Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik Port Forwarding/UPNP instellen om problemen met online games op te lossen?

• October 20, 2025
  • 53 reacties
  • 218 keer bekeken

Toon eerste bericht

53 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Joep Wilmink Dan is toch bij KPN modem te zoeken. Welk model heb je? En welke firmware versie? UPnP wordt automatisch opgeslagen als je verandert

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN Klopt inderdaad, ik heb de Box 12, firmware versie V12.C.25.06.06.

Je hebt het zelf vast ook al gezien, maar het spel is oud en gebruikt volgens mij een zeer ouderwets P2P systeem van hosten. Daarbij is denk ik ook het eerder benoemde port van belang, denk ik? Moet ik die (14120) dan toch forwarden?

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom de server niet te bereiken is vanuit het KPN netwerk überhaupt terwijl het via een hotspot wel werkt. Dan zal het misschien niet op te lossen zijn met een simpele port forward?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Joep Wilmink Probeer firewall op aangepast te instellen, en dan op alles toelaten klikken. Dan een extra regel toelaten voor 14120

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN 

Helaas, geen resultaat. Voor de duidelijkheid hier een screenshot van de firewall regel. Volgens de ontwikkelaars moet UDP worden gebruikt, maar ik heb ondertussen ook TCP en TCP/UDP geprobeerd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@TDN 

Helaas, geen resultaat. Voor de duidelijkheid hier een screenshot van de firewall regel. Volgens de ontwikkelaars moet UDP worden gebruikt, maar ik heb ondertussen ook TCP en TCP/UDP geprobeerd.

Daar staat een kruis voor geblokkeerd. Je moet op toelaten instellen (met 2 pijlen naar rechts)

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN 😂Ik had al zo'n vermoeden, vandaar het screenshot. Moest eerst alles blokkeren om überhaupt de mogelijkheid te krijgen om een '’accept'’ regel erin te krijgen.

Je hebt het geduld van een heilige 😁 Standby!

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

@TDN 

Het lijkt niet te werken ben ik bang. Server blijft onbereikbaar. Ik heb het hier ook geprobeerd met TCP, UDP, en TCP/UDP.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Ondertussen ook maar geprobeerd om de port te forwarden en tegelijkertijd de firewall regel ingesteld te hebben. Werkt óók niet. Ik heb vandaag niet echt de gelegenheid gehad om de modem vaak te herstarten met elke verandering, dus voor hetzelfde geldt dat het daar aan ligt. 

Verdere tips welkom, en anders probeer ik morgen nog een aantal herstarts.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Ik zie nu overigens ook dat de poorten helemaal niet open gaan. Wordt ook nog leuk om dat uit te vogelen. Mijn PC heeft een statisch IP, niet dynamisch.

• October 21, 2025

Mijn PC heeft een statisch IP, niet dynamisch.

Dan heeft poort forwarding sowieso al heel geen zin. Want dat werkt bij KPN alleen als je pc zijn ip krijgt via dhcp. In de Experiabox reserveer je dan voor die pc een vast ip.

Ik zit me nu te bedenken... als poortforwarding niet werkt met een statisch ip, dan werkt UPnP misschien ook niet. Wie zal het zeggen...

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Mijn PC heeft een statisch IP, niet dynamisch.

Dan heeft poort forwarding sowieso al heel geen zin. Want dat werkt bij KPN alleen als je pc zijn ip krijgt via dhcp. In de Experiabox reserveer je dan voor die pc een vast ip.

Ik zit me nu te bedenken... als poortforwarding niet werkt met een statisch ip, dan werkt UPnP misschien ook niet. Wie zal het zeggen...

Je hebt gewoon gelijk, Marlon, verkeerde terminologie die ik gebruik. Mijn IP is inderdaad gereserveerd door middel van DHCP. Maar tja, ben benieuwd waarom de poorten gesloten blijven. Alsof de modem gewoon in lockdown zit en ook de firewall omhoog houdt...

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Volgens mij is UPnP én port forwarding helemaal niet nodig als ik een server wil joinen. Volgens mij, ​@Marlon92 , maakte jij dat al duidelijk vanochtend. In ieder geval mbt port forwarding. In dat geval is het inderdaad kijken naar de firewall zoals ​@TDN mij al liet doen, maar daarvoor heb ik wel de juiste ports nodig die het spel gebruikt, of niet? 

