Hoe krijg ik de nieuwe firmware zodat ik de Box 12 als switch/AP kan gebruiken?
Hallo allemaal,
ik heb een kpn box 12 met oude firmware die ik niet gebruik. Mijn router is virtueel.
Nu zou ik de router willen gebruiken als switch access point echter daarvoor moet de router een update krijgen omdat de huidige firmware in 192.168.2.1/24 en ik een anders ip gebruik.
weet iemand hoe je de modem naar een nieuwe firmware krijgt ondanks dan die niet voor de wan verbinding wordt gebruikt?
heb al naar offline downloads gezocht maar die waren er niet. Huidige versie van de modem heeft ook geen upgrade knop.
alle advies is welkom.
groetjes
Bladzijde 1 / 1
Dat kan niet. Je moet hem gewoon normaal aansluiten en afwachten. Kan maanden duren voordat het gebeurt. En je kan het zelf niet bespoedigen. KPN wil er ook niet aan meewerken.
Vervolgens... of het überhaupt gaat werken heb ik sterk m'n twijfels over. Het is sowieso een hele vuile manier om z'n ding te gebruiken. Ik snap niet waarom je het überhaupt zou willen.
Ik zou er zeker niet aan beginnen.
@Hemant Dat is niet simpel, op jouw eigen router moet je een PPPoE server installeren, zonder deze werkt de KPN modem niet.
Hoi @Hemant! Je stelt op zich een duidelijke vraag en dat is dat je graag wilt weten wanneer je de nieuwe software op je KPN Box 12 kan verwachten. En dat antwoord heeft @Marlon92 eigenlijk al gegeven en dat betekent dat je geduldig dient te wachten totdat je aan de beurt bent. Lees meer over de nieuwste KPN Software in het kennisartikel hier beneden. De software wordt trouwens ook alleen maar geïnstalleerd als je het apparaat aansluit op je KPN verbinding.
Als je hulp wilt bij de rest van je verhaal en de Box 12 als AP te gebruiken, dan is deze KPN Community wel de juiste plek om advies hierover in te winnen. Dus schroom niet, zodra je de nieuwste KPN Software op je modem hebt, om hier nog eens op zoek te gaan naar hulp.
Hallo,
stel ik heb een eigen ppoe server krijg ik dan een update ik lees namelijk dat om een update te krijgen hij direct aan de glasvezel lan moet zitten?
zijn er mensen die hun kpn box 12 kunnen updaten zonder dat ie direct aan de gpon zit?
appie
stel ik heb een eigen ppoe server krijg ik dan een update ik lees namelijk dat om een update te krijgen hij direct aan de glasvezel lan moet zitten?
KPN gebruikt Provider Management Protocol, ik weet niet welke KPN precies het gebruikt, TR-069 of TR-369. Bij deze protocol maakt de cliënt verbinding met de server, dus theoretisch kan KPN jouw modem met firmware voorzien zolang je in jouw router niet deze protocollen blokkeer.
zijn er mensen die hun kpn box 12 kunnen updaten zonder dat ie direct aan de gpon zit?
Ik weet niet of überhaupt iemand hier een KPN modem achter hun eigen router hangt, @wjb experimenteer wel ermee. Ik gebruik ook een eigen router, maar als ik een SMS ontving dat een nieuwe firmware zou in nacht arriveren, sloot ik hem aan de ONT.
Ik gebruik een EdgeRouter 4 op mijn 1Gbps glasvezelaansluiting.
Op die EdgeRouter draai ik een pppoe server waar ik een V12 op aangesloten heb.
De V12 krijgt een IPv4 adres (172.16.0.1) en een IPv6 prefix (2a02:a442:xxxx:f000/52) van de EdgeRouter.
De V12 kan hierbij gewoon voorzien worden van firmware updates, sterker nog, die lopen gewoon volledig automatisch. Let op, die updates werken alleen met de nieuwe KPN firmware immers daarbij wordt geen TR069 meer gebruikt maar MQTT waarbij de V12 zelf een uitgaande verbinding opzet naar het beheerplatform van KPN.
Hoi, goed te horen dat het mogelijk is.
moet even kijken of ik ppoe kan draaien op mijn opnsense.
echter je zegt nieuwe versie met mqqt, ik heb nog oudere firmware draaien werk de tr069 dan niet met deze setup?
echter je zegt nieuwe versie met mqqt, ik heb nog oudere firmware draaien werk de tr069 dan niet met deze setup?
Helaas werkt dit met de oude firmware nog niet. In de TR069 berichten wordt door de Experia/KPN Box het "publieke" IP adres van de Experia/KPN Box aan het centrale beheerplatform doorgegeven maar dat IP adres is uiteraard niet het echte publieke IP adres. Het centrale beheerplatform wil dat IP adres echter wel gebruiken en daar loopt het mis.
Dat is jammer, is er een andere manier om toch die update binnen te slepen?
Dat is jammer, is er een andere manier om toch die update binnen te slepen?
Alleen door de V12 aan te sluiten en te wachten totdat deze de nieuwe firmware gekregen heeft.
Vanaf dat moment zal het wel werken.
Ok even kijken of ik hem voor mijn opnsense kan zetten.
gaat kpn ooit de firmware offline aanbieden zou het leven gemakkelijk maken voor velen
gaat kpn ooit de firmware offline aanbieden zou het leven gemakkelijk maken voor velen 😎
Met de nieuwe firmware kan dat dus ook.
De firmware wordt automatisch in batches uitgerold maar als je echt niet kunt wachten dan kan je hem handmatig upgraden.
Bedoelde voor de ouderenversie
@Hemant wil denk ik een los bestand wat je kunt downloaden van de website van KPN en waarmee je vervolgens via een upload formuliertje in de webinterface van de KPN Box de firmware kunt update. Net als bijvoorbeeld bij een Netgear GS105e switch.
Dat zou inderdaad handig zijn. Met name iets meer controle over waneer je welke firmware versie wilt uploaden ipv een push setup.
Dat zou inderdaad handig zijn. Met name iets meer controle over waneer je welke firmware versie wilt uploaden ipv een push setup.
Daar gruwelen ze bij KPN van. De gedachte alleen al. Hoe durf je zoiets te vragen
Met name iets meer controle over waneer je welke firmware versie wilt uploaden ipv een push setup.
Je zou bijna van geen provider in de wereld een router krijgen, de jij een firmware kan zelf kiezen (uit bestand of online). Reden is heel simpel, de provider firmware is dichtgetimmerd en beveiligd tegen het installeren van originele firmware of custom-firmware. Als iemand de andere firmware wil installeren, moet hij via boottrap root toegang te krijgen en de firmware downloaden naar zijn PC om daar te kunnen diassambleren / revers engineren. Aangezien provider routes in beperkte getalen zijn, zijn de gebruiker met geschikte equipments en skills ook heel beperkt. Maar als je een binair bestand heeft, kan je uploaden naar internet en vragen erover stellen. Het getal van mensen, de de firmware kunnen hacken springt steil naar boven met alle gevolgen. Hackers kunnen KPN verkeer onderscheppen en de URLs manipuleren om firmware met backdoors op KPN gebruikers te kunnen installeren. En het getal van melding "mijn vrouw heb de KPN router per ongeluk bij kringloopwinkel ontzorgt” neemt ook toe.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.