Skip to main content

Goedemorgen,

Het wachtwoord van sftp.xs4all.nl was oorspronkelijk hetzelfde als het wachtwoord van “Mijn XS4ALL” wat weer hetzelfde was als het wachtwoord om de email van XS4ALL te benaderen.

Via “Mijn KPN” is het me gelukt om het wachtwoord van mijn XS4ALL-emailbox te wijzigen.

Maar ik merkte dat het wachtwoord van sftp.xs4all.nl nog steeds het oude wachtwoord is. Ik zie nergens een optie in Mijn KPN om dit te wijzigen.

Weet iemand raad?

Bij voorbaat dank.

(Edit. Waarom dit bericht naar “Thuisnetwerk” verplaatst is begrijp ik niet.)

Gebeld met helpdesk van XS4ALL.

sftp.xs4all.nl werkt nog wel, maar er kan niets meer gedaan worden om het wachtwoord te wijzigen.

Twijfelachtig allemaal.


Waar gebruik je die sftp.xs4all.nl dan nog voor en js het niet verstandig om daar een andere oplossing voor te gebruiken?

Daarnaast zou je mijns inziens nooit hetzelfde wachtwoord op twee plekken moeten gebruiken. Ik zou je absoluut adviseren om verschillende wachtwoorden te gebruiken voor MijnKPN en jouw e-mail.


Er wordt nog content geserveerd vanaf <gebruikersnaam>.home.xs4all.nl. Ik heb inmiddels begrepen dat die hele server op zijn laatste benen loopt, dus ik ga inderdaad die dingen elders hosten.

Wat de wachtwoorden betreft: ik heb niet hetzelfde wachtwoord voor MijnKPN en mijn email.

In de tijd van XS4ALL was het wachtwoord van Mijn XS4ALL, de email van XS4ALL en de (S)FTP van XS4ALL automatisch hetzelfde, daar heb ik niets aan ingesteld.

Het wachtwoord van MijnKPN is uniek, het wachtwoord van mijn email is uniek, alleen het wachtwoord van sftp.xs4all.nl is nog het oude XS4ALL wachtwoord. Ik zou dat graag willen wijzigen, maar dat kan dus niet meer.


En het vreemde is sftp.xs4all.nl officieel nog wel ondersteund wordt door KPN.

Hier:

Staat te lezen:

Heb je ook een homepage? Dan staan de bestanden van die homepage ook in je online opslagruimte in de map WWW. Dit stuk van de opslagruimte wordt niet verwijderd. Je homepage kun je blijven gebruiken en aanpassen via SFTP op sftp.xs4all.nl.


Hoe zit het verder met WebDAV?

WebDAV is een manier om de online opslagruimte op een computer in te stellen als een netwerkschijf. Tegelijk met het stoppen van de Webdisk, stopt ook de mogelijkheid tot het gebruiken van WebDAV.

Dat betekent ook dat je dit niet meer kunt gebruiken voor homepage aanpassingen. Dit kan vanaf 17 december alleen nog maar via SFTP op sftp.xs4all.nl.

 

Een dienst aanbieden waarvan het wachtwoord niet gewijzigd kan worden? Dat klopt toch niet? De helpdeskmedewerker die ik aan de lijn had vertelde me dat ik alleen maar “geluk had” dat sftp.xs4all.nl nog werkte, dat dat eigenlijk niet de bedoeling was, omdat op 17 december gemeld was dat het allemaal uit de lucht zou gaan.

Heimwee naar de XS4ALL-helpdesk van vroeger nu...


Hi @Jan Pieter K.! In hetzelfde Webdisk topic vind ik in de reacties ook dat bij één klant het wachtwoord is aangepast via de klantenservice van XS4ALL. Mocht het je zelf dus niet lukken, dan kun je contact met hen opnemen hierover. 🙂

De helpdeskmedewerker die ik aan de lijn had vertelde me dat ik alleen maar “geluk had” dat sftp.xs4all.nl nog werkte, dat dat eigenlijk niet de bedoeling was, omdat op 17 december gemeld was dat het allemaal uit de lucht zou gaan.

Dit klopt absoluut niet. De informatie is als volgt: 

Ook beheer XS4ALL Homepages, alleen nog mogelijk via (S)FTP

Deze aanpassing brengt met zich mee dat klanten die nog in het bezit zijn van een XS4ALL homepage, dat deze vanaf 17 december niet meer te beheren is via ‘WebDav’. Ook de Homepage is dan nog alleen te beheren via (S)FTP. Als klanten die optie op dit moment ook al gebruiken verandert er niets.

Neem dus gerust weer contact met ze op. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdagen van 10.00 tot 17.00 uur via 0203987666. Hopelijk gaat het nu goed! 


Hi @Jan Pieter K.! In hetzelfde Webdisk topic vind ik in de reacties ook dat bij één klant het wachtwoord is aangepast via de klantenservice van XS4ALL. Mocht het je zelf dus niet lukken, dan kun je contact met hen opnemen hierover. 🙂

Dit is zo slecht, afhankelijk zijn van een ander om jouw wachtwoord aan te passen zou wat mij betreft moeten leiden tot het uitdelen van een rode kaart aan de dienstverlener.

En dat geldt niet alleen voor dit issue. Wat te denken van het wijzigen van het wachtwoord van jouw email terwijl dit niet het hoofdaccount van het abonnement betreft. Het is (al jaren 😖) te zot voor woorden dat je dan de contractant (bijvoorbeeld je vader of moeder) nodig hebt om jou toegang te geven tot het scherm waar je dat kunt doen. Dit zijn nu van die dingen waar KPN de plank volledig misslaat.


Dit is zo slecht, afhankelijk zijn van een ander om jouw wachtwoord aan te passen zou wat mij betreft moeten leiden tot het uitdelen van een rode kaart aan de dienstverlener.

Helemaal mee eens.

 

 


Neem dus gerust weer contact met ze op. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdagen van 10.00 tot 17.00 uur via 0203987666. Hopelijk gaat het nu goed! 

Bedankt voor de info @Sanne_M , en de bevestiging dat de helpdeskmedewerker die ik aan de lijn had incorrecte informatie verschafte, maar ik heb inmiddels de data uit de WWW-folder bij mijn reguliere webhoster ondergebracht en verwijderd van sftp.xs4all.nl. Daarna de permissies van de WWW-folder op 000 gezet zodat oproepen van <gebruikersnaam>.home.xs4all.nl een 403 Forbidden oplevert.

Dat wachtwoord veranderen laat ik verder maar zitten. De indruk die ik overhoud uit dit alles is dat beheer en onderhoud van de oude XS4ALL webruimte voor KPN geen prioriteit heeft, dat het eerder een “legacy”-systeem is dat eigenlijk niet meer in hun infrastructuur past. Het lijkt me dan ook beter om voor hostingdoeleinden hier geen gebruik meer van te maken.


Dat is natuurlijk ook prima @Jan Pieter K.. 🙂 Ik snap dat dit omslachtig voelt, je wilt immers gewoon je wachtwoord aan kunnen passen. Hopelijk heb je een goed alternatief gevonden, anders kun je hier op het forum ook altijd nog informeren naar goede hostingdoeleinden.