Skip to main content
Antwoord

Hoe krijg ik mijn Mikrotik RB401 aan de praat?

• September 24, 2025
  • 14 reacties
  • 98 keer bekeken

Astral
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hoi Obelisk,

Ik hen gisteren een Mikrotik RB4011 gekocht - werkt niet op mijn KPN.

Wat is de simpelste config script ? Of wat moet daar aan te zetten voor de externe IP te krijgen en surfen ?

Ip dit moment werkt niet icm KPN :(

Beste antwoord door obelisk

Een standaard script is er niet, maar de volgende website heeft de nodige informatie over het configureren van een eigen router. 

Nee, niet van mij… Eigenrouter.nl

Bereid je voor op een stijle leercurve, Mikrotik is geen next next finish configuratie. Feitelijk is het prof spul voor een consumentenprijs. 

14 reacties

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Hoi Obelisk,

Ik hen gisteren een Mikrotik RB4011 gekocht - werkt niet op mijn KPN.

Wat is de simpelste config script ? Of wat moet daar aan te zetten voor de externe IP te krijgen en surfen ?

Ip dit moment werkt niet icm KPN :(

Blokkeert je firewall het in/uitgaande verkeer niet?

Hoe staan jou ppoe instellingen?

Astral
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Hoi Fixnix,

Firewall heb niets te maken - want connectie vanaf LAN toestellen naar router lopt => daar staan een default-regel => srcnat => masquerade. Ik heb ook geprobeert combinatie ONT => KPN router => Mikrotik.

Werkt: maar dat is niet de bedoeling.

Hierbij vind je originele config van KPN's Sagem router - en in de bijlage screenshot wat er staat in pppoe config.

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

• Slimmerik
  • September 24, 2025

Je moet de Mikrotik eerst helemaal programmeren anders werkt die niet, het is geen plug en play.
Ik werk hier zelf ook al jaren met Mikrotik, beter spul is er niet.
Maar ik kan je zo niet helpen omdat ik niet kan zien wat je er mee wil en hoe je hem aangesloten hebt en/of je ook een ppppoe verbinding wil maken met KPN?
Er stond vroeger wel eens een howto hier voor beginners, dit had ik de eerste keer ook gevolgd en toen lukte het.

obelisk
Wijsgeer
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Een standaard script is er niet, maar de volgende website heeft de nodige informatie over het configureren van een eigen router. 

Nee, niet van mij… Eigenrouter.nl

Bereid je voor op een stijle leercurve, Mikrotik is geen next next finish configuratie. Feitelijk is het prof spul voor een consumentenprijs. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Hoi Fixnix,

Firewall heb niets te maken - want connectie vanaf LAN toestellen naar router lopt => daar staan een default-regel => srcnat => masquerade. Ik heb ook geprobeert combinatie ONT => KPN router => Mikrotik.

Hierbij vind je originele config van KPN's Sagem router - en in de bijlage screenshot wat er staat in pppoe config.

Om te beginnen zou ik je willen aanraden om je publieke ip adres niet te vermelden. 
Ik begrijp niet hoe je de router wilt gebruiken. Zet je de Mikrotik achter een KPN router bijvoorbeeld?
Zover ik kan beoordelen doe je dat, en begrijp ik niet goed, waarom je de Mikrotik als router configureert en niet als een bridge switch. De PPPoE hoef je namelijk niet te configureren als je KPN router dit als doet. 
Tenzij dat je de KPN router wilt laten vervallen natuurlijk.

Mikrotik is niet makkelijk te configureren, maar is wel erg mooi als je iets wil leren, zoals ik bijvoorbeeld. 
Sinds een week eigenbouw stack in de lucht, met deels een gebouwde router, en voor de rest allemaal Mikrotik spul. 

Astral
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Je moet de Mikrotik eerst helemaal programmeren anders werkt die niet, het is geen plug en play.
Ik werk hier zelf ook al jaren met Mikrotik, beter spul is er niet.
Maar ik kan je zo niet helpen omdat ik niet kan zien wat je er mee wil en hoe je hem aangesloten hebt en/of je ook een ppppoe verbinding wil maken met KPN?
Er stond vroeger wel eens een howto hier voor beginners, dit had ik de eerste keer ook gevolgd en toen lukte het.

Dat weet ik - gebruik niet de erste jaar MikroTik - en meerdere modelen.

KPN gebruikt iets speciaal - dat weet ik niet, daarom dansen met tamburine.

IP in publiek - the hell with him: ga veranderen als nodig.

