Skip to main content
Vraag

Hoe krijg ik een goed Wifisignaal in mijn tuinhuis met veranda?

  • 13 August 2024
  • 14 reacties
  • 132 keer bekeken

Hi allen,

Ik zou graag jullie advies willen voor het volgende:

Situatie/aansluitingen: Wij hebben in de tuin een tuinhuisje met (buiten)veranda gebouwd, circa 4 tot 6 meter uit de achtergevel van ons huis. In de dichte meterkast van het huis staat een KPN Experia Box V10. Deze is verbonden met een ‘switch’ voor de mogelijkheid van aansluiting van meerdere internetkabels. Een van deze internetkabels ligt nu (nog loos) naar het tuinhuisje (komt IN het tuinhuisje uit). Het tuinhuis én de buitenveranda zitten beiden op het zelfde stroomnetwerk als het huis en bevatten beiden stopcontacten. In de veranda kan het echter wel vochtig worden door de buitenlucht. 

VRAAG: Hoe kunnen wij er - in deze situatie - voor zorgen dat we óók in deze buitenveranda en in de aangrenzende tuin een goed WIFI-signaal hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hartelijke groet,

Ramona

Hallo @Stravers ,

Sowieso kun je daar dan al bekabeld internet aansluiten via een doorgetrokken kabel. 
 

Voor WiFi kun je gebruik maken van een aantal SuperWifi-punten. Als je er eentje zet aan de achterzijde van jouw huis, dan zou je in de tuin ook goede Wifi moeten hebben. 
 

Meer info: 

(zo hebben wij het hier thuis ook, achterin onze grote tuin hebben we nog steeds WiFi.) 

 


Dankjewel voor je snelle reactie! Bedoel je dan gewoon een SuperWifi-punt IN het woonhuis? Die dan door de muur heen de achtertuin in zendt? Is dat voldoende?

En als ik het zo lees, zou dat betekenen dat we met onze oude V10-box dan minimaal 2 WiFi-punten moeten aanschaffen. Nr. 1 bedraad aan de router en nr. 2 draadloos bij de achtergevel van het woonhuis...

Of is er ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld bedraad een soort SuperWifi-punt aan te sluiten in het TUINhuis, die de aangrenzende veranda in zendt? Die rechtstreeks verbonden is met de router? (omdat die kabel er toch al ligt)?

 


Ok @Stravers ,

Ik heb beschreven hoe het bij ons werkt. Een extra SuperWifi-punt in het tuinhuis zal uiteraard daar nog beter werken, maar is vermoedelijk niet persé nodig. 


Oké, dankjewel. Ik bedoelde overigens niet een EXTRA Superwifi-punt in het tuinhuis, maar misschien als énige SuperWifipunt in het tuinhuis, omdat de kabel daar al ligt… Anders komt er nóg een apparaat bij in de meterkast (de master SuperWifi + die bij de achtergevel) en daar is het al zo vol :s  Ik hoopte dus op 1 apparaatje in het tuinhuis… :D 


Zo lang je nog de oude Software op de v10 hebt zal diens eigen wifi uit gaan als er een superwifi2 mee verbonden wordt. En met die combinatie duurt het ook weer langer voordat dan die nieuwe software komt. 

Met de oude software heb je 2 Wifipunten nodig dat die van de v10 wegvalt.

Met de nieuwe software op de v10 doet ie wel mee met de wifi en heb je maar één extra wifipunt nodig.

Dilemma.

Heb je nu nog de oude software dan kan het nog maanden duren voordat je e nieuwe hebt. Dat kan niet geforceerd worden. 

Met (1 of 2) superwifi punten duurt het maanden langer. Maar met de oude software heb je er 2 nodig. Met de nieuwe 1.…

Ik zou ze huren. Dan kan je er altijd weer één opzeggen. 

http://kpn.com/superwifi

 


Bedankt voor je uitgebreide reactie, Peter. Ik heb geen idee of we de oude of de nieuwe software hebben 🤔 Dat zou ik nog even uit moeten vogelen. Eventueel huren zou idd een optie zijn. Ik ben me ook nog even aan het inlezen op een “access-point” voor buiten, om te kijken of we die misschien bedraad aan kunnen sluiten in het tuinhuis… 


Wifipunt, wifi versterker, access point..…

Kortom de SuperWiFi van kpn.


