet opnemen? Wie kan mij de lijst met installatie-instellingen vertellen?
 
Kan ik de Experia-box dan retourneren? Het is van KPN.
 
Dan zal ik waarschijnlijk de SuperWIFI punten moeten flashen om ze beschikbaar te maken voor mijn router. Heeft iemand dit gedaan of moet ik ze gewoon verkopen?

Hi @al_shopov en welkom op het forum! Ik zie dat de community je al op weg geholpen heeft, super. 😄

Wat de resterende vragen betreft, één van onze leden heeft een topic over het gebruiken van je eigen router. Daar staan ook veel instellingen, en je kunt daar ook een reactie onder plaatsen mocht er nog iets niet duidelijk zijn. Ook wat de SuperWifi betreft. 🙂

De Experia Box zou ik wel in huis houden. Mocht er eens iets spelen met je verbinding, dan kunnen we die alleen uitmeten als de Experia Box aangesloten is. Voor dat soort gevallen zou ik hem achter de hand houden. 


Dan zal ik waarschijnlijk de SuperWIFI punten moeten flashen ...

Van welke planeet komt u eigenlijk? 😉🤪😁


OK, ik heb de mediaconverter en de Experia-box opnieuw gecontroleerd.
Ze zijn verbonden met ethernet. Dit is goed. Dus ik kan mijn probleem op de volgende manieren oplossen:
  1. Als de verbinding tussen de Experia-box en het modem standaard is kan ik:
    A> Installeer een normale router tussen de twee
    B> Of probeer een transparante bridge-firewall
  2. Anders:
    A> Ik kan proberen een normale router te installeren tussen Experia en het eerste SuperWifi-punt en hopen dat het werkt
    B> Of ik kan een transparante bridge-firewall installeren tussen de Experia-box en het eerste SuperWifi-punt
  3. Als dit allemaal niet werkt - kan ik een router plus zijn eigen mesh-punten kopen en de KPN superWifi uitschakelen.
  4. In de tussentijd kan ik naar deze fritzbox zoeken.
 
Ik vond dit over Fritzbox:
Dit betekent dat ik de Experia-box kan vervangen door wat ik maar wil. Dit is erg goed.
 
Weet iemand met wie ik hierover contact moet opnemen? Wie kan mij de lijst met installatie-instellingen vertellen?
 
Kan ik de Experia-box dan retourneren? Het is van KPN.
 
Dan zal ik waarschijnlijk de SuperWIFI punten moeten flashen om ze beschikbaar te maken voor mijn router. Heeft iemand dit gedaan of moet ik ze gewoon verkopen?

Alle modems van KPN hebben standaard een firewall aanstaan maar die is gericht op schadelijk verkeer van internet naar het thuis netwerk  tegenhouden. Wat u beschrijft  is de omgekeerde functionaliteit. Juist om specifieke apparaten of verkeersstromen van het thuisnetwerk naar internet toe te blokkeren of te beperken.

Blokkeerfuncties vallen meestal onder de noemer parental control en specifieke filterfuncties zijn vaak mogelijk met een programmeerbare firewall. 

Beide mogelijkheden worden niet geboden met KPN modems. Dus is eigen apparatuur nodig. De superwifi spelen hier niet echt een rol in. Dit zijn functies die op de routers plaatsvinden zoals bv de Fritzbox. 

KPN heeft alle apparatuur beveiligd zodat er geen andere software dan die van KPN op kan draaien.

Overigens is het wel zo dat superwifi,s qua wifi achter een fritzbox kunnen werken. Er werken dan in zelfstandige modus. De voorwaarde is dat er minimaal 1 middels een ethernetkabel is aangesloten op de Fritzbox of willekeurig andere router.