Skip to main content

Ik heb verschillende posts gelezen op dit forum waaruit blijkt dat het met de KPN box 12 niet mogelijk is om Wake On Lan te bebruiken (jammer..)
Wat is de meest eenvoudige en betaalbare manier om dit toch voor elkaar te krijgen?
Ik moet vaak op afstand bij mijn PC maar het zou erg prettig zijn als deze machine niet 24/7 aan hoeft te staan.
Ik heb helaas geen synology NAS.
 

Hallo @SimeJah , welkom op de KPN Community waar klanten elkaar helpen.

Box 12 ondersteunt onderdaad geen WOL, net als voorgaande experiaboxen.

Je zou kunnen overwegen om een RaspbeeryPi-zero als WOL-gateway in te zetten. Die kan je dan voeden vanaf de USB-poort zodat je geen extra voedingsadapter nodig hebt.

Als je hierop googlet, zal je zien dat er wel wat kant en klare oplossingen zijn inclusief android app :)


Ik gebruik de UDR van Ubiquiti i.p.v. de modem van KPN. Draait nu sinds een halfjaartje allemaal erg stabiel in PPPoE mode, dus die experiabox van KPN heb ik niet eens meer nodig.

Maar ja, dat is niet de meest goedkope oplossing, dus iets zoals een Raspberry Pi is ook prima.


Is de snelste methode niet gewoon om een simpel wifi stopcontact schakelaartje voor een paar euro,s te gebruiken en daarmee de pc aan/uit te schakelen en WOL te laten voor wat het is.


Is de snelste methode niet gewoon om een simpel wifi stopcontact schakelaartje voor een paar euro,s te gebruiken en daarmee de pc aan/uit te schakelen en WOL te laten voor wat het is.

Dan moet je wel jouw PC zo instellen dat deze na een stroomonderbreking vanzelf opstart.

Ik weet niet of je dat moet willen want mocht je onverhoopt een keer een echte stroomstoring hebben dan gaat dat ding wel aan als de stroom weer terug komt.

Zelf ben ik in ieder geval blij met mijn Wake On LAN Gateway voor Synology NAS.


Op de KPN+TV Box kan je via sideloading ook de app wake on lan installeren en laat inkomend wol aan broadcast adres van intern LAN door sturen, dan wordt ieder wol cable apparaat wakker, of alleen naar een bepaald MAC adres. Of je stel een port forwarding regel in router naar de vaste intern IP van de PC in. Vast ip is nodig, bij automatisch ip werkt het naar een bepaald tijd niet meer (apparaat wordt van ARP cache verwijdert). Op sommige router kan je ook naar broadcast adres portforwarden, maar in experia box gaat het niet


Op de KPN+TV Box kan je via sideloading ook de app wake on lan installeren ...

Welke Wake on LAN app, er staan er meerdere in de Google Play Store.

 

Of je stel een port forwarding regel in router naar de vaste intern IP van de PC in.

Dat werkt alleen zolang de PC nog in de ARP tabel staat. Zodra hij daar uit verwijderd wordt zal hij zonder "Subnet Directed Broadcast" niet meer bereikt kunnen worden. Ook apparaten met een vast IP adres (DHCP reservering) worden uit de ARP tabel verwijderd. Er zijn routers waar je ook permanente ARP entries kunt definiëren.


@wjb Deze 2

https://play.google.com/store/apps/details?id=co.uk.mrwebb.wakeonlan

https://play.google.com/store/apps/details?id=easy_wol.mysysadmintips.com.easywol

Ze zijn voor normaal android, dus voor android tv moet je via sideloading installeren.

 

Vast IP is gemeend, vast IP ingesteld op de cliënt, niet vast IP gekregen via DHCP reservering.

 


@wjb Deze 2

https://play.google.com/store/apps/details?id=co.uk.mrwebb.wakeonlan

https://play.google.com/store/apps/details?id=easy_wol.mysysadmintips.com.easywol

Ze zijn voor normaal android, dus voor android tv moet je via sideloading installeren.

Ik dacht al dat je die bedoelde.

Beide apps zijn Wake on LAN cliënts en ja, die kan je wel sideloaden op jouw TV+ Box maar daarmee kan je nog steeds niet jouw PC aanzetten als je ergens anders bent immers dan zal je eerst jouw TV+ Box moeten kunnen overnemen.

De eerste app van "Mike Webb" gebruik ik op mijn Android tablet en telefoon om daarmee een WoL magic packet naar mijn Wake on LAN Gateway te sturen. Ik ben veelvuldig in contact geweest met de ontwikkelaar van deze app en daardoor kan je in deze app een SecureOn wachtwoord opgeven die door mijn Wake on LAN Gateway gevalideerd wordt. Bij een foutief wachtwoord wordt het WoL magic packet niet gebroadcast op het LAN en dat is puur als extra bescherming tegen het naar het LAN doorlopen van eventuele DoS attacks.

 

Vast IP is gemeend, vast IP ingesteld op de cliënt, niet vast IP gekregen via DHCP reservering.

Ook die verdwijnen uit de ARP tabel waarna ze zonder Subnet Directed Broadcast niet meer te bereiken zijn.

Er zijn wat mij betreft twee methoden om vanaf Internet een apparaat in jouw thuisnetwerk m.b.v. Wake on LAN te kunnen laten ontwaken.

1) Via een Subnet Directed Broadcast.

2) Via een permanente ARP entry maar er zijn maar weinig routers die dat ondersteunen.

Een derde methode is inderdaad via een port-forwarding naar het broadcast adres van de router maar gelukkig zijn er maar heel weinig routers die dat toestaan immers je daarmee zullen eventuele DoS attacks dus vrolijk jouw LAN binnen kunnen dringen en deze plat kunnen leggen.