Skip to main content

Ik weet hoe ik in de KPN Box 12 mijn NAS een vast IPv4 adres kan geven.

Maar ik wil mijn website ook via IPv6 bereikbaar maken van buiten. Dus moet ik de NAS ook een fixed IPv6 adres geven. Maar waar kan ik dit doen in de KPN Box 12?

Bij IPv6 ligt het iets anders: een IPv6 adres kan verkregen worden door ¨SLAAC" of DHCPv6. Bij SLAAC heb je meestal een vast adres en een tijdelijk adres. Beide worden door NAS aangemaakt, de router bemoeit er zich niet mee. Het "vaste" adres kan voor port forwarding gebruikt worden.

Bij DHCPv6 wordt het adres door de router uitgedeeld, in ieder geval op de Experia V10 is daar niets aan te configureren.

SLAAC adressen hebben altijd in een /64 prefix, de DHCPv6 server van de V10 geeft een /128 prefix. 

De NAS maar een paar keer rebooten om te zien of het IPv6 adres vast is.

Het adres dat in ieder geval vast is maar begint met "fe80" is niet te gebruiken, dat is voor lokaal gebruik.

Let op: er zijn discussies op dit forum over het al dan niet werken van IPv6 forwarding op de V12 !

 


Mijn Synology NAS is op twee vlans met het netwerk verbonden en op beide vlans krijgt hij een vast IPv6 adres via slaac.

Een NAS heeft normaliter alleen een vast IPv6 adres en niet, zoals computers, tablets en telefoons, ook één of meerdere tijdelijke IPv6 adressen.


Hoi @SAICRJMPM . Kun je iets met bovenstaande informatie?  


Hoi @SAICRJMPM . Kun je iets met bovenstaande informatie?  

Ja is duidelijk. IPv6 van NAS is bij mij inderdaad gebasseerd op MAC adres ethernet kaart dus de facto vast