Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik mijn thuisnetwerk het beste upgraden na de overgang naar glasvezel?

• August 14, 2025
  • 7 reacties
  • 65 keer bekeken

Ben sinds kort over gegaan op Glasvezel aansluiting en wil/moet de oude thuisnetwerk updaten 
heb nu 3 superwifi,s (wit) , 2x routers voor meer aansluitingen op bovenste etages en een mix van UTP4 en UTP5 kabels 

een zooitje dus eigenlijk maar het werkte !
nu wil ik de bekabeling aanpassen naar UTP6 of 7 (bestaat deze al?) en moet van uit de kabel naar 1e etage meerdere kabels leggen naar diverse apparaten (computer, printer, setupbox 2x superwifi (wil deze bedraad hebben ) maar wat is wijsheid 
mijn bovenetage is nu aangesloten maar max snelheid lijkt max 100Mbps te zijn (komt door oude routers )
welke routers zou ik het beste kunnen aanschaffen of zien jullie andere mogelijkheden (UTP aansluitingen zitten allemaal vol dus extra draad naar boven is geen optie )

Ik hoor graag jullie adviezen / tips 

Beste antwoord door Marlon92

Let op dat de switchen igmp snooping ondersteunen. Ik weet niet of je tv van KPN hebt. Maar voor de tv ontvangers is dat vereist. Maar er zijn soms ook andere apparaten die het gebruiken. Dus het is sowieso verstandig. 

KPN heeft  een webshop waarin ze goede switchen verkopen:

http://apparatuurvoorthuis.kpn.com

De TP-Link bijvoorbeeld:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=1112

Er staat ook een Netgear op. Die is een stukje duurder. Beide 5 poort switchen.

Niet de goedkoopste. Als je dezelfde switch op bol.com besteld ben je wellicht iets goedkoper uit.

Een 8 poort switch op bol.com bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl-sg108e-netwerk-switch-smart-managed-8-poorten/9200000027536802/

Een switch uit precies dezelfde serie als die op de KPN site staat. Alleen de 5 is een 8.

7 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

Hallo ​@websurfer het is altijd eerst handig om een schematisch beeld te maken van je huidige situatie.

Dat kan je op een A4-tje tekenen, maar je kan het ook in (gratis) diagram-ontwerpsoftware doen (bijv. draw.io ).

Maak dan daarna ook een tekening met de gewenste situatie: je gebruiksapparatuur (printer, pc’s etc) zal hetzelfde zijn, maar je wil efficiënter omgaan met de bekabeling en de netwerkapparatuur.

Let op: een router is wat anders dan een switch: een switch is als het ware een “stekkerblok” om het LAN-signaal te delen met meer apparaten. Een router heeft nog een stuk netwerkbeheer in zich (firewall, eigen subnet etc). Ik denk dat jij switches bedoelt waar je het over routers hebt. Mochten het toch routers zijn, dan zijn nieuwe switches sowieso geen verkeerde keuze. Er zijn er genoeg met 5 of 8 poorten op 1GBps, die prima voldoen in een thuisnetwerk.

Cat5E en hoger volstaan binnenshuis met de kleine afstanden prima voor gigabit netwerk. Wil je in de toekomst toch wellicht 2,5 of 10 Gbit/s gebruiken? Dan kan je het beste al Cat6a gebruiken. In de praktijk blijkt dat Cat6 ook vaak wel werkt, maar dat moet je zelf ook even uitvogelen. Niet elke router/switch pakt dan automatisch de hoogste snelheid.

Is de kabel naar boven waar er geen extra bij kan wel van goede kwaliteit?

• Auteur
  • Helper
  • August 14, 2025

Hoi dank je voor je reactie 
ik wil alle bekabeling vervangen (is nu gewoon een zooitje en niet zoals het hoort ) voor Cat 5 of 6 
en je hebt gelijk het zijn switches maar oud en dus aan vervanging toe 
heb echter geen idee welke heden ten dage betaalbaar zijn en goed voor dit netwerk 
dus hoopte al op reacties over bekabeling en switches (merken enz )

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

Ik weet niet hoeveel kabel je gaat vervangen en of je handig bent met een krimptang. Als dat zo is, kan je het beste een rol kabel kopen (50m oid van een goed merk) en zelf de koppelingen erop zetten.

De bouwmarkten verkopen ook netwerkkabels. De kwaliteit is over het algemeen gewoon goed: de specs op de doos moeten gewoon kloppen. Met belachelijk dure kabels kom je al snel in het domein van de zilveren hifi-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht ;)

Je kan in de Tweakers Pricewatch makkelijk een eigen filtering aanbrengen wat je wil met switches. In de praktijk zijn de goedkope TP-Link switches al vrij goed voor thuisgebruik. 

• Auteur
  • Helper
  • August 14, 2025

Ga zeker 20-30 meter vervangen verwacht ik en dus een rol met krimptang is de enige optie (heb het eerder ook al eens gebruikt )
de TP-link ga ik naar kijken 

• Antwoord
  • August 14, 2025

Let op dat de switchen igmp snooping ondersteunen. Ik weet niet of je tv van KPN hebt. Maar voor de tv ontvangers is dat vereist. Maar er zijn soms ook andere apparaten die het gebruiken. Dus het is sowieso verstandig. 

KPN heeft  een webshop waarin ze goede switchen verkopen:

http://apparatuurvoorthuis.kpn.com

De TP-Link bijvoorbeeld:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=1112

Er staat ook een Netgear op. Die is een stukje duurder. Beide 5 poort switchen.

Niet de goedkoopste. Als je dezelfde switch op bol.com besteld ben je wellicht iets goedkoper uit.

Een 8 poort switch op bol.com bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl-sg108e-netwerk-switch-smart-managed-8-poorten/9200000027536802/

Een switch uit precies dezelfde serie als die op de KPN site staat. Alleen de 5 is een 8.

• Auteur
  • Helper
  • August 14, 2025

Vipbox staat rechtstreeks op het modem dus dat is m.i. ook de beste aansluitmethode 
zag op Action een switch staan model tp-link lS1005g is dat ook wat ? is in dit geval nog geen 10 euro 
is het niets? laten liggen uiteraard 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

Vipbox staat rechtstreeks op het modem dus dat is m.i. ook de beste aansluitmethode 
zag op Action een switch staan model tp-link lS1005g is dat ook wat ? is in dit geval nog geen 10 euro 
is het niets? laten liggen uiteraard 

Dat zijn de simpelste dingen: ze doen wat ze moeten doen en doen het helemaal niet slecht. Geen idee of die IGMP snooping ondersteunen, maar als je geen tv kijkt op een apparaat achter die switch maakt het niets uit.