Astral
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Hoi Fixnix,

Om te beginnen zou ik je willen aanraden om je publieke ip adres niet te vermelden. 
Ik begrijp niet hoe je de router wilt gebruiken. Zet je de Mikrotik achter een KPN router bijvoorbeeld?
Zover ik kan beoordelen doe je dat, en begrijp ik niet goed, waarom je de Mikrotik als router configureert en niet als een bridge switch. De PPPoE hoef je namelijk niet te configureren als je KPN router dit als doet. 
Tenzij dat je de KPN router wilt laten vervallen natuurlijk.

Mikrotik is niet makkelijk te configureren, maar is wel erg mooi als je iets wil leren, zoals ik bijvoorbeeld. 
Sinds een week eigenbouw stack in de lucht, met deels een gebouwde router, en voor de rest allemaal Mikrotik spul. 

KPN router wil ik laten vervallen.

Ook was goede optie SFP verloper - in plaats van originele spullen van KPN: maar ik begrijp dat ga niet luken…

Astral
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

OMG: Obelisk - Dankjewel maat :) jouw schema van de Eigenrouter werkte !!! Ik weet niet waar is gegaan site netwerkje.com - maar deze werkt.

P.S. SFP port => wat er precies nodig voor behalve GPON=>SFP verloper ? :)))

obelisk
Wijsgeer
  • September 25, 2025

Ik raad altijd af om direct met de glasvezel te gaan prutsen, er is niks mis met de ONT's die KPN levert. Wil je toch direct de glasvezel op de router dan is het een kwestie van heel goed naar de specificaties kijken.

Voor G-PON en XG-PON heb je speciale SFP(+) modules nodig, wees je daar bewust van. Elders in het forum zijn hier wel discussies over. Ik heb geen idee wat de compatibiliteit van die dingen met Mikrotik is, Mikrotik zelf levert voor zover mij bekend geen xx-PON SPF(+) modules.

• September 25, 2025

Misschien handig om niet elke keer alle schermafdrukken steeds te quoten...

Astral
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 25, 2025

Hoi Obelisk, 

Hoi allemaal,

Ja: je heb gelijk - handig om te bewaren ONT module van KPN: werkt gewoon prima.

Ik zie geen reden om te vervangen - 1 Gbit werkt zoals het moet en binnen het gebouw is handig UTP kabel aantrekken met RJ-45 zelf gemonteerd i.p.v. GPON waar je moet ook lasser hebben :)

Jonges: bedankt => topic mag afsluiten en afbeeldingen verwijderen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 25, 2025

Goedemorgen ​@Astral , dank voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
Goed om te zien dat je zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen, inclusief een oplossing, top! Ik heb de eerder geplaatste afbeeldingen inmiddels verwijderd en wil je bedanken dat je hier nog even hebt willen laten weten dat je probleem is verholpen! Mocht je in de toekomst weer eens hulp nodig hebben, laat het dan vooral weer weten!

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

Hoi Obelisk, 

Hoi allemaal,

Ja: je heb gelijk - handig om te bewaren ONT module van KPN: werkt gewoon prima.

Ik zie geen reden om te vervangen - 1 Gbit werkt zoals het moet en binnen het gebouw is handig UTP kabel aantrekken met RJ-45 zelf gemonteerd i.p.v. GPON waar je moet ook lasser hebben :)

Jonges: bedankt => topic mag afsluiten en afbeeldingen verwijderen.

Goed dat het uiteindelijk gelukt is. 
Ik laat de mediaconverter er tussen en ga voorlopig nog niet over met fiber direct op de router. 
Ik heb een Mikrotik CR112 met een 4-tal glaspoorten (1Gb)en op diverse punten in huis hangen Mikrotik switches en dat is voor mij goed genoeg. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

Ik raad altijd af om direct met de glasvezel te gaan prutsen, er is niks mis met de ONT's die KPN levert. Wil je toch direct de glasvezel op de router dan is het een kwestie van heel goed naar de specificaties kijken.

Voor G-PON en XG-PON heb je speciale SFP(+) modules nodig, wees je daar bewust van. Elders in het forum zijn hier wel discussies over. Ik heb geen idee wat de compatibiliteit van die dingen met Mikrotik is, Mikrotik zelf levert voor zover mij bekend geen xx-PON SPF(+) modules.

Niet alleen dat, maar met SFP + wordt je installatie een stukje duurde. 
Hoewel ik de mogelijkheid heb om die mediaconverter er tussen uit te halen, doe ik dit niet. Ik vind het goed zo.