Skip to main content

Na lange tijd weer eens een vraagje aan de kenners hier. Hoewel ik eigenlijk 90% goed tevreden ben toch de vraag of er iets op een niet te lastige manier beter kan;

 

situatie  ik heb de maximale snelheid hier beschikbaar; 200mbps. bedraad en WiFi haal ik tussen de 180 en 202 met zo’n 8 ping, naar mijn idee netjes. 
 

experia v10 in mk, 1 poort naar woonkamer, helaas maar 1 cat5e kabel in dunne buis. Zit op Netgear GS108e, daarop; itv, tv Android, ps5, Nintendo switch, receiver, blu-ray, en van daaruit naar een Netgear GS105e. Daarop zitten twee Experia Wifi’s en een pc(welke slechts occasioneel gebruikt wordt. Of de wifi twee telefoons, hue gebruik (welke rechtstreeks in modem zit) en deurbel. 
 

nu kan ik best veel zonder problemen gebruiken echter denk ik dat ik gister tegen de grens aan liep.. 

 

Tijdens eerste gebruik PS Portal, tijdens een update download ps5 en met iTV aan bleef het tv beeld stil staan. 
 

begrujpelijk, maar ik lees ook vaak over QOS instellingen of wellicht de situatie anders configureren. Ik zou graag iTV, ps5 met portal en tv Android voor streaming apps willen benutten zonder haperingen. Verder wisselt het gebruik maar dat is de zwaarste belasting van m’n netwerkje. 
 

ienand tips voor verbetering of is dit gewoon de max…?

Welkom terug, @RiiUnity! De community heeft hierin vast tips voor je inderdaad! Een Cat5e moet voldoende zijn, lijkt me. Een doorgifte van 1000 Mbit/s is ruim, als je 200 Mbit/s kunt halen. Dat geldt dan dus ook voor de Netgear GS108e. QOS instellingen kan je niet aanpassen op de modems van KPN. Je zou, als je meer wilt spelen met instellingen, kunnen overwegen om bijvoorbeeld een FritzBox aan te schaffen. Wellicht kunnen @Nick83 of @joey92 eens meedenken!


Dankjewel voor je reactie!

ik ben inderdaad benieuwd of dit überhaupt nog wat te verbeteren valt. Sommigen adviseren me ook een (gaming) router te gebruiken op een poort van t modem, van daaruit wifi te gebruiken en de experia wifis te laten vervallen. Op die router de ps5, tv en kpn aan te sluiten en m’n Netgear 105e om daar de receiver blu-ray en nintendo op te zetten. Dat dat beter zou zijn dan de huidige situatie bij zware belasting. Ik weet echter niet of dat verbetering gaat geven. 
 

ik ben uiteraard bereid om dingen te veranderen maar wel als het hoogstwaarschijnlijk verbetering gaat geven boven de huidige setup. 


Op de Netgear GS108E kunt u inloggen. U zou de firmware kunnen updaten als u zich verveelt. Maar wat vooral misschien interessant kan zijn: u kunt de maximale snelheid per poort instellen:

Zo kunt u de snelheid van de Playstation iets beperken waardoor overige apparaten nog voldoende snelheid houden om te functioneren. 


@Nick83 , bedankt voor uw reactie. Dat wist ik nog niet, en meteen rijzen me dan meer vragen in het hoofd! Ik heb daarop aangesloten TV(voor streaming apps), KPN (voor tv kijken, dus nooit tegelijk met apps), PS5 als grootste netwerk-verbruikers. Echter zit ook op een poort de tweede switch verderop in het huis met de Ecperia Wifi’s. Ik heb zo’n 190mbps gemiddeld tot m’n beschikking. Wat zou uw advies voor optimalisatie dan zijn als ik vragen mag..?


ik ben het hier volledig met @Nick83 eens.

zet op de poort waar de ps5 op aangesloten is, een maximale bandbreedte op. en laat de rest lekker op ongelimiteerd staan. dit kan prima met deze switch.

zet hem dan bijvoorbeeld op maximaal 128mbit/s. dit moet meer dan voldoende zijn om ook zonder problemen op te kunnen gamen.


De poort van de playstation op 128 mbit zetten. Verder niets aan doen denk ik.


Bedankt! Ik ga dat (helaas waarschijnlijk in het weekend pas) zeker proberen. Even kijken hoe ik in de netgear kom maar dat staat in de handleiding vond ik na uw bericht gelezen te hebben. 


Nog 1 vraag, na het lezen van de handleiding zie ik dat ik zowel inkomend als uitgaand verkeer kan limiten, ik moet enkele binnenkomend op 128 zetten op de poost waar de PS5 mee verbonden is toch


ja alleen inkomend verkeer het limit opzetten


Oké dank u. Nu zit ik met iets anders; ik kan de 105 benaderen door het IP adres in te tikken in de browser of door in de Insight app dit te proberen, de 108 echter kan ik niet benaderen, de browser blijft laden en stopt op een gegeven moment. Enig idee hoe dat kan? 
 

