Skip to main content

Ik wil deze wanddoos verplaatsen van de muur naar de meterkast waar ook het israpunt zit.

 

geen hoge wiskunde want het is los en vast.

 

alleen hoe krijg je het afdekkapje netjes lost je moet in 2 gaatjes een “sleuteltje” doen maar die ligt uiteraard in de bestelbus van de netbeheerder… 😂

 

Dat mag je officieel niet zelf doen. Dat moet een monteur komen doen.


Hallo @Superuser ,

Die aansluiting op zich ziet er ook erg amateuristisch uit.

Gewoon de kabel(s) hier uit het aansluitpunt trekken en modem aansluiten op het IS/RA-punt in de meterkast en dit aansluitpunt laten zitten zoals het hoort, eigendom KPN.

De watermeter/gasmeter/stroommeter ga je toch ook niet zelf verplaatsen?

Die 2 aansluitpunten heb je ook alleen nodig bij ‘bonded koper’ met de bijbehorende Y-kabel, normaal gesproken heb je alleen de linker of de rechter aansluiting nodig en in de meterkast is dat niet anders.

Kun je eens een foto plaatsen van het IS/RA-punt in de meterkast?

 


Beste Jan, mooi dat kpn monteurs als amateurs worden omschreven 😀 want alles is gedaan door KPN.

 

als dat kan experia gelijk op de isra dan zal ik heel blij zijn.

 

dat punt op de muur moet weg omdat het midden op de muur zit en een kast zo niet strak tegen de muur kan staan.

Foto volgt als in zo thuis ben 👍

 


 


Dat mag je officieel niet zelf doen. Dat moet een monteur komen doen.

Beste Nick, het isra punt daar mag je niets aan doen.

 

maar dit is na het isra punt en Jan geeft al reactie dat het (kpn monteur gedaan) er zeer amateuristisch uit ziet 😩

 

kost wat maar dan heb je ook niets zeg maar 😂


Hallo @Superuser , KPN-monteur of niet, ik blijf het prutswerk vinden, dit had ik thuis of op het werk niet geaccepteerd.

Bij de meeste huizen kun je niets strak tegen de muur aanzetten om de meeste kamers plinten hebben, of er moet een uitsparing in het meubelstuk gemaakt zijn die de plint overlapt.

als dat kan experia gelijk op de isra dan zal ik heel blij zijn.

De modem behoort officieel zo dicht mogelijk bij het IS/RA-punt afgemonteerd te worden met een DSL-kabel niet langer dan maximaal 1,5 meter, dit om storingen en signaalverlies te voorkomen.

Ik zie de foto met belangstelling tegemoet.

 

 


Beste Jan, zie de foto’s top als je kan helpen.

 


Hallo @Superuser , die kabel bij IS/RA 1A/1B en 2A/2B loopt hoogstwaarschijnlijk naar dat aansluitpunt in de woonkamer.

Die zou je los kunnen nemen en daar een kabel aansluiten tussen IS/RA en het DSL-punt op het modem, dat je dan wèl in de meterkast moet hangen.

Succes

 


Kortom de “amateuristische draden direct op Isra aansluiten en het modem / experiabox ook daar plaatsen?

 

dat is precies wat ik graag wil en dan gaan er van de modem weer data kabels naar een ander punt. 
 

daar wil ik graag WiFi versterkers en tevens “bedraad” tv / internet.

u ziet precies wat ik bedoel.

ja de aansluiting isra gaat naar die muurbox daarom denk ik ook dat die muurbox een beetje een vlag op een modderschuit is. 


En als dat dus goed gaat kan ik die inbouw doos zo weghalen.

 

wij leggen de plinten tegen de kast zodat de kast strak tegen de muur staat. 
 De een snapt draadjes de ander plintjes.

ruimte tussen een kast en een muur is zonde. 


1a/b en 2a/b is duidelijk maar hoe zit het dan met de “aarde” dus de middelste?


Ik wil niet vervelend doen, maar als het overhoop misgaat, en er moet dan een monteur komen, dan zijn de kosten van de klant als ze dit moeten herstellen. Ik zou er nou maar niks meer aan doen, en dan een monteur langs komen die dit wel goed kan. Dan is het eventueel kosteloos, maar zien ze dat de klant dit heeft gedaan, dan zijn er ook kosten aan verbonden.


@Superuser Die bovenkant v/h IS/RA punt met dat kleine klepje open zoals je nu hebt is voldoende.

Nu is het maar wat je wilt. Misschien die inbouwdoos op eerdere foto verplaatsen naar een meter boven het IS/RA punt o.i.d.


Kpn zegt niets kosteloos altijd betalen 😩


Hallo @Superuser , gebruik onderstaande link om het modem op het IS/RA-1 punt aan te sluiten.

 


1a/b en 2a/b is duidelijk maar hoe zit het dan met de “aarde” dus de middelste?

Die aarde is niet nodig heden ten dage. Vroeger wel voor bepaalde apparatuur.

In die inbouwdoos in je eerdere foto zal ie niet verder richting ExperiaBox gaan.


Beste Jan, de link ontbreekt helaas 


Beste TMoesel, met andere woorden het is alleen maar makkelijker geworden


. . . hoe zit het dan met de “aarde” dus de middelste?

Dat was voor de tikker, maar die werkt al een poosje niet meer.

 


Gelukkig niet zullen we maar zeggen.

 

maar dit lijkt een top oplossing, de datakabel korter maken, direct op de isra en van de expiria door naar de andere plekken.

 

precies wat ik dacht.

 

alleen nu de uitvoering nog. 😀


Volgens mij moet je wel de expira als basis gebruiken om signalen te “vertalen etc”


Hallo @Superuser , sorry voor het ongemak, maar ik zal morgen de link opnieuw plaatsen.

 


Hallo @Superuser hieronder alsnog de beloofde link:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems.htm


Top Jan! 
 

Het enige ja dat wij (monteur toen meegenomen) geen “kastje” hebben om deze eerst aan het isra punt te maken. En dan de stekker erin te doen. Maar je zou dan inderdaad verwachten dat de dsl kabel die al met 2 stekkers in onze muur gaat, ook gelijk op het isra punt kan.

het enige aparte in het filmpje is dat blauw isra op rood kastje moet worden aangesloten en andersom. Dus hoe weten wij nu zeker welke draadkleur van de dsl op welke plek bij de isra moet. 


Hallo @Superuser , de meest gangbare  combinatie is rood/blauw en wit/oranje.

Heb je met de ene combi geen internet  dan heb je de andere combi nodig.