Ik snap dat de setting '’standaard'’ in principe geen restricties oplegt voor poorten, maar toch wilt multiplayer maar niet werken. Zit daar dan toch ergens een hardnekkige poort tussen? Tja…

Mochten jullie nog leuke ideeën hebben morgen dan hoor ik die graag, ik zal ze gelijk proberen. Ik zal ook telefonisch contact opnemen met de klantenservice, just in case. Fijne avond!

• October 21, 2025

Lukt het dus wel via een hotspot op je telefoon? 

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Ja, ​@Marlon92 , als ik multiplayer probeer via hotspot op mijn telefoon dan werkt zoals het hoort. Heb het op die manier geïsoleerd tot de modem.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Ik snap dat de setting '’standaard'’ in principe geen restricties oplegt voor poorten, maar toch wilt multiplayer maar niet werken. Zit daar dan toch ergens een hardnekkige poort tussen? Tja…

Dit claimt KPN, maar er zijn ook diensten (porten) de door de firewall in standaard instelling geblokkeerd wordt. B.v. VPN protocol PPTP. Je weet maar nooit welke porten geblokkeerd zijn, tenzij je het verkeer monitort.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Dit claimt KPN, maar er zijn ook diensten (porten) de door de firewall in standaard instelling geblokkeerd wordt. B.v. VPN protocol PPTP. Je weet maar nooit welke porten geblokkeerd zijn, tenzij je het verkeer monitort.

Enig idee wat een praktische oplossing hiervoor kan zijn? Ik heb vandaag contact opgenomen met de ontwikkelaars van het spel om te kijken of ze informatie kunnen bieden over gebruikte ports, maar als het via de router eenvoudig te doen is dan zou dat natuurlijk fijn zijn. Mijn vakgebied ligt niet bepaald in computers en netwerken an sich, dus ik weet niet of er standaard poorten voor multiplayer games worden gebruikt, of dat de poort van de server host (zoals ik dat eerder heb geprobeerd) voldoende zou moeten zijn.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Zou helpen als ik de logs kan inzien van de modem elke keer als ik een connection request maak, maar als ik het goed begrijp is die nog niet geïmplementeerd?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Joep Wilmink Je kan geen logs zien in KPN modems. Je kan wel de modem achter een PC hangen met monitoring software (b.v. wireshark) en kijken welke porten door gelaten worden en welke niet. Maar op de PC moet je wel een PPPoE server installeren, dit is geen job voor iedereen.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 21, 2025

Dank voor de tip, maar ik ben bang dat dat te hoog gegrepen voor mij is. Sowieso is het niet erg praktisch om de modem te verplaatsen naar mijn PC. Van de meterkast naar zolder met een familie aan fervent internetgebruikers.

• October 22, 2025

Dat is volgens mij een bug. Die inmiddels al opgelost is dacht ik.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 22, 2025

Zojuist gesproken met klantenservice. Die is de situatie nagegaan met de tweede lijn, maar helaas was er geen oplossing. Enige advies was om online op de forums verder te zoeken.

Zojuist uit een tikkeltje wanhoop de poorten 1-40000 doorgezet via de firewall instellingen. Niks.

Zojuist ook DMZ ingesteld voor mijn PC om te kijken of het dan toch niet aan de firewall ligt. Eveneens niks. Helemaal geen resultaat.

N.a.v mijn ervaringen met port forwarding gisteren & de firewall instellingen begin ik te twijfelen of de instellingen überhaupt wel veranderen? Is dat, mbt de firewall, ergens te verifiëren? Voor port forwards zou ik een website gebruiken, maar zelfs áls ik ports moet forwarden hiervoor dan gaat het puur om UDP.

Ben benieuwd naar jullie gedachten!

• October 22, 2025

Ik denk dat je ip gewoon geblokkeerd is op die server.

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 22, 2025

Ik denk dat je ip gewoon geblokkeerd is op die server.

Andere servers werken echter ook niet. Kan het te maken hebben met een nieuw IP sinds de overstap van Ziggo naar KPN?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Joep Wilmink, welkom op onze community! Ik zie dat er al uitstekend meegedacht wordt. Ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Heb je nog een oplossing kunnen vinden? of nog kunnen controleren of het een IP blokkade is?

Joep Wilmink
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

Ha ​@Thomas van KPN Helaas is er nog geen oplossing gevonden. Via de hotspot kom ik in de server, voor de rest heb ik geen idee of het IP geblokkeerd kan worden.