Skip to main content

Ik heb een uitdaging.

Doordat ik geen glasvezel krijg in almelo zit ik met veel problemen.

Ik heb 200mbit down. en 64 mbit upload.

2 kinderen die gamen. Eentje fortnite andere veel roblox. Bijden krijgen ,lag, als ik ook zelf tv kijk of stream. 

Glasvezel komt de komende tijd niet in almelo. Ik heb wel alles van avm fritz .

Als ik wifi 6 wil moet ik zelf alles betalen om apparatuur te krijgen die voor wifi6 geschikt is.daarmee zou een deel ,kunnen, oplossen. Alles voor pairbounding heeft geen wifi boven de wifi 5.

Kan hier iemand evt.van kpn op het forum meedenken?

Ik heb 2 opties voor verbetering:

Mifi router ( haal 300 bij 180 op de 5g)

Overstappen naar bv delta glasvezel.

Kpn op glasvezel  wacht ik al 3 jaar op... En voorruitzicht is 0% kans op glas hier.

Evt een wifi 6 avm modem router lan nog helpen. Maar om dat zelf aan te schaffen terwijl ik extra bij kpn betaal voor de fritzbox vind ik not done. 

Let op: alleen de Fritzbox 7583 is geschikt voor bonding. En die heeft geen wifi 6 (802.11ax)

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7583-vdsl/technische-gegevens/

En... gamen doe je bij voorkeur bekabeld. Dat is nog stabieler dan wifi 6 natuurlijk. 

Overigens zou 200/60 echt wel genoeg moeten zijn. Zeker voor maar 2 games. Plus jouw gebruik. 

Internet thuis via mobiel netwerk best via Klik&Klaar van Odido. 

Glasvezel: provider op Delta Fiber. 

WiFi 6 is geen oplossing voor lag bij gamen. Een Mifi router ook niet. 

De echte oplossing is een goed bekabeld netwerk in huis en alle spelcomputers bekabeld aansluiten.

En als dat dan nog niet voldoende is: overstappen naar Delta.

Wifi 6 zal geen verbetering geven, is sneller, maar heeft korter bereik.

Alles bekabeld doen geeft de meeste snelheid, stabiliteit en veiligheid.

Als KPN qua glasvezel voorlopig nog niet in beeld is, zou ik ook naar Delta gaan.

Voor een mifi-router heb je een speciale data-siom nodig met een 097-nummer.

Een mobiel 06-nummer mag je daarvoor niet gebruiken.

@steffen1

Wifi 6 zal geen verbetering geven, is sneller, maar heeft korter bereik.

Alles bekabeld doen geeft de meeste snelheid, stabiliteit en veiligheid.

Als KPN qua glasvezel voorlopig nog niet in beeld is, zou ik ook naar Delta gaan.

Voor een mifi-router heb je een speciale data-siom nodig met een 097-nummer.

Een mobiel 06-nummer mag je daarvoor niet gebruiken.

@steffen1

2 punten: medewerker kpn geeft aan dat ik een 5g sim mag gebruiken. 

Wifi6 is juist betere wifi afstand als wifi5. 

Ik heb dit getest met een linksys router, alleen avm heeft een veel betere mesh en wifi verbinding daar kan linksys niet tegenop.

Die router had ik tijdelijk geleend voor proef. 

Delta is helaas monder goed als kpn. Ik wil niet weg bij kpn. Prijs is veel lager, alle bundelvoordelen ed veel fijner.ook de 7022 ben ik tevreden over. Ik heb niets te klagen , alleen voor ,gamen, wordt het nu lastiger.

Ps de kpn tv+ app komt eraan voor op de tv alleen.. die gebruikt ook weer de internetsnelheid ipv de vlan voor tv.  Dus dan weer internetsnelheid weg. 

Ik heb de gamepc de nintendo switch en de 7022ers allemaal bedraad. Dus de lag vanuit draadloos is al minimaal daarom is wifi6 niet een complete oplossing , wel een verbetering.

Let op: alleen de Fritzbox 7583 is geschikt voor bonding. En die heeft geen wifi 6 (802.11ax)

En... gamen doe je bij voorkeur bekabeld. Dat is nog stabieler dat wifi 6 natuurlijk. 

Overigens zou 200/60 echt wel genoeg moeten zijn. Zeker voor maar 2 games. Plus jouw gebruik. 

Internet thuis via mobiel netwerk best via Klik&Klaar van Odido. 

