Skip to main content

Wie heeft er hier genoeg geduld om mij te helpen ? 🤗

 

Doel wat ik wil bereiken : 
Gebruik kunnen maken van mijn eigen routers zonder deze in AP-stand te hoeven zetten.

 

Mijn kennis over netwerk systemen op een schaal van 1 tot 10 is ongeveer denk ik 2,7 dus ik heb echt niks aan: “Hier een link voor je en zoek het maar uit” 

Vanuit de meterkast heb ik kabels lopen naar de woonkamer, naar de keuken en naar de eerste verdieping naar de kamer van mijn zoontje waar de 2de router staat. 

Toen ik nog Ziggo had werkte alles redelijk goed maar ik ben naar KPN overgestapt omdat we sneller internet wel fijn vinden en KPN had een leuke aanbieding.
Ik had nooit verwacht dat het bijna onmogelijk zou zijn om een ASUS router op een normale manier te laten werken bij KPN en ik ben er nog steeds een beetje geïrriteerd over, helemaal omdat er vanuit KPN geen hulp wordt aangeboden. Maar ja, het is niet anders.

Jullie zijn nog mijn enige hoop!

Ik hoop voor je dat er iemand is die hierbij kan helpen. 

Wat zou helpen zijn antwoorden op de volgende vragen:

  • kan de tv via de experiabox blijven lopen of moet die ook via de asus router (feitelijk; is er een aparte kabel direct vanuit de experiabox naar je tv decoders?)
  • heb je de experiabox nodig? dwz, als je glasvezel hebt met een ftu ervoor dan is het misschien makkelijker. Heb je koper vdsl dan is de experiabox waarschijnlijk nodig.

Een eigen router is bij KPN in die zin lastig omdat je best wat kennis nodig hebt om het zelf te regelen. Uitzondering daarop is alles op Fritz standaardiseren, want dat werkt out of the box omdat KPN het ook levert.


Waarom heeft u eigenlijk meerdere routers? En waarom wilt u ze niet in AP modus?

En @EAZ1964 noemde het al: tv. Heeft u tv van KPN? Want dat werkt niet achter een Asus router. Althans niet met standaard firmware. 


Ik hoop voor je dat er iemand is die hierbij kan helpen. 

Wat zou helpen zijn antwoorden op de volgende vragen:

  • kan de tv via de experiabox blijven lopen of moet die ook via de asus router (feitelijk; is er een aparte kabel direct vanuit de experiabox naar je tv decoders?)
  • heb je de experiabox nodig? dwz, als je glasvezel hebt met een ftu ervoor dan is het misschien makkelijker. Heb je koper vdsl dan is de experiabox waarschijnlijk nodig.

Een eigen router is bij KPN in die zin lastig omdat je best wat kennis nodig hebt om het zelf te regelen. Uitzondering daarop is alles op Fritz standaardiseren, want dat werkt out of the box omdat KPN het ook levert.

 

De TV is op dit moment aangesloten via de Experia box zonder router ertussen, er loopt een kabel vanuit de Experia box (poort 3) naar een switch in de woonkamer, aan die switch hangen de TV-box van kpn, een xbox en de tv zelf. Ik kan nu alleen niet (bedraad) streamen van de xbox naar mn laptop omdat er geen router tussen zit. Eigenlijk was ik van plan om nog een router te kopen en die als switch te gebruiken zodat ik ook nog eens achter in de tuin goeie wifi heb. Maar dan moet ik dus als ik het goed begrijp eerst nog een kabel laten trekken speciaal voor de TV ontvanger

Heb ik de experiabox nodig ? Geen idee wat ftu is en of ik dat heb. Hoe kom ik daar achter ?

 


Waarom heeft u eigenlijk meerdere routers? En waarom wilt u ze niet in AP modus?

En @EAZ1964 noemde het al: tv. Heeft u tv van KPN? Want dat werkt niet achter een Asus router. Althans niet met standaard firmware. 