 


heb je GS108 al een keer een herstart of reset gegeven?

probeer dat anders eens een keer.


@joey92 gelukt na een reset. Ik heb nu de ps5 poort op 128mbps limiet gezet. Zometeen eens testen wat het doet verder staat alles nog op geen limiet. 


Nou, weer een update na wat testen!

Itv is niet meer blijven hangen, en op zich draait alles redelijk maar voelt het nog niet optimaal. Ik heb twee gedachtes/bevindingen. 
 

de Ps portal is naast iTV degene die het gevoeligs is voor up en download stabiliteit en snelheid, zonder twijfel. Voor de apparaten lijkt de ping en snelheid op zich in orde en stabiel. Toch blijft de ps portal soms hangen met een ‘geen verbinding’ icoontje. Ik vermoed zelf na wat testen dat ook de upload vanaf de ps5 een boosdoener kan zijn. Die moet immers de nodige data kunnen verzenden voor de stream lijkt me. Die upload hangt hier regelmatig rond de 10 a 15 in plaats van meestal 30, dus dat zou ook problematisch kunnen zijn lijkt me. 
 

Mijn overwegingen;

-aanschaf Gaming router. 
 

voor achter het modem, met in 1 van haar poorten een switch voor de minder eisende apparaten. en wifi vanaf gaming router. Zou hiermee voordeel te haken zijn , en, welke zijn te adviseren in dit scenario…
 

-vraag aan kpn… @kpn geeft mij de hier op dit adres maximaal haalbare download, echter zou de upload op dit adres verdubbeld mogelijk zijn; er is alleen geen abbo koper met hogere upload. Zou kpn voor trouwe klanten bereid willen zijn om al dat niet tegen betaling de upload op te schroeven? Glasvezel zal nog wel even duren en hiervoor naar andere providers te gaan winkelen is het laatste wat ik eigenlijk wil  

al met al een hele update toch…

 


Hoe kom ik aan deze snelheid zeg maar ;) 

 


Sorry voor de late reactie, @RiiUnity! Ik had navraag gedaan, maar ben vergeten dit terug te koppelen. Wel heb ik gezien dat je gelukkig al geholpen was bij de collega's van Webcare. Helaas is het niet mogelijk om die 60 Mbit/s upload te realiseren. Met glasvezel zal hier t.z.t. verandering in komen. Je kunt op de hoogte blijven door je e-mailadres achter te laten op onze website. 


Sorry voor de late reactie, @RiiUnity! Ik had navraag gedaan, maar ben vergeten dit terug te koppelen. Wel heb ik gezien dat je gelukkig al geholpen was bij de collega's van Webcare. Helaas is het niet mogelijk om die 60 Mbit/s upload te realiseren. Met glasvezel zal hier t.z.t. verandering in komen. Je kunt op de hoogte blijven door je e-mailadres achter te laten op onze website. 

 Bedankt voor de reactie!

 Betreft glasvezel en de snelheid dat zou ideaal zijn inderdaad. Ik heb de glasvezel wekker al enige tijd en ik check ik regelmatig. Ik begrijp dat hier’ binnenkort plannen worden gemaakt voor glasvezel.’  Echter vraag ik me af of dit nu maanden of jaren gaat duren. Ben erg tevreden met kpn maar zou graag kunnen upgraden binnen redelijke tijd


Ga maar uit van jaren. Als ze vandaag beginnen bent u zo nog 2 jaar verder voordat het daadwerkelijk werkt.


Oke @Nick83 bedankt voor de reactie!


welke snelheid heb je nu in je abonnement zitten dan?


200 download 20 upload. Dat is het maximale wat ik hier kan kiezen. 


en welke snelheid haal je als je een speedtest doet?


Tussen de 180 en 200 download en tussen de 18 en 28 upload, gemiddeld genomen. zowel bedraad als draadloos. 


ja dan heb je dus een Vplus verbinding van 200Mbit download en 30Mbit upload.

dan is dit inderdaad voor nu de maximaal haalbare snelheid op de koperlijn.

dan is het helaas nog eventjes wachten tot er glasvezel aangelegd gaat worden.


dit is een test die ik zojuist op m’n mobiel draaide. 
 

dus dat is dan inderdaad de max die ik gerealiseerd krijg begrijp ik, bedankt voor de verduidelijking!


wat ik nu net nog even zat te denken.

je zou via webcare eventueel nog kunnen vragen om een zogenoemde “dragerwissel” naar “Pair Bonding”. misschien wellicht dat ze dat dan toch nog kunnen regelen. maar het kan ook zo maar zijn dat ze nee zeggen, aangezien je eigenlijk gewoon netjes je abonnement snelheid haalt.


Reageer