Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn PiCorePlayer een ander IP-adres geven?

Mijn PiCorePlayer had IP-adres 192.168.0.x

Nu bij KPN werkt dat niet meer.

Advanced IP Scanner ziet de player nog altijd onder 192.168.0.x

Het KPN mode (KPN Box 12) ziet de player wel, maar kent er geen IP-adres aan toe.

Ik heb de player al met ethernet rechtstreeks verbonden met een laptop, maar 192.168.0.x wordt niet gevonden.

Hoe los ik dit op? Veel dank alvast.

Vincent

Beste antwoord door VincLau

Het instellen is gelukt, maar krijg nog geen verbinding met de pi.

Ik had gelezen dat het ip-adres van de KPN Box 12 aangepast kon worden, en daar ging ik ook van uit bij de overstap naar KPN. Maar helaas, dat kan niet meer . Nu moet ik op heel veel plaatsen adressen gaan aanpassen (home assistant, iungo enz).

Ik ga picoreplayer maar opnieuw installeren. Dat kost minder tijd.

Hartelijk dank voor uw hulp!

Vincent

Bekijk origineel

12 reacties

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6697 reacties
  • 8 april 2025

Hallo ​@VincLau 

Herstarten helpt ook niet?
Als de Pi ingesteld staat op DHCP dan haalt hij daarna een nieuw IP adres op in de juiste IP range.

Als hij echter ingesteld staat op een vast 192.168.0.x IP adres dan moet je op de laptop ook zo'n vast IP adres invullen (bij de IPv4 netwerkinstellingen) maar dan het laatste cijfer verschillend 192.168.0.y en dan de laptop weer rechtstreeks verbinden met de Pi.

Je zou dan via je laptop wel moeten kunnen verbinden met je Pi op het 192.168.0.x IP adres, het beste kan je dan instellen dat de Pi het IP adres via DHCP ophaalt, in je modem kan je het dan eventueel vastzetten via een DHCP binding.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 april 2025

Beste ​@GeSp ,

Dank voor uw antwoord. Herstarten lost het probleem niet op.

Wat moet ik invullen bij subnetmask en gateway? Op mijn pogingen krijg ik een foutmelding. Ik probeer een plaatje mee te sturen maar dat lukt niet.

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6697 reacties
  • 8 april 2025

Beste ​@VincLau 

Op de laptop vul je bij subnetmask 255.255.255.0 in, gateway kan je leeg laten want die is er niet.

Als het dan nog niet lukt welke foutmelding krijg je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 april 2025

Foutmelding: Kan IP-instellingen niet opslaan. Controleer één of meer instellingen en probeer het opnieuw.

Moet de laptop aan het KPN-netwerk hangen?

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6697 reacties
  • 8 april 2025

Nee, die hoeft niet aan het netwerk te hangen.

Wat vul je precies in, als ik dit invul dan kan ik de instelling al opslaan zonder foutmelding:

Misschien staat er een vinkje bij Validate settings, die dan uitzetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 8 april 2025

Het instellen is gelukt, maar krijg nog geen verbinding met de pi.

Ik had gelezen dat het ip-adres van de KPN Box 12 aangepast kon worden, en daar ging ik ook van uit bij de overstap naar KPN. Maar helaas, dat kan niet meer . Nu moet ik op heel veel plaatsen adressen gaan aanpassen (home assistant, iungo enz).

Ik ga picoreplayer maar opnieuw installeren. Dat kost minder tijd.

Hartelijk dank voor uw hulp!

Vincent

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7099 reacties
  • 10 april 2025

Is het uiteindelijk nog gelukt ​@VincLau? Ik was even nieuwsgierig :-) . 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 11 april 2025

​@Remco van KPN: Nee, het is niet gelukt. Ik heb PiCorePlayer opnieuw geïnstalleerd.

De overgang naar KPN is me erg tegengevallen. Ik heb er uren en uren over gedaan om alle apparaten die een adres in de range 192.168.0.x hadden toegewezen gekregen, en dus niet door het KPN-modem herkend werden, te resetten, zodat ze een adres kregen in de range 192.168.2.x. Daarna moest ik ze opnieuw aanmelden in home assistant, elk apparaat weer op zijn eigen(wijze) manier.

Ik wil dan ook een sterk pleidooi voeren om het mogelijk te maken het IP-adres van het modem te kunnen aanpassen (wat gezien in berichten op internet in het verleden wel kon). Ik was dan snel klaar geweest door het adres 192.168.2.254 te wijzigen in 192.168.0.254.

Had ik van te voren geweten hoeveel werk de overgang naar KPN was, dan was ik er niet aan begonnen!!

• 3805 reacties
  • 11 april 2025
VincLau schreef:

​Ik wil dan ook een sterk pleidooi voeren om het mogelijk te maken het IP-adres van het modem te kunnen aanpassen

KPN heeft verschillende modellen modems/routers. Op sommige modellen kon het wel en bij andere modellen kon het niet.

Nu word er nieuwe firmware uitgerold op alle modellen. En daarbij kan het wel. Maar jij hebt deze nieuwe firmware nog niet gekregen. Die ga jij de komende weken wel krijgen.

Het beste kan je al je apparatuur gewoon op dhcp mode laten staan en ze dan in de router een vast ip geven. Als je dan overstapt naar een andere provider hoef je niet zo te tobben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 11 april 2025

In theorie werkt het zo, helaas niet in de praktijk. Om een voorbeeld te geven: ik heb een AirVisual Pro die CO2 en fijnstof meet. Ik heb dat apparaat nooit een vast IP-adres gegeven, maar als ik in de gegevens van het apparaat kijk, dan stond daar het (oude) toegewezen IP-adres in, op het moment dat het KPN-modem dat apparaat voor de eerste keer probeerde te benaderen. Daar stond dus 192. 168.0.x, het KPN-modem zag dat apparaat dus niet. Ook Advanced IP-scanner gaf als IP-adres 192.168.0.x. Dit was alleen op te lossen door een reset van het apparaat.

Ik heb dit probleem voorgelegd aan de monteur die langs kwam om het glasvezelkastje te bevestigen (er bleek iets fout binnen in het aansluitpunt). De monteur gaf helaas niet de mogelijkheid van een ander modem.

• 3805 reacties
  • 11 april 2025

Je moet sommige apparaten wel opnieuw opstarten ja. Dat lijkt me logisch. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7099 reacties
  • 14 april 2025

Hoi ​@VincLau ik vind het jammer dat dit dan zoveel voeten in de aarde heeft gehad en dat de overstap naar KPN dan even een stroeve start heeft gehad. Dit is trouwens primair een klant-helpt-klant platform waar wij als moderators ook actief zijn.

Je kan ons herkennen aan het logo en onze titel. Mochten er nog vragen zijn stel dien gerust!

Reageer