Skip to main content
Vraag

Hoe krijg ik betere wifisnelheid met Unifi Switch en Unifi Access Points?

• July 9, 2026
  • 5 reacties
  • 49 keer bekeken

Dag.

Ik heb een 1GB-glasvezelabonnement van KPN. Ik maak gebruik van de KPN Box 12. Daarop heb ik een UniFi Switch 8 - 60W aangesloten. Aan de Switch zitten 3 Unifi Access Points Pro aangesloten. De AP’s zijn allemaal bedraad verbonden met CAT6-kabels. 

Wanneer ik met een device verbinding maak via WiFi op de KPN Box, haal ik moeiteloos een maximumsnelheid die richting de 1TB down gaat. Als ik verbinding maak via de AP’s, haal ik een veel lagere snelheid. 

Wie weet hoe ik deze settings kan tweaken om de overall snelheid te verbeteren?

5 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 9, 2026

Je bedoelt 1GB down denk ik ​@DanielClaas 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 9, 2026

@JanD Ja, sorry, 1GB down inderdaad. :-) #nietoverdrijven

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

voor de puristen onder ons bedoel je vast Gbps 😉

om te voorkomen dat we appels en peren vergelijken, hoever sta je af van de KPN box en Unifi AP’s? zijn het een beetje moderne Unifi AP’s? ondersteunen ze wel hoge snelheden? Heb je de KPN box nog tussen de glasvezel en de Unifi zitten? enz.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 10, 2026

Aan de Switch zitten 3 Unifi Access Points Pro aangesloten.

Als ik verbinding maak via de AP’s, haal ik een veel lagere snelheid. 

Unifi AP Pro zijn wifi5 AP met specificaties 1300Mbs 3x3MiMO, dus maximaal haalbaar snelheid is 650Mbs min Wifi/Ethernet overheads, 500Mbs is realistisch. Meeste appraten hebben alleen 2x2 MiMo (866 Mbs max), dus meer dan 400Mbs is niet mogelijk met deze apparaten.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@DanielClaas, welkom op de community. Een uploadsnelheid (of download) van 1TB zou wel mooi zijn inderdaad 😁 In afgesloten testomgevingen in Japan hebben ze volgens mij al 14 TB gehaald, maar daar zijn volgens mij geen abonnementen voor.

Wat betreft jouw snelheid, het klinkt alsof die Unifi AP's hier een rol in spelen. Dat aangezien je de snelheid wel haalt als je het via de Box 12 meet. Het kan of een instelling op de Unifi's zijn, of zoals TDN zegt dat ze niet meer aankunnen. Dat zijn dingen waar je naar kunt kijken hierbij. Dat is apparatuur die wij niet leveren, waardoor onze mogelijkheden beperkt zijn.