Skip to main content

Beste allemaal, sinds vrijdag ben ik van Ziggo ( kabel ) naar KPN glasvezel over.

Mijn oude ziggo modem stond in de bridge modes ( alleen internet ) mijn Linksys velop mesh wifi zorgt voor het verkeer en wifi. Ik heb meerdere nodes staan.

De KPN box 12 staat in de meterkast en gaat vandaar direct naar mijn linksys Velop en werkt prima.

Alleen krijg ik de VPN van buiten naar binnen niet open om mijn NAS te benaderen. Ik vermoed dat ik deze inde box12 ook ergens moet open zetten maar krijg het niet voor elkaar.

De nas is in mijn netwerk wel gewoon bereikbaar via poort XXX.XXX.X.XXX :5000

Iemand een briljant idee ?

Is de NAS in subnet van KPN modem of Linksys Router? In subnet van KPN modem is een portforwarding genoeg voor poort 5000 naar NAS. In subnet van Linksys moet je 2 portforwardings instellen, een van internet naar Linksys router (192.168.2.xxx) en een in Linksys router naar NAS xxx.xxx.x.xxx. Je kan ook de main linksys in DMZ van KPN modem zetten, dan is ook een portforwarding in Linksys genoeg. Een linksys mesh systeem kan niet in AP mode.

Is de NAS in subnet van KPN modem of Linksys Router? In subnet van KPN modem is een portforwarding genoeg voor poort 5000 naar NAS. In subnet van Linksys moet je 2 portforwardings instellen, een van internet naar Linksys router (192.168.2.xxx) en een in Linksys router naar NAS xxx.xxx.x.xxx. Je kan ook de main linksys in DMZ van KPN modem zetten, dan is ook een portforwarding in Linksys genoeg. Een linksys mesh systeem kan niet in AP mode.

De NAS hangt in het Linksys netwerk. Na de KPN box 12 komt direct de Linksys met zijn eigen netwerk en wifi ect.. daar hangt ook alles verder achter.

Het KPN netwerk is XXX.XXX.2.XXX en dat van Linksys XXX.XXX.1.XXX

Krijg het niet voorelkaar !

Dan moet je dus in de Linksys een poort forwarden. Maar dat had je al bij Ziggo als als het goed is toch?

En in de KPN Box moet je ook die poort forwarden. Of je zet het ip van de Linksys router gewoon in DMZ.

Dan moet je dus in de Linksys een poort forwarden. Maar dat had je al bij Ziggo als als het goed is toch?

En in de KPN Box moet je ook die poort forwarden. Of je zet het ip van de Linksys router gewoon in DMZ.

Is het hiermee uiteindelijk wel gelukt, ​@Firstone60 ?

(je kunt ook een compleet eigen router scenario overwegen. Dan heb je nog meer controle over je netwerk → 

Sorry voor de late reactie.

Nee het is nog niet gelukt.

De linksys hang NA de box 12 deze heeft ip intern xxx.xxx.2.xxx en het netwerk van de links dus NA de KPNbox xxx.xxx.1.xxx.

In de KPN box heb ik forwarden ingesteld maar hij doet het niet. 

​@Firstone60, LAN IP adressen kan je hier rustig vermelden, daar kan niemand wat mee.

Maak op de V12 een DHCP reservation voor de Linksys zodat het IP adres van de Linksys niet meer zal veranderen. Stel het WAN IP adres van de Linksys (192.168.2.?) in als DMZ host.

Port-forwardings naar apparaten achter de Linksys maak je op de Linksys, niet op de V12.

Plaats anders eens screenshots van jouw configuratie.

​@Firstone60, LAN IP adressen kan je hier rustig vermelden, daar kan niemand wat mee.

Maak op de V12 een DHCP reservation voor de Linksys zodat het IP adres van de Linksys niet meer zal veranderen. Xtel het WAN IP adres van de Linksys (192.168.2.?) in als DMZ host.

Port-forwardings naar apparaten achter de Linksys maak je op de Linksys, niet op de V12.

Als ik het goed begrijp heb ik de eigen router nu vast gezet op xxx.xxx.x.1.

Maak op de V12 een DHCP reservation voor de Linksys zodat het IP adres van de Linksys niet meer zal veranderen. Xtel het WAN IP adres van de Linksys (192.168.2.?) in als DMZ host.

Ik kan het inderdaad nu vanaf buiten weer benaderen!

Bedankt voor je hulp!

Reageer