Skip to main content

Binnenkort krijg ik een glasvezelaansluiting (KPN Netwerk). Ik heb 2 vragen over de aansluitingen in huis.

Als ik mijn computer(s) wil aansluiten gebruik ik daarvoor “koper”; hoe beinvloedt dat de internetsnelheid (glasvezel +/- 1 Gb)?

Als ik op de glasvezelaansluiting WiFi (KPN Super WiFipunten) aansluit, wat blijft er dan over van bijv. 1 Gb snelheid?

Hallo @Gradje01 als je je computer bekabeld  aansluit heb je de maximale snelheid, via wifi hangt dat af van de gebruikte apparatuur en de juiste instellingen daarbij.

Bekabeld aangesloten op 1 pc en verder alle (draadloze) apparatuur uit,  moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen.

Gebruik je bijvoorbeeld met 4 mensen tegelijk internet, dan heb je theoretisch 1000/4=250Mbit/s per persoon beschikbaar.

 


Bij een speedtest ziet u het. De upload is hoger. De kans is groot dat u er verder niets van merkt.


Als uw internet gebruik niet veranderd zult u er vermoedelijk weinig tot niks van merken, mede afhankelijk van welke snelheid u eerder afnam en haalde.

 

Als ik mijn computer(s) wil aansluiten gebruik ik daarvoor “koper”; hoe beinvloedt dat de internetsnelheid (glasvezel +/- 1 Gb)?

U bedoeld hiermee een netwerk kabel? Met een cat5e of wellicht beter cat 6 zult de maximale snelheid kunnen gebruiken. Het type kabel heeft invloed verder niet, de hardware in de pc zal meer invloed hebben.

 

 

Als ik op de glasvezelaansluiting WiFi (KPN Super WiFipunten) aansluit, wat blijft er dan over van bijv. 1 Gb snelheid?

Als uw eigen appatuur met wifi 4, wifi 5 of wifi 6 overweg kunnen is dat naast de instellingen de bepalende factor.


Je zult het alleen merken met het ophalen van een website of iets downloaden.
Verder zal je ping of ms altijd laag zijn in games.

Alles daarom heen is volledige afhankelijk van de specs van je laptop of computer.
Ook weer afhankelijk van je netwerkkaart als deze tenminste 1gbit aankan.
Wel te verwachten in nieuwere laptops/pc's.