Ik heb 1 router beneden en 1 op de eerste verdieping zodat ik op zolder (3de verdieping) ook nog goeie wifi heb.
Ik wil mijn routers eigenlijk niet in AP stand omdat een aantal functies dan niet meer werken zoals Quality of Service en parental control


Ok, helder, en zo hoort het te zijn aangesloten:-)

Weet je of je glasvezel of Vdsl hebt? evt kun je een snelheidstest op ookla doen, als die boven de 200 zit dan heb je zeker glas.

 

Ik snap niet helemaal waarom je aangeeft dat je niet bedraad naar de laptop zou kunnen streamen. Er zit een router tussen (de experiabox).

Of je sluit de laptop aan op je switch in de kamer, of je hebt een kabel vanuit de experiabox naar een ander deel van het huis, streaming zou in beide gevallen moeten werken.

Ik zou ook willen snappen waarom je de asus niet in accespoint mode kunt of wilt zetten, hij blijft dan gewoon functioneren, alleen hij deelt de nummers niet uit, Wifi en switch functionaliteit blijft beschikbaar.

Ook QOS en parenteral control is beschikbaar op de experiabox.

Je kunt er dan evt een tweede asus als AP bij zetten voor wifi in de tuin. 

Je mist dan alleen wifi mesh, dat is een nadeel. 

 

 

 


De TV is op dit moment aangesloten via de Experia box zonder router ertussen, er loopt een kabel vanuit de Experia box (poort 3) naar een switch in de woonkamer, aan die switch hangen de TV-box van kpn, een xbox en de tv zelf. Ik kan nu alleen niet (bedraad) streamen van de xbox naar mn laptop omdat er geen router tussen zit. 

Hoe is die laptop aangesloten? Op zo'n Asus router? Dan klopt het dat u niet naar de xbox kunt streamen. Dat is dus het probleem met meerdere routers in een netwerk. Een apparaat achter de ene router kan niet bij een apparaat wat achter een andere router zit. 

Ik heb ook een 2de router. Maar bij mij zit met uitzondering van de tv ontvangers echt alles achter die 2de router. Echt alles.

Als u er wat dieper op in wilt gaan, kunt u een tekening maken van uw netwerk? 


Ok, helder, en zo hoort het te zijn aangesloten:-)

Weet je of je glasvezel of Vdsl hebt? evt kun je een snelheidstest op ookla doen, als die boven de 200 zit dan heb je zeker glas.

 

Ik snap niet helemaal waarom je aangeeft dat je niet bedraad naar de laptop zou kunnen streamen. Er zit een router tussen (de experiabox).

Of je sluit de laptop aan op je switch in de kamer, of je hebt een kabel vanuit de experiabox naar een ander deel van het huis, streaming zou in beide gevallen moeten werken.

Ik zou ook willen snappen waarom je de asus niet in accespoint mode kunt of wilt zetten, hij blijft dan gewoon functioneren, alleen hij deelt de nummers niet uit, Wifi en switch functionaliteit blijft beschikbaar.

Ook QOS en parenteral control is beschikbaar op de experiabox.

Je kunt er dan evt een tweede asus als AP bij zetten voor wifi in de tuin. 

Je mist dan alleen wifi mesh, dat is een nadeel. 

 

 

 

Volgens mij glas
 

De laptop staat in de keuken en niet in de woonkamer

Heb de routers aangeschaft omdat de QOS, NAT en parental control zo fijn werken met 2 kinderen in huis, Ik ben het gewend en het is zo handig in te stellen via de  Asus app of laptop. Wanneer ik het in AP stand zet ben ik dat kwijt, gewoon zonde.
Een derde router voor de tuin en woonkamer zonder mesh is natuurlijk geen optie

 

 

De TV is op dit moment aangesloten via de Experia box zonder router ertussen, er loopt een kabel vanuit de Experia box (poort 3) naar een switch in de woonkamer, aan die switch hangen de TV-box van kpn, een xbox en de tv zelf. Ik kan nu alleen niet (bedraad) streamen van de xbox naar mn laptop omdat er geen router tussen zit. 