Glasvezel: provider op Delta Fiber. 

Ik zou graag de 7583 als modem gebruiken dan de glasvezelmodem/router via kpn erachter.

Dat is al beter.

Rest zie antwoord op de laatste post.

O ja delta en de rest maakt er een puinhoop van. Ik ben nu al bij 14 mensen(vrienden ed) geweest met problemen. Laatste had 1gb aansluiting  uiteindelijk blijft er 150 over door alle correctie bits enz.

Odido sorry geen woorden voor.... Service blijft no1 bij mij.

Geef mij maar kpn , blijft marktleider.

En... gamen doe je bij voorkeur bekabeld. Dat is nog stabieler dat wifi 6 natuurlijk. 

Hier kan ik kort over zijn:

Upload snelheid met online gamen is te laag. Theoretisch klopt het, mits de koper goed blijft. De correctiebits die de upload gebruiken kosten ook de nodige snelheid , de responcetijd is meer bij koper.

Alles bij elkaar is nu merkbaar bij vooral fortnite(nu is dit al een .... Spel... Wat onnodig veel data verbruikt)

.

Als de spelcomputers al bekabeld aangesloten zijn, waarom heb je het dan over WiFi? WiFi gaat door de lucht. Niet over een kabel. Bekabeld aangesloten apparaten hebben niets met WiFi te maken.

Je kunt WiFi in de Fritzbox uitzetten. Dan blijven bekabeld aangesloten apparaten gewoon werken.

Als de spelcomputers al bekabeld aangesloten zijn, waarom heb je het dan over WiFi? WiFi gaat door de lucht. Niet over een kabel. Bekabeld aangesloten apparaten hebben niets met WiFi te maken.

Je kunt WiFi in de Fritzbox uitzetten. Dan blijven bekabeld aangesloten apparaten gewoon werken.

Ja dat kan ik zal even aangeven waar het over gaat:

1 uploadsnelheid laag

2 Ping tijd responcetijd te lang met koper

3 combinatie wifi lan kan beter met gebruik wifi 6.

4 fritzbox voor glas is beter dan de fritsbox 7583

5 nintendo switch wordt ook draadloos gebruikt

6 roblox op tablet compatible met wifi6.…

7 apparatuur raakt verouderd omdat koper ondersteuning nihil is.

8 ik wil bij kpn blijven door eigen ervaringen , liefst met de moderne technieken.

9 kpntv+ app komt uit op smart tv, die is draadloos wifi(kan wifi6) 

1 uploadsnelheid laag

Die wordt niet hoger met wifi6 of een nieuwer modem (waarschijnlijk zelfs lager omdat dit de enige Fritzbox is met pair bonding.

Dan moet je van koper af (glas dus), is dat bij jou beschikbaar? Check op https://netwerk.kpn.com

Je hebt alleen een theoretisch hogere snelheid met wifi6. Achter DSL heb je er niets aan naar buiten toe. Als je een NAS hebt, zou het kunnen uitmaken, of ander verkeer tussen apparaten in je eigen netwerk.

Die is nieuwer en sneller. Heb je glas?

Dan is het goed om je huidige wifi te optimaliseren. Als je modem nu slechte wifi heeft, zal wifi6 dat niets oplossen: beter test je met je wifi-router op verschillende plekken.

OK. Dan is het nog niet nodig om het te moeten gebruiken (het is overigens de tablet en niet perse de app Roblox)

Nogmaals heb of krijg je glas?

8 ik wil bij kpn blijven door eigen ervaringen , liefst met de moderne technieken.

Glas aanvragen

Mooi.

De huidige tv app kan al jaren via wifi. 

Ik heb de Samsung televisie via wifi, met de app. En ook de Nokia 8000 en chromecast Google-TV. 

Het apparaat waarop je de app download kan eigenlijk altijd via wifi. Als je gekochte apparaat wifi 6 ondersteunt werkt ook de app daarover. Ohja. En het modem natuurlijk. 

Wel of geen wifi heeft met het gebruikte apparaat te maken. Niet de ook huidige app.

steffen1 schreef:

Als die simkaart geen 06 nummer heeft maar een 0970 nummer dan mag hij in een MiFi router gebruikt worden. Gebruik je een 06 nummer in een MiFi router dan is KPN verplicht jouw abonnement om te zetten naar een 0970 nummer of te beëindigen.

