Skip to main content

Ik heb een vraag over hoe ik het beste mijn thuisnetwerk (beter) kan inrichten.

Huidige situatie:

  • Glasvezel 200Mbit aansluiting, Experiabox V10, 2 x 4K ontvanger 
  • Glasvezel komt binnen in woonkamer (op begane grond, in de hoek tegen de achtergevel
  • Huis bestaat uit begane grond met keuken ingebouwd in aangrenzende garage aan voorzijde
  • 1 verdieping en zolder
  • met 2 volwassen en en 3 pubers wordt er veel gebruik gemaakt van internet

Problemen:

  •  Wifi op zolder en deel 1e etage (op andere hoek van het huis waar router staat) slechte ontvangst
  • Wifi in keuken niet aanwezig (te ver van router)
  • Wil de router uit de woonkamer hebben
  • Heb met alle Hue, zonnepanelen, 2x ontvanger en Tado bridge extra aansluitingen UTP nodig

Vragen:

  • Kan ik vanaf glasvezelmodem langere kabel naar experiabox trekken en deze in een centrale kast op de begane grond zetten? Hiermee dan bereik in keuken opgelost.
  • Kan ik voor extra aansluiting direct op de experia box een switch aansluiten, bijv netgear gs105?
  • Kan ik vanaf de switch doorlussen naar een tv ontvanger?
  • Voor extra wifi denk ik aan super wifi (1 of 2??) of experia wifi versterker. Welke te kiezen?
  • Ik kan interen kabels trekken om de extra wifi punten te voeden.
  • Is het mogelijk om op een experia wifi versterker hier een tv ontvanger op aan te sluiten

Veel vragen, nu eerst maar kennis opdoen en hiermee een goed plan wil maken.

 

Mochten er nog andere hulp/ideeën zijn voor mijn situatie hoor ik dit graag.

Hallo @Sannder de voorkeur is zoveel mogelijk bekabeld aansluiten, ook eventuele wifiversterkers, voor een optimale wifi.

tussen de glaskast en modem/router kan een lange(re) netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e, maximale lengte 100 meter.

De switch dient IGMP-snooping te ondersteunen als je daar ook de KPN tv-decoder op aan wilt sluiten.

De goedkoopste wifi-uitbreiding is de zwarte vierkante Experiawifi, in de KPN-shop, zie onder, in de aanbieding voor €14,95 per stuk, moet bekabeld aangesloten worden en heeft 2 LAN-poorten.

Experia WiFi (kpn.com)

Switches (kpn.com)

 


Bedankt voor jouw snelle reactie, voor nu nog twee vraagjes open:

  • Voor extra wifi denk ik aan super wifi (1 of 2??) of experia wifi versterker. Welke te kiezen? Zit er verschil in wifi kwaliteit als ik deze bedraad aansluit?
  • Is het mogelijk om op een experia wifi versterker hier rechtstreeks een tv ontvanger op aan te sluiten aangezien er 2 utp aansluitingen zijn (ik denk dan 1 ingaande en 1 uitgaande) Ik zie het antwoord al in de beschrijving in de webshop staan… DIt kan dus gewoon

Hallo @Sannder 

  • Voor extra wifi denk ik aan super wifi (1 of 2??) of experia wifi versterker. Welke te kiezen? Zit er verschil in wifi kwaliteit als ik deze bedraad aansluit?

Alleen de ronde zwarte wifi2 versterkers ondersteunen  wifi6 (ax), de andere versterkers wifi 5 (ac)

Bekabeld aansluiten geeft het minste verlies.