Hoe is die laptop aangesloten? Op zo'n Asus router? Dan klopt het dat u niet naar de xbox kunt streamen. Dat is dus het probleem met meerdere routers in een netwerk. Een apparaat achter de ene router kan niet bij een apparaat wat achter een andere router zit. 

Ik heb ook een 2de router. Maar bij mij zit met uitzondering van de tv ontvangers echt alles achter die 2de router. Echt alles.

Als u er wat dieper op in wilt gaan, kunt u een tekening maken van uw netwerk? 

Klopt, 1 van mijn kinderen speelt wel eens Xbox via de Desktop op de eerste verdieping en dat lukt nu niet, dan zou ik idd een kabel moeten trekken naar de woonkamer speciaal voor 1 TV ontvanger.

Mijn huidige aansluiting. In de toekomst komen er nog wat apparaten bij.

De tweede router op de eerste verdieping heb ik nodig zodat ik ook op de derde verdieping Wifi heb


 

1 van mijn kinderen speelt wel eens Xbox via de Desktop op de eerste verdieping en dat lukt nu niet, dan zou ik idd een kabel moeten trekken naar de woonkamer speciaal voor 1 TV ontvanger.

Mijn huidige aansluiting. In de toekomst komen er nog wat apparaten bij.

De tweede router op de eerste verdieping heb ik nodig zodat ik ook op de derde verdieping Wifi heb

De 2de Asus zou in principe wel in AP modus kunnen. QOS en Parental Control regel je dan op de eerste Asus. Of werkt dat niet?

In theorie zou de xbox nog wel bereikbaar zijn vanaf de kinderkamer. Maar hij word niet automatisch gevonden. Je zou dan bij het verbinding maken handmatig het juiste ip adres in moeten tikken. Ik weet niet of dat kan/lukt.

Ik heb wel eens een vergelijkbare situatie gehad met een printer. Die was ook rechtstreeks op de Experiabox aangesloten, terwijl de computer achter de 2de router zat. Het installatieprogramma kon zo de printer dus nooit vinden. En helaas was het daarbij niet mogelijk om handmatig het ip adres in te voeren. Die mogelijkheid werd gewoon niet geboden.


als je de router backhaul draadloos hebt verbonden, zou je de asus in de meterkast naar je woonkamer kunnen verplaatsen achter de switch, en de hue en deurbel direct op de exp. box kunnen aansluiten.

Zo kan je de tv, xbox bedraad op je asus aansluiten en de 2e router draadloos met daarop je desktop pc.


De 2de Asus zou in principe wel in AP modus kunnen. QOS en Parental Control regel je dan op de eerste Asus. Of werkt dat niet?

In theorie zou de xbox nog wel bereikbaar zijn vanaf de kinderkamer. Maar hij word niet automatisch gevonden. Je zou dan bij het verbinding maken handmatig het juiste ip adres in moeten tikken. Ik weet niet of dat kan/lukt.

Het probleem is dat ik de eerste router al in AP modus moet zetten om uberhaupt Internet en TV te kunnen ontvangen, ik heb dat dus nog niet kunnen proberen.
Ik heb de tekening even geupdate want ik was m’n keuken vergeten waar mijn laptop meestal staat.
 

als je de router backhaul draadloos hebt verbonden, zou je de asus in de meterkast naar je woonkamer kunnen verplaatsen achter de switch, en de hue en deurbel direct op de exp. box kunnen aansluiten.

Zo kan je de tv, xbox bedraad op je asus aansluiten en de 2e router draadloos met daarop je desktop pc.

