Skip to main content
Antwoord

Hoe kunnen we 5 GHz uitschakelen op de Experia Box V10A voor de Home Wizard?

• October 5, 2025
  • 4 reacties
  • 66 keer bekeken

Wij hebben een Home Wizard thuisbatterij aangeschaft. Deze werkt samen met de P1meter. 

Als ik contact wil maken tussen de P1meter en de HomeWizard krijg k een foutmelding. Er zijn heel veel mogelijke oplossingen, één ervan is 

Schakel 5GHz uit op je router

HomeWizard apparaten gebruiken de 2,4GHz wifi-band. Sommige routers hebben ook een 5GHz wifiverbinding die de installatie kan verstoren. Log in op je routerinstellingen en schakel 5GHz wifi tijdelijk uit. Maar :  Hoe moet dat ? Wat is eigenlijk de router ? We hebben een Experia Box 10A en 2 kastjes, routers ?, modems ? voor de 2 tv's

Beste antwoord door bnh

Ik heb de link aangeklikt. Ik weet niet welk wachtwoord ze bedoelen, 

Staat achterop je modem, het betreft het modem beheerders wachtwoord.

Wat je ook kan doen, indien je twee mobile toestellen hebt.

1. Schakel je modem en wifi-punten volledig uit.
  2. Maak een hotspot met je telefoon en gebruik de naam van je wifi-netwerk en je wifi-wachtwoord.
  3. Stel vervolgens de P1-meter in met het andere apparaat.
  4. Daarna kun je de hotspot uitschakelen en je modem weer inschakelen (je P1-meter zal nu automatisch verbinding maken met je modem).

4 reacties

• October 5, 2025

De Experiabox. Dat is je router. Het hoofdnetwerk wat die uitzend is 2,4 en 5 Ghz. Dat kan niet veranderd worden, 5 Ghz kan je niet uitzetten bij het hoofdnetwerk. Dat wil je ook niet. Want met alleen 2,4 Ghz heb je WiFi wat niet zo snel is. 

Het is wel mogelijk om een 2de "Extra WiFi" netwerk aan te maken. Daarbij kan je wel kiezen voor alleen 2,4 Ghz. 

Je kunt op de Experiabox inloggen via http://192.168.2.254. Lukt dat?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 5, 2025

Beste Marlon92,

Dank voor je antwoord. Het lijkt mij nogal ingrijpend. Ik heb ook contact opgenomen met HomeWizard, maar daar heb ik nog geen antwoord op. Dat wil ik nog even afwachten.

Ik heb de link aangeklikt. Ik weet niet welk wachtwoord ze bedoelen, van de wifi of van mijn account. Maar dat kan ik natuurlijk uitproberen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 5, 2025

Ik heb de link aangeklikt. Ik weet niet welk wachtwoord ze bedoelen, 

Staat achterop je modem, het betreft het modem beheerders wachtwoord.

Wat je ook kan doen, indien je twee mobile toestellen hebt.

1. Schakel je modem en wifi-punten volledig uit.
  2. Maak een hotspot met je telefoon en gebruik de naam van je wifi-netwerk en je wifi-wachtwoord.
  3. Stel vervolgens de P1-meter in met het andere apparaat.
  4. Daarna kun je de hotspot uitschakelen en je modem weer inschakelen (je P1-meter zal nu automatisch verbinding maken met je modem).

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 7, 2025

Goedemorgen ​@JBWLW , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goed om te zien dat je vanuit de Community al de nodige input hebt mogen ontvangen, is het aan de hand van deze informatie nog gelukt? Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan wil ik je adviseren om deze pagina op onze Kennisbank over de Experia Box v10a eens door te nemen; hier wordt (o.a.) stap voor stap uitgelegd hoe je de wifi netwerken (2.4 en 5 GHz) kunt splitsen. Laat je ons weten wat de huidige stand van zaken is en of je nog hulp nodig hebt? Alvast bedankt!