Skip to main content

Goedenavond,

 

Ik ga binnenkort verhuizen en wil mijn nieuwe huis toekomst proof en smart maken. Heb momenteel een V10 modem. Het wifi netwerk van het modem is niet sterk genoeg voor het hele huis. Hem nu wel een eigen Deco netwerk maar omdat ik via Home Assistant mijn huis van verschillende smart functies wil voorzien is het nodig mijn bedrade netwerk hetzelfde netwerk te laten zijn als het huidige netwerk. Met Deco vorm je een eigen los wifi netwerk. Volgens het forum is dat met de superwifi icm de V10 ook het geval. Dan gaat mijn slimme netwerk niet werken. 

 

Mijn vraag is, hoe kan ik het wifi netwerk versterken maar wel hetzelfde netwerk laten zijn als het bedrade netwerk met de V10. Blijf liever wel gewoon bij KPN vanwege betrouwbaarheid en combinatie voordelen.

Is er een mogelijkheid om KPN te vragen om een nieuw modem bij mijn nieuwe huis (V12) waarbij wel de mogelijkheid bestaat om dit te realiseren? Liefst wil ik alles met de verhuizing gelijk goed regelen.

Dank voor jullie inzicht en kennis.

 

Mvg,

 

 

Je kan toch gewoon de deco's aansluiten en de wifi van het modem uitzetten?! Of bedoel je iets anders? Als je het echt goed wil doen zorg je er voor dat er in iedere kamer een internetaansluiting komt en dat je op iedere verdieping een wifipunt plaatst. Overigens voegt een box 12 niets toe volgens mij.


Probleem is dat ik ook bedrade apparatuur op de home assistant wil aansluiten. (Eufy, kpn tv, en de home assistant unit). Nu ben ik dat aan het testen en de netwerken staan dus los van elkaar. Kan wel de wifi van de V10 weer handmatig aanzetten en daar wat op aansluiten, dan werkt het wel, maar heb ik onvoldoende bereik. Zodra ik dat doe kan ik de tv kastjes streamen, P1 energie bekijken en integreren en dergelijke.

 

Ik wil dus wel mijn wifi netwerk versterken, maar dat dan wel hetzelfde netwerk houden. Dat kan bij Deco dus niet. Bij superwifi zou dat, wat ik nu lees, met de V10 dus ook niet kunnen, vandaar.

 

 


Als je de deco's gebruikt moet de wifi van het modem sowieso uit omdat ze niet samen werken.  Dat doen ze met met geen enkel modem.  Overigens MOET de tv ontvanger direct aangesloten worden aan het modem.  Wat jij wil is denk ik één groot WiFi netwerk toch?


Bij de nieuwe kpn kastjes kan het ook op wifi, maar dat terzijde. Heb ze liever gewoon bedraad.

 

wat ik wil is 1 sterk wifi netwerk, wat niet los staat van het vaste netwerk. 

Heb vandaag de wifi van mijn V10 aangezet via de admin, naast mijn Deco. Als ik op de wifi van mijn V10 zit kan ik bij de apparatuur die bedraad aangesloten zit, als ik op de wifi van mijn Deco zit kan dat niet. De home assistant gaat bedraad dus dat wil ik graag als enige netwerk hebben waar alles (bedraad en wifi) op zit.

 

Als ik dus zoals vandaag de home assistant opstart die op de LAN zit zie ik wel de tv kastjes en dergelijke, maar niet de smart plugs die op het Deco netwerk zitten. Zodra ik met mijn telefoon op het wifi van de V10 komt verschijnt die, maar als ik op de Deco ga verdwijnt die. 

Wat ik lees op de forums zou bij de V10A en de V12 het bestaande netwerk versterkt worden door de superwifi punten en bij de V10 niet. Daar zou je een extra kastje naast de V10 moeten zetten als master die het wifi netwerk overneemt. Dat wil ik dus niet.

​​​​

 


Je kunt de tv+box inderdaad via wifi laten lopen maar dat is beperkt. Kan alleen dmv de configuratie zoals hier aangegeven.  Alle overige appartuur werkt niet goed. Iets met  unicast en multicast.

Er wordt door de SuperWiFi's niets versterkt. De wifipunten van kpn ondersteunen fast roaming. Dat houdt in dat je het hele huis door kunt lopen zonder de wifiverbinding te verliezen. De v10a en de box 12 kunnen dan ook gebruikt worden als wifipunt. Iets wat met de v10 (nog) niet kan. Daarvoor zou je dan een wifipunt bekabeld aan de v10 moeten verbinden. Ik heb denk ik te weinig verstand van home assistent om daar iets over te zeggen.  Wellicht is er een ander forumlid die daar meer van weet. 


WiFi van de Experiabox zet u uit. De tv ontvangers sluit u rechtstreeks op de Experiabox aan. Verder houd u al uw apparaten achter de Deco. Ook bekabeld aangesloten apparaten. 

Op de Deco die u aan de Experiabox koppelt sluit u op de 2de poort een switch aan. Daar sluit u al uw bekabeld aangesloten apparaten aan. En ook de andere Deco's indien mogelijk. Dan heeft u al uw apparaten in 1 netwerk. Met uitzondering van de tv-ontvangers.

Een andere optie is om de Deco's in accesspoint mode te zetten. Dan is ook alles 1 netwerk. 


Dank Nick!

Dat ga ik proberen. Even een switch halen, maar dat zijn de kosten ook niet zag ik. Kan ik lekker mijn Deco blijven gebruiken en hoef ik dus niet te switchen naar de kpn superwifi. Ben wel blij met de Deco verder namelijk.

 

Thanks, ik hou jullie op de hoogte.