Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik Port Forwarding/UPNP instellen om problemen met online games op te lossen?

• October 20, 2025
  • 53 reacties
  • 218 keer bekeken

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ha iedereen,

Sinds een aantal dagen zijn wij overgestapt van Ziggo naar KPN. Sinds we KPN hebben aangeschaft heb ik moeite met het spelen van multiplayer games op mijn PC. Het aanzetten van UPNP doet helaas niks en port forwarden heb ik nul verstand van, afgezien van wat ik hier op het forum heb gelezen.

In mijn geval moet ik direct connecten met een server met een IP adres en port. Als ik een port forward moet instellen, maakt het uit of dit IPv4 of IPv6 is, en is de port die de server gebruikt om te connecten ook de port die ik gebruik bij het aanmaken van de port forward?

Thanks alvast!

53 reacties

• October 21, 2025

Heb je de firewall al op "Standaard" staan? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 21, 2025

Beste ​@Joep Wilmink zie onderstaande link voor aanvullende info:

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Ha ​@Marlon92 & ​@JanD ,

Ja, de firewall staat op standaard, en ik heb zelf al geprobeerd om port forwarding in te stellen volgens de verschillende forum posts. Het probleem is dat ik niet zeker weet welke poort ik moet gebruiken. Is dat die van bijvoorbeeld een multiplayer server? Staat er een lijst in een handleiding van de box?

• October 21, 2025

UPnP aanzetten moet voldoende zijn. Poorten open zetten om spelletjes te spelen is mijns inziens onzin. 

Bij Ziggo heb je waarschijnlijk ook nog nooit poorten open gezet. Dan is het bij KPN ook geen oplossing. 

Je kunt IPv6 nog uitzetten. Want dat is een rommeltje bij KPN momenteel.

Alles een keer opnieuw opstarten. 

Je gebruikt geen 2de router ofzo? Je pc is bekabeld aangesloten? 

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Dank voor de tips Marlon!

UPnP heb ik gisteren inderdaad aangezet, toen kwam er helaas nog geen connectie tot stand, ook niet na een modem restart. IPv6 had ik handmatig op mijn PC uitgezet, maar ik heb het nu ook maar even via KPN gedaan. Ik gebruik geen tweede router, maar ik ben wel gelimiteerd tot een draadloze Wi-Fi-verbinding op deze PC. Ik gebruik dus wel die wifi boosters van KPN.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Korte toevoeging op ​@Marlon92 

Ik heb jaren geleden soortgelijke problemen gehad bij Ziggo, ik heb toen ook een soortgelijke speurtocht moeten doen. Ik weet niet meer of ik poorten heb geopend of dat ik simpelweg IPv6 had uitgeschakeld, maar ik zal de modem nog eens opstarten of te zien of de aanpassingen gewoon niet zijn opgeslagen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Joep Wilmink Als je het spel noemt, zou je sneller hulp krijgen. In algemeen hoeft je bij spelen geen ports te forwarden, tenzij je als server voor multi players parties functioneert. Sommige spelen  vereisen bij P2P (peer 2 peer) sessies dat men zelfs een server moet draaien.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Hey ​@TDN ,

Dank voor de reactie. Het spel is Run8. Ikzelf host geen server, maar probeer er wel één te joinen.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Mocht het van dienst zijn, ik heb hier een link met troubleshooting tips voor het desbetreffende spel. De symptomen bij mij zijn die van '’Case 5'’. 

https://thedepotserver.com/forums/threads/how-to-connect-to-a-server-and-troubleshooting.10950/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Dank voor de reactie. Het spel is Run8. Ikzelf host geen server, maar probeer er wel één te joinen.

Het spel eist dat de cliënt en server dezelfde versie hebben. Als je nog v2 hebt, probeer naar v3 te updaten. De v3 is incompatibel met sommige antivirus-program. Deactiveer ze als je nog steeds niet kan verbinden met de server.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Hey ​@TDN  Bedankt voor de reactie!

Het spel is volledig geüpdate en ik gebruik alleen het ingebouwde Windows antivirus. Vorige week heb ik het nog gespeeld voor de overstap, dus ik vermoed dat er ergens een blokkade zit?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Joep Wilmink Als een blokkade is, zit het in de firewall van KPN modem. Welke server (naam of ip-adres) is het? En weet je op welke port de server zou luisteren? Deze uitgaande port mag niet van de firewall (modem of windows) geblokkeerd worden. 

• October 21, 2025

Deze uitgaande port mag niet van de firewall (modem of windows) geblokkeerd worden. 

Als de firewall van het modem op Standaard staat, dan word er geen enkele poort geblokkeerd. 

Staat de firewall van Windows op "Particulier netwerk"?

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN 

Servernaam is bekend, de poort die ik invul om connectie te maken is 14130. Ik neem aan dat dat degene is die door de firewall moet komen? Zojuist even snel een speciale regel aangemaakt ervoor. Het programma zelf heeft al toestemming om ports te gebruiken op mijn PC.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@Marlon92 De firewall is actief op '’private network'’.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

​Servernaam is bekend de poort die ik invul om connectie te maken is 14130. 

Ja maar hoe heet de server? Met de zijn naam of ip adres kan ik testen of de server te bereiken is vanuit KPN netwerk ...

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

​Servernaam is bekend de poort die ik invul om connectie te maken is 14130. 

Ja maar hoe heet de server? Met de zijn naam of ip adres kan ik testen of de server te bereiken is vanuit KPN netwerk ...

Servernaam = run8.depotserver.net

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Omdat het een nieuw netwerk is moest ik het ook nog overzetten van een openbaar naar een privé netwerk. Daar stond ook iets in over data/file sharing. Ik dacht dat het misschien een Eureka momentje kon zijn, maar helaas niet. 😅

Zou het aan een interne instelling op mijn PC kunnen liggen? Ben ik een stap vergeten bij het voor het eerst connecten met het KPN netwerk?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

run8.depotserver.net=108.82.134.123.

Port 14130 is closed on 108.82.134.123.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN 

Pardon! Probeer eens port 14120?

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN 

Ik heb hier ook nog een stukje uit de log file. Ik weet niet of het heel behulpzaam gaat zijn, maar gisteravond had ik een paar seconden connectie:

Met kort daarna dit:

De bail-out is altijd handmatig, anders blijft hij eeuwig doorzoeken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Joep Wilmink Ook de port 14120 is gesloten. Misschien is het een server probleem?

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN Heel apart, andere mensen zeggen wel te kunnen connecten. Ik kom niet in de andere servers die ze hosten ben ik bang waar mensen nu bezig zijn.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Zojuist even getest met een hotspot. Dan werkt alles perfect. Alleen als ik op de wifi van KPN probeer te connecten dan stuit ik op problemen.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Dan ga ik toch maar een domme vraag stellen; als ik UPnP aanzet, moet ik nog ergens op opslaan klikken? Ik weet dat het artikel in het kenniscentrum dat wel zegt, maar zo'n knop is nergens te vinden op de UPnP pagina. Veel meer kan ik zelf niet bedenken waarom het niet werkt.