Hallo @steffen1 , dan is die medewerk(st)er (nog) niet goed op de hoogte van de regels en heeft dus een fout antwoord gegeven, want wat is een 5G-sim, dat kan een datasim of een mobiele sim zijn.

In jouw geval mag je dus alléén een datasim met een 097-nummer gebruiken, zoals wjb hiervoor ook al schreef.

Je zou wel je mobiele telefoon als hotspot kunnen gebruiken, dan heb je geen speciale mifi-router en een datasim-abo nodig.

Dat is nieuw voor mij. En helaas niet bekend bij de medewerkers van kpn die ik heb gesproken.

Dan gekke vraag: ik gebruik mijn telefoon als hotspot dit mag gewoon en de hele dag door.

Nergens wordt gezegd dat dit niet mag.

Is identiek als een mifi modem naar mijn idee.

Ps ik ben niet ontevreden even vooropgesteld, 

Denk alleen over de toekomst.

Ik heb een melding gehad binnen 2 jaar glasvezel... Heel almelo.dus meteen abbo verlengd 2jaar. Week erna kom ik erachter dat het niet klopt. Dus de komende 2jaar zit ik aan dit vast.figure widgetfigure widget

steffen1 schreef:

Dan gekke vraag: ik gebruik mijn telefoon als hotspot dit mag gewoon en de hele dag door.

Dat is geen enkel probleem.

Is identiek als een mifi modem naar mijn idee.

Hallo @steffen1 

een mifi-router is dus niet identiek een je mobiel, met je mobiel kun je bellen en met een mifirouter niet, vandaar de eis dat er in dat soort apparaten alléén datasims gebruikt mogen worden met een 097-nummer, zie ook onderstaande link van naar de ACM voor nadere uitleg:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

Succes.

1 uploadsnelheid laag

Die wordt niet hoger met wifi6 of een nieuwer modem (waarschijnlijk zelfs lager omdat dit de enige Fritzbox is met pair bonding.

Dan moet je van koper af (glas dus), is dat bij jou beschikbaar? Check op https://netwerk.kpn.com

Je hebt alleen een theoretisch hogere snelheid met wifi6. Achter DSL heb je er niets aan naar buiten toe. Als je een NAS hebt, zou het kunnen uitmaken, of ander verkeer tussen apparaten in je eigen netwerk.

Ik heb 2 nassen. Die hebben zeker vertraging.

Die is nieuwer en sneller. Heb je glas? Nee maar kan hem als router instellen.

Dan is het goed om je huidige wifi te optimaliseren. Als je modem nu slechte wifi heeft, zal wifi6 dat niets oplossen: beter test je met je wifi-router op verschillende plekken

Heb geen slechte wifi dat zeg ik niet, wifi 6 is optimaler met minder vertraging,dus is een kleine verbetering..

OK. Dan is het nog niet nodig om het te moeten gebruiken (het is overigens de tablet en niet perse de app Roblox)

Tablet kan roblox aan 

Nogmaals heb of krijg je glas?

Zoals ik aangeef nee geen glas komt ook niet de komende tijd ps zie reactie bij WJB

Glas aanvragen 

Mooi.

Voor alle duidelijkheid: de avm glasmodem is ,moderner, kwa techniek.

Wat ik jammer vind dat ik niet de optie heb om mijn 7583(ps heb er 2. 2e niet van kpn uit ) als modem in te stellen en de glasmodem als router kan gebruiken. Kpn heeft mail gestuurd waar duidelijk instond 2 jaar glasvezel die niet had mogen worden verstuurd daarbij komen er nog steeds aanbiedingen bij mij terecht kpn op glas.

Doordat er in het syreem geen glas staat krijg ik niet het modem(router)

Sterker wil ik terug naar alles van kpn krijg ik het v10 modem. 

Ik kan niet overstappen en wil ook niet overstappen. Ik zou graag advies willen wat ik nog kan doen.... 

Ben geen ontevreden klant, integendeel, wil alleen stabielere verbinding. Alles in huis wordt vernieuwd ivm ouderdom maar kpn kan helaas nog niet mee...

Ben geen ontevreden klant, integendeel, wil alleen stabielere verbinding. Alles in huis wordt vernieuwd ivm ouderdom maar kpn kan helaas nog niet mee...

Hallo @steffen1 De Experiabox V10 is volgens velen de bestre modem/router ooit, door KPN geleverd en wordt nog steeds geleverd i.v.m. pairbonding.

