Skip to main content

Mijn Easee laadpaal krijg ik niet met ons wifi-netwerk verbonden… Ik heb al ingelogd op de SuperWifi versterker om het netwerk te splitsen in 2,4 GhZ en 5 Ghz. Maar nog kan hij geen verbinding maken met het 2,4 Ghz netwerk…

 

Ik moest controleren of de poorten 8883 (MQTT) en 443 (HTTP) wel open staan, maar dat kan ik niet vinden als ik inlog op de V10 of op de Superwifi… Is dat Portforwarding? Graag hulp!

Hallo @Carlijn111 

 

Die poorten hebben helemaal niets te maken met het niet kunnen verbinden met WiFi.
Het gaat ook meestal om poorten die naar buiten toe open moeten staan en alle poorten staan standaard open naar buiten toe.

Wat heb je precies ingesteld in de SuperWiFi, heb je daar een Extra 2.4GHz WiFi netwerk aangemaakt met een aparte naam zoals hier beschreven?:

 

Je moet dan de laadpaal verbinden met dat Extra WiFi netwerk.


Hallo @Carlijn111 denk er wel om dat de wifi op de V10 uit moet staan als je KPN versterkers gebruikt.

 


Hoi allebei,

Bedankt voor het antwoord en sorry voor mijn late reactie (teveel acties bij eigen bedrijf en kleine kindjes thuis). Over de situatie:

We hebben inderdaad een V10 Experiabox met daarop aangesloten via kabel 2 SuperWifi punten en een oude WifiVersterker (zo’n vierkante met afgeronde hoeken). De V10 zelf zendt geen Wifi-signaal meer uit, dat komt uit de 2 SuperWifi’s. Recentelijk heb ik kunnen inloggen op de SuperWifi die beneden naast de V10 staat en wifi uitzendt. Ik heb daar met de genoemde uitleg een extra Wifi aangemaakt met 2,4 en 5 Ghz en die heb ik als naam dezelfde SID maar dan met een 2 erachter gezet (zelfde naam trouwens voor 2,4 en 5 Ghz)  en een net iets ander wachtwoord. De Easee laadpaal kan ik wel dat 2,4 Ghz netwerk laten kiezen, maar als ik dan na het wachtwoord op Verbinden klik, dan stop hij er steeds mee… De Easee Helpdesk vroeg toen aan mij of die 2 genoemde poorten wel open staan…. Maar dat kan ik dus niet vinden en zal inderdaad niet uitmaken. De laadpaal kan dus alsnog niet op het 2,4 Ghz netwerk komen…

Wat kan het probleem zijn? Moet ik printscreens van de instellingen van de SuperWifi sturen?

Groeten,
Carlijn


Hallo @Carlijn111 

 

Die poorten hebben helemaal niets te maken met het niet kunnen verbinden met WiFi.
Het gaat ook meestal om poorten die naar buiten toe open moeten staan en alle poorten staan standaard open naar buiten toe.

Wat heb je precies ingesteld in de SuperWiFi, heb je daar een Extra 2.4GHz WiFi netwerk aangemaakt met een aparte naam zoals hier beschreven?:

 

Je moet dan de laadpaal verbinden met dat Extra WiFi netwerk.

Heb ik al gedaan met de uitleg. Dit is de instelling van mijn SuperWifi extra wifi netwerk:
 

 

Moet ‘Wifi sturing’ eigenlijk ingeschakeld of uitgeschakeld staan?

Dit is verder mijn normale wifi netwerk instelling:

 

En dit zijn de 2 SuperWifi’s:

 

Ik hoop dat jullie nog meer tips hebben hoe ik toch die stomme laadpaal op mijn wifi aangesloten krijg…

1 positief punt: nu ik eindelijk 2,4 GHz heb, kan ik ook eindelijk de babyfoon monitor met video aansluiten op het 2,4 GHz netwerk 😉 De oudste is al 2,5, maar dat maakt niet uit, haha.

Groeten,
Carlijn


Zet bij Extra WiFi het 5 Ghz netwerk eens uit…

En verzin bij voorkeur een WiFi naam waar geen vreemde tekens in zitten. Alleen letters en cijfers.


Hallo @Carlijn111 

 

Beide Extra WiFi frequenties (2.4GHz en 5GHz) hebben nu dezelfde naam, dan heeft een Extra WiFi aanmaken eigenlijk helemaal geen zin, je moet ze aparte SSID's geven of maar 1 frequentie gebruiken (2.4GHz).

Geef die van de 5GHz een andere naam of schakel hem uit bij Extra WiFi.


Ik kreeg de uitleg om te kijken bij de DHCP en de Easee lader een statisch IP-adres te geven (bij DHCP binding? Maar welk apparaat is de lader?? En daarna met potforwarding de 2 poorten in te stellen, volgens deze uitleg: https://openmyip.com/KPN-Experia-Box-router-setup

Mijn DHCP instellingen:

Misschien moet ik de lader toch maar een statisch IP-adres geven? Ik snap er de helft maar van, want ik was een tijd lang Applicatiebeheerder van online applicaties, maar Systeembeheer is nooit helemaal mijn ding geweest…

 

Groetjes,
Carlijn


Is het nu wel gelukt om hem aan te melden op de Extra WiFi?
Anders zie je de lader sowieso niet in dat overzicht.

Aan de hand van het MAC adres zou je moeten kunnen zien welke de lader is, het MAC adres staat waarschijnlijk ergens op die lader of in de documentatie ervan.

Het IP adres kan je i.d.d. vastzetten maar die poort forwarding zou niet nodig moeten zijn.


Oke, ik ga de naam aanpassen naar iets zonder tekens en ik geef ze allebei een andere naam. Die zelfde naam voor 2,4 en 5 kwam volgens mij doordat ik Wifi Sturing heb aangezet…

Ik ga het even proberen!


Ik denk dat het gelukt is! Ik heb de Wifi Sturing uitgezet, want die zette steeds de namen van 2,4 en 5 op hetzelfde SSID… Nu apart van elkaar benoemd, zonder rare tekens. En volgens mij heeft de lader nu eindelijk een wifi-verbinding met het 2,4 GHz netwerk :-D

Bedankt allemaal! Dat de Easee app nog niet helemaal goed werkt nu, dat neem ik wel op met de Easee Klantenservice :-)


Is het nu wel gelukt om hem aan te melden op de Extra WiFi?
Anders zie je de lader sowieso niet in dat overzicht.

Aan de hand van het MAC adres zou je moeten kunnen zien welke de lader is, het MAC adres staat waarschijnlijk ergens op die lader of in de documentatie ervan.

Het IP adres kan je i.d.d. vastzetten maar die poort forwarding zou niet nodig moeten zijn.

Ik zie de Lader nu inderdaad bij de DHCP apparaten in het rijtje staan! Ik denk dat ik het IP-adres voor de lader maar ga vastzetten, dan hebben we daar hopelijk geen gedoe meer mee 🙂 Ik zal de IPv4 portforwarding dan nog maar even laten zitten. Bedankt!


Mooi dat hij nu eindelijk verbind.

Als je contact opneemt met de Easee klantenservice vraag dan gelijk wat ze precies bedoelen met poorten openzetten als ze daar weer over beginnen.

Bedoelen ze dat die poorten van binnen naar buiten moeten openstaan, dat doen ze dus al.
Of hebben ze het over poorten die vanaf internet open moeten staan naar de lader toe.