Oké, dankjewel. Ik bedoelde overigens niet een EXTRA Superwifi-punt in het tuinhuis, maar misschien als énige SuperWifipunt in het tuinhuis, omdat de kabel daar al ligt… Anders komt er nóg een apparaat bij in de meterkast (de master SuperWifi + die bij de achtergevel) en daar is het al zo vol :s  Ik hoopte dus op 1 apparaatje in het tuinhuis… :D 

@Stravers 

Zelf zou ik in jouw situatie er twee aanschaffen. Die tweede zou je later (na de software-update) kunnen verplaatsen van jouw meterkast naar het tuinhuis. En de andere aan de achterzijde van jouw huis plaatsen. 


Hoi @Stravers! Welkom op de KPN Community! Dat klinkt als een leuk project zeg! Ik zie dat @Noordzee en @PeterG je van goed advies hebben voorzien! Mocht je nog aanvullende vragen hebben stel ze dan gerust!


Bedankt voor je uitgebreide reactie, Peter. Ik heb geen idee of we de oude of de nieuwe software hebben 🤔 Dat zou ik nog even uit moeten vogelen. Eventueel huren zou idd een optie zijn. Ik ben me ook nog even aan het inlezen op een “access-point” voor buiten, om te kijken of we die misschien bedraad aan kunnen sluiten in het tuinhuis… 

@Stravers het zijn allemaal mooie tips zeker, als monteur advies ik altijd indien mogelijk de je wifi punt bekabeld aansluiten dan het je geen signaal verlies tussen je Experiabox en de desbetreffende wifi versterker. Succes !! 


Dankjewel voor je reactie Steve! 


Oké, dankjewel. Ik bedoelde overigens niet een EXTRA Superwifi-punt in het tuinhuis, maar misschien als énige SuperWifipunt in het tuinhuis, omdat de kabel daar al ligt… Anders komt er nóg een apparaat bij in de meterkast (de master SuperWifi + die bij de achtergevel) en daar is het al zo vol :s  Ik hoopte dus op 1 apparaatje in het tuinhuis… :D 

@Stravers

Zelf zou ik in jouw situatie er twee aanschaffen. Die tweede zou je later (na de software-update) kunnen verplaatsen van jouw meterkast naar het tuinhuis. En de andere aan de achterzijde van jouw huis plaatsen. 

En @Stravers ?

Hoeveel SuperWiFi-punten heb je uiteindelijk besteld? En werkt het naar wens? 


Oké, dankjewel. Ik bedoelde overigens niet een EXTRA Superwifi-punt in het tuinhuis, maar misschien als énige SuperWifipunt in het tuinhuis, omdat de kabel daar al ligt… Anders komt er nóg een apparaat bij in de meterkast (de master SuperWifi + die bij de achtergevel) en daar is het al zo vol :s  Ik hoopte dus op 1 apparaatje in het tuinhuis… :D 

@Stravers

Zelf zou ik in jouw situatie er twee aanschaffen. Die tweede zou je later (na de software-update) kunnen verplaatsen van jouw meterkast naar het tuinhuis. En de andere aan de achterzijde van jouw huis plaatsen. 

En @Stravers ?

Hoeveel SuperWiFi-punten heb je uiteindelijk besteld? En werkt het naar wens? 

Afgesproken met KPN dat ik terugbel zodra het huidige lopende contract afloopt, omdat het dan mogelijk is om een nieuw modem te vragen/krijgen, waarbij maar 1 Wifi-punt nodig is, ook omdat de meterkast al zo vol staat 👍🏻


Dat is zeker ook een optie @Stravers! Mocht je in de tussentijd toch nog vragen hebben laat het dan weten en open dan gerust nog even een topic!


Reageer