Ik kan ide ervaring alleen maar onderschrijven, heb ervaring met de V10a, de 12 en de 14 en heb nu de V10 waar ik het meest happy mee ben.

Als je een stabiele(re) verbinding wilt, is alles bekabeld aansluiten de beste oplossing.

Het meest stabiel, het snelst en het veiligst.

Succes.

@steffen1, Bij een glasvezelaansluiting is er helemaal geen modem. Je hebt de NTU / ONT en daarachter een router. Een NTU /ONT is een mediaconverter die licht omzet in electriciteit (vice-versa) maar dat is het dan ook wel zo ongeveer. Dat heeft niet met (de)moduleren, zoals dat bij VDSL modems, te maken.

steffen1 schreef:

Dat klopt, de V10 is immers de enige Experia/KPN Box die pairbonding ondersteunt.

Hallo @steffen1 De Experiabox V10 is volgens velen de bestre modem/router ooit, door KPN geleverd en wordt nog steeds geleverd i.v.m. pairbonding.

Ik kan ide ervaring alleen maar onderschrijven, heb ervaring met de V10a, de 12 en de 14 en heb nu de V10 waar ik het meest happy mee ben.

Als je een stabiele(re) verbinding wilt, is alles bekabeld aansluiten de beste oplossing.

Het meest stabiel, het snelst en het veiligst.

Succes.

Klopt maar tegen de fritzboxen kan niets op…

steffen1 schreef:

Klopt maar tegen de fritzboxen kan niets op…

Er zijn routers die mijns inziens nog veel beter zijn dan de FRITZ!Box.

Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de EdgeRouter 4 en de Unifi Cloud Gateway Ultra en Max.

Als je die combineert met een Zycel VMG4005-B50A full-bridge modem dan heb je mijns inziens een fantastische oplossing die werkt met pairbonding. En bij de overgang naar glasvezel haal je gewoon die Zyxel ertussenuit.

@steffen1, Bij een glasvezelaansluiting is er helemaal geen modem. Je hebt de NTU / ONT en daarachter een router. Een NTU /ONT is een mediaconverter die licht omzet in electriciteit (vice-versa) maar dat is het dan ook wel zo ongeveer. Dat heeft niet met (de)moduleren, zoals dat bij VDSL modems, te maken.

steffen1 schreef:

Dat klopt, de V10 is immers de enige Experia/KPN Box die pairbonding ondersteunt.

Klopt. Glas gebruikt geen modem.

maar je krijgt wel de fritzbox (ook modem voor dsl) met wifi6 binnenkort zelfs met wifi7..…

Ps ik kan wel glas van solcon krijgen,is kpn, alleen Dan vervalt alles van kpn.

steffen1 schreef:

maar je krijgt wel de fritzbox (ook modem voor dsl) met wifi6 binnenkort zelfs met wifi7..…

Hallo @steffen1 als je de V10 op je glasvezelaansluiting aansluit via de rode WAN-poort is de modemfuntie in de V10 automatisch uitgeschakeld.

Bij Solcon kun je je KPN-mailaccounts meenemen c.q. behouden, wel opgeven bij aanvraag.

steffen1 schreef:

Hallo @steffen1 als je de V10 op je glasvezelaansluiting aansluit via de rode WAN-poort is de modemfuntie in de V10 automatisch uitgeschakeld.

De fritzbox schakelt het modem ook automatisch uit. Allebij een ont ingebouwd

Bij Solcon kun je je KPN-mailaccounts meenemen c.q. behouden, wel opgeven bij aanvraag.

Maar geen tv van kpn meer met de android kastjes En ik heb net kpn met 2 jaar verlengd. 

En de kortingen met alle mobiele telefoons wordt anders. 

WiFi 7 heb je de aankomende 10 jaar nog niet nodig thuis, kost allemaal bakken met geld voor niks.

WiFi 7 heb je de aankomende 10 jaar nog niet nodig thuis, kost allemaal bakken met geld voor niks.

Eigenlijk is wifi6  nog niet eens doorontwikkeld .

Wifi5 met goede apparatuur werkt beter als wifi 6 met B apparatuur. 

Maar goed wat zou ik momenteel kunnen doen om lag tegen te gaan met gamen. Alles is bedraad wat bedraad kan. 

Storingen met buren heb ik al uitgesloten. Met de wifi

Reageer