Alles op de tekening loopt via een kabel. Met deze routers is het zo dat het AX gedeelte niet werkt voor clients wanneer je een wireless backhaul gebruikt. En voor stabiliteit heb ik ze het liefst wired.
De experia box op de router aansluiten ? Daar ben ik gister de hele dag al mee bezig geweest en dat lukt niet, ik heb dan of geen internet of geen TV


De tekening hieronder is hoe ik het graag zou willen zien en eigenlijk zou ik de router in de meterkast nog willen verplaatsen naar de woonkamer en in de meterkast een switch of andere Asus router. Helemaal mooi is de experia box ertussen uit.
 

 


je kan het proberen… maak een backup van je asus config en ga ervoor :)

Ik heb zelf 3 van die routers in mesh maar ze zijn nu nog aan het graven hier dus dat duurt nog ff voordat ik ermee kan spelen.Ik wil ook de asus direct op het glasmodem zonder exp. box. Maar er schijnt een ding te zijn met de iptv settings van asus. Iets wat niet lekker werkt blijkbaar. Er zijn diverse topics over.


Een Asus met standaard firmware werkt niet bij KPN. Dan gaat tv nooit werken. U zou er de Merlin firmware op kunnen zetten. Dan schijnt het wel te werken en kunt u de Experiabox er tussenuit halen. 

Een andere optie is switchen met VLAN ondersteuning. Daarmee kunt u 2 netwerken naast elkaar over 1 kabel creëren. Maar daar komt nogal wat technische kennis bij kijken.


Tenzij je de tv doorgifte via vlan met iemand kunt uitpuzzelen gaat het niet werken om de tv achter de asus te zetten. 
 

als je dat voor elkaar hebt, kan de experiabox er  helemaal tussenuit.

ik kan je hier echter niet mee helpen. 


Een Asus met standaard firmware werkt niet bij KPN. Dan gaat tv nooit werken. U zou er de Merlin firmware op kunnen zetten. Dan schijnt het wel te werken en kunt u de Experiabox er tussenuit halen. 

Een andere optie is switchen met VLAN ondersteuning. Daarmee kunt u 2 netwerken naast elkaar over 1 kabel creëren. Maar daar komt nogal wat technische kennis bij kijken.

Merlin firmware is niet beschikbaar voor de RT-AX92U . Ik heb ook nergens kunnen vinden dat met de Merlin firmware wel (goed) werkt. 

Ik heb eigenlijk geen andere optie dan een extra utp van de exp.box naar de tv-ontvanger te trekken. Maar ik weet niet of @Patriciahaha die mogenlijkheid ook heeft.


Als ik een extra kabel zou laten trekken, kan ik dan het signaal splitten vanuit de glasvezelkast ? Kan ik alles, behalve de TV ontvanger, via mijn eigen routers laten lopen ? Zonder de hoofdrouter in AP stand te hebben ? 
 

 


Helaas dat gaat niet werken, achter het glasvezel modem moet een router.

Je opties als je geen netwerk expert wilt worden zijn denk ik als volgt:

  1. accepteer de Experiabox, en gebruik de Asus als AP
  2. Koop een Fritzbox met twee Fritz repeaters  en zet de Experiabox in een doos op zolder.

Ik geef de opties zoals ik ze zie. Omdat ik ook na veel zoekwerk op oa tweakers, geen werkende oplossingen heb gevonden voor IPTV van KPN op de Asus routers.

Meerdere routers in je netwerk leiden tot geïsoleerde stukjes netwerk die in hun eigen bubble (IP adres range) leven, je kunt bovendien (by design) niet van de een naar de ander netwerksegment zonder dat je router dit ondersteunt en je de vaardigheden, zin en tijd hebt om dit in te richten.

Ik ben er dus van overtuigd dat dit inrichten buiten elk geval mijn macht ligt.

Success

 


Je kan NAT achter NAT gebruiken, en zet van de Experia box in ieder geval de WiFi er op uit,  niet ideaal maar werkbaar als je het goed inricht, TV op de experia box, de rest via de Asus.

De switch, welke is dat, als die IGMP ondersteund kan je mixen, TV en internet, geen IGMP ondersteuning gaat dit niet goed samen.


