Skip to main content

Bij alle items of topics op het forum gaat het veelal over Wifi installatie, Wifi snelheid, Wifi werking. Echter ik ben op zoek naar software waarmee ik het Wifi verkeer inzichtelijk kan maken. Ik wil namelijk graag zien welke apparaten op welk moment van de dag hoeveel Wifi verkeer genereren. Ik maak gebruik van vrij veel domotica apparaten die allemaal iets op het Wifi netwerk doen (verkeer genereren) en ik zou graag inzcht in deze activiteiten willen hebben (Wifi verkeer analyse). Weet iemand daar een goede oplossing voor? 

Hallo @Hanerie , je zal dan een wifi router moeten gebruiken die het ondersteunt om te analyseren. Ik weet niet of de Experiabox dit kan, de Fritzbox kan het sowieso wel (daar kan je met wireshark  van alles uitlezen)


Als ik het goed begrijp wilt u hoeveelheden data zien. U wil bijvoorbeeld zien dat de koelkast 15 mb per dag gebruikt ofzo. En de stofzuiger 78 mb. Klopt dat?

In dat geval is wireshark niet de juiste tool. 


@Nick83 Om met wireshark te monitoren, heb je een klein datacenter nodig om de caputures en logs te bewaren 😂


Je hebt dan een firewall achtig analyse apparaat nodig die alle communicatie identificeert aan de hand van de communicatiepatronen en in verbinding staat met een database die de laatste stand van communicatietoepassingen kan identificeren. 

Dit moet dan ook een krachtig apparaat zijn omdat je anders het risico loopt dat door alle interpretatie de boel zodanig vertraagt dat de hogere doorvoersnelheden verleden tijd zijn. 

 

En dan hebben we het alleen nog maar over de verkeerspatronen en de identificatie daarvan. Om daadwerkelijk mee te kunnen kijken naar de inhoud van wat elk apparaat verstuurt in de communicatie is van een hele andere orde. Het gros van de internet communicatie is encrypted tegenwoordig dus een analyserend apparaat dat het verkeer oppikt als het al door een (wifi)apparaat encrypted is verstuurd kan niet op inhoud worden bekeken.


Er vliegt zo verschrikkelijk veel data over het netwerk dat enige vorm van analyse bijna niet meer te doen is voor een normale consument. 


Reageer