Met pijn in mijn hart leg ik me voorlopig neer bij de eerste optie “accepteer de Experiabox, en gebruik de Asus als AP”.

Ik ga zelf nog wel even opzoek naar een oplossing en kijk ik of ik het 1 en ander wat beter kan begrijpen.

 

Een andere optie is switchen met VLAN ondersteuning. Daarmee kunt u 2 netwerken naast elkaar over 1 kabel creëren. Maar daar komt nogal wat technische kennis bij kijken.

Doe ik dit met optie A :
 

 

 

of met optie B :

 

Graag ook een aanbeveling voor de > Nieuwe ASUS router (dus geen Fritz!box).


@Patriciahaha 
Ik weet niet of dit nog relevant voor je is, we zijn ondertussen 6 maanden verder, maar ik heb afgelopen week de tijd gehad om mijn Experiabox in een schoenendoos te kunnen leggen en de RT-AX92U als enige router voor internet én TV in te kunnen zetten. Je hebt dan op alle 4 de lan poorten van de primary internet én TV.
Ik heb 3 AX92Us: 1 primary (vervanging van de EB in de meterkast) en 2 nodes (1 op de 1e verdieping en 1 op zolder) die een wired backhaul hebben. Ik heb een aparte kabel direct van de STB (motorola) naar de meterkast lopen, dat ziet er bij jou iets anders uit, maar dat zou moeten werken in principe. Die wandcontactdozen zijn hopelijk wel van het ‘juiste’ type maar dat kan je snel genoeg testen door ze (de nodes) even met een losse kabel te verbinden en te zien of het dan werkt allemaal. In principe zou het plaatje dat je geschetst hebt, dan gewoon moeten werken.

Inderdaad niet met standaard firmware, zoals iemand in dit draadje al noemde, maar het proces is helemaal niet moeilijk.

Op tweakers dwaalt er een leroy rond die het allemaal uitgevogeld heeft en dat is hier te lezen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709

Alleen de primary hoef je te flashen met nieuwe Merlin Gnuton firmware: Gnuton RT-AX92U_388.1_0-gnuton1_ubi.w (of een nieuwere release, maar deze heb ik gebruikt)
Dan het AX11000 script gebruiken van leroy. Handleiding is geweldig, can't fail.

Als je de primary geflashed hebt, test het dan door de STB rechtstreeks op de primary aan te sluiten. Wat jij eigenlijk wil, is dat IPTV via één van de nodes aan de STB aangeboden wordt. Als het werkt op de primary, kun je daarna testen of het nog steeds werkt als je er een node tussen zet. Zo niet, dan moet je die ook flashen.

Je hebt geen telefonie meer daarna. Wellicht dat je met een externe SIP/voip service het nog aan de praat kan krijgen, maar daar heb ik nog geen tijd in gestoken.


Ik heb een aparte kabel direct van de STB (motorola)

Die kunt u omruilen voor een nieuwer model via de omruiltool.

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0006.1


Ja inderdaad, wel gezien maar nog geen tijd voor gehad.
Valt in de categorie ‘don't fix that aint broken’ 😄 bovendien kijken we amper nog tv, veel netflix en prime.
Maar nu de rest allemaal werkt ‘als de brandweer’ dan is dit misschien wel een goed moment om ook de oude motorola STB te vervangen. Weet niet wat de winst is daarna, misschien sneller opstarten en sneller de gids tonen, sneller tussen kanalen schakelen, dat soort dingen. Want de motorola is wel wat traag.

Thanks voor de tip @Nick83 


Ik heb een aparte kabel direct van de STB (motorola)

Die kunt u omruilen voor een nieuwer model via de omruiltool.

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0006.1

Kan het zijn dat deze tool de Experiabox (die nu dus in een schoenendoos ligt) uitleest of zo?
Heb het op 10 verschillende momenten geprobeerd maar krijg alleen maar dezelfde (nietszeggende) foutmelding. 
 

 


Ja... dat zal waarschijnlijk met alleen de Experiabox werken...