Skip to main content

ik ben nu bezig mijn draytek router in te stellen met iptv en internet, hetgeen aardig is gelukt.Ik heb echter niet de goede download snelheid . Ik probeer wat waarden aan te passen en heb wat gelezen hier maar ik ben niet echt tevreden nog. Bijvoorbeeld dat mijn route Ginp ready moete zijn welke waarden zijn verder nog belangrijk ? 

Daar kan @wjb je vast wel bij helpen!


Hallo @harrypi65 , de standaard speedtesten zijn niet zuiver voor glasvezelmetingen, weet ik uit eigen ervaring. Als je een Windows10/11-platform gebruikt download dat de speedtest-app uit de Microsoft-Store, dan krijg je zuivere metingen met als server KPN Amsterdam en bij mij tevens Breedband Arnhem.

 


Bijvoorbeeld dat mijn route Ginp ready moete zijn welke waarden zijn verder nog belangrijk ? 

Wat bedoel je met Ginp ready?

Welke MTU grootte gebruik je op de pppoe verbinding?


Ik heb echter niet de goede download snelheid .

Welke snelheid heb je nu en welke snelheid verwacht je?

Houd er rekening mee dat de Draytek 2860 niet een heel modern beestje is. Maximale downloadsnelheid zal zo rond de 250 mbps liggen.

 

Ik probeer wat waarden aan te passen en heb wat gelezen hier maar ik ben niet echt tevreden nog. Bijvoorbeeld dat mijn route Ginp ready moete zijn welke waarden zijn verder nog belangrijk ? 

G.inp is een VDSL techniek. Daar heb je niets mee te maken als je op een glasvezel aangesloten bent.


Maximale downloadsnelheid zal zo rond de 250 mbps liggen.

Dat lijkt me wel heel erg weinig voor een 1 Gigabit WAN aansluiting. (Met dien verstande dat je natuurlijk wel een 1 Gigabit abonnement zou moeten hebben om er profijt van te hebben).

Dus vraag me af of dat wel klopt met wat je schrijft?


Hallo @harrypi65 , welke abo snelheid heb je bij glasvezel: 50/50, 100/100, 200/200, 500/500 of 1.000/1000Mbit/s?

Welke up- en downloadsnelheden haal je en hoe heb je dat gemeten? Heb je ook op mijn aanbevolen manier gemeten?

 


Maximale downloadsnelheid zal zo rond de 250 mbps liggen.

Dat lijkt me wel heel erg weinig voor een 1 Gigabit WAN aansluiting. (Met dien verstande dat je natuurlijk wel een 1 Gigabit abonnement zou moeten hebben om er profijt van te hebben).

Dus vraag me af of dat wel klopt met wat je schrijft?

Een gigabit-poort zegt echter niets over de processor in het beestje. Nu ben ik zelf totaal niet bekend met de Vigor 2860 maar ik zie wel dat dit model uit 2014 komt waardoor de kans best wel eens aanwezig is dat de individuele componenten in het apparaat niet geschikt zijn voor gigabit snelheden. Op het LAN misschien wel maar op het WAN mogelijk weer niet. 


Een WAN snelheid kan mogelijk wel wat lager liggen dan een LAN-snelheid.
Maar als een fabrikant van een router echt met een dergelijke lage snelheid op te proppen zou komen van max. slechts 250 Mbps voor een WAN-poort, terwijl het wordt gespecificeerd als 1 Gbit WAN.
Zijn die verschillen IMO echt te ongeloofwaardig groot. Zou geen enkele gebruiker accepteren.

Denk dan ook niet dat die verschillen in werkelijkheid zo groot zijn?

Proef op de som, door een test uit te voeren met wat er met een oude router mogelijk is:

Heb hier alleen niet een heel zootje oude routers liggen om het uit te proberen, en ook geen DrayTek. Maar nog wel een oude “Telfort” ZyXEL-P-2812  Een router model nog vóór de Experia Box V8, en beslist nog wat ouder dan 2014. Lijkt me een aardige referentie om te kijken wat dat oplevert?
Denk dat een DrayTek 2860 zeker wel een gelijkwaardige router is (zo niet beter?).

Die ZyXEL heeft nog de voordelen dat er meer is in te stellen, dan wat providers tegenwoordig aan producten aan hun klanten meegeven.

Heb voor de WAN-poort de VLAN instelling weg gehaald, + IP-adres laten verkrijgen vanuit DHCP.
Bij gebrek aan een echt internet abonnement van 1 Gbit, heb ik de ZyXEL-P-2812 als 2e router in een NAT achter NAT set-up achter mijn “hoofd” router geplaatst. (Een Synology RT2600ac).

Vanuit apparaten in het LAN van de Synology, kun je dan de doorvoer meten via de WAN-poort van de ZyXEL naar een achter die ZyXEL-P-2812 aangesloten dekstop PC in het LAN van de ZyXEL.

Bij systeem info is te zien dat een “LAN” IP-adres wordt uitgedeeld aan de WAN-poort van de ZyXEL


De afwijkende instelling voor de WAN poort (internet):

 

Test:
Vanuit mijn dekstop PC - als enig aangesloten apparaat in het LAN van de ZyXEL,
download ik een film-bestand welke is opgeslagen op een NAS in het sub-net van de Synology router.
(Die loopt dus via de WAN-poort van de ZyXEL).



Resultaat snelheidstest:
           Weergave in MegaBYTE  p/s   =  gemiddeld 112-113  MB p/s
Terug gerekend naar Megabit p/s     =    afgerond  900 Mbps

Dezelfde snelheid die ik ook meet binnen het “eigen” LAN, in een set-up of het nu in het sub-net
van een ZyXEL router is, Experia box V8, V10, V10A of een Synology router.
(En de maximum waarde zoals officieel bekend staat voor dit type NAS model).
 


Het lijkt me een illusie dat vergelijkbare routers uit die tijd veel slechtere resultaten zullen opleveren?


Ik ga hier een en ander ook testen tot nu toe werkt het naar behoren maar ik krijg de indruk dat draytek toch langzaam is een vergelijking met mijn experia box van KPN . Ik heb ook een nas server waar ik mijn fotocollectie op heb staan ( Readynas duo ) . Ik ga later nog even wat resultaten posten. Thanks!


Hallo @harrypi65 , welke abo snelheid heb je bij glasvezel: 50/50, 100/100, 200/200, 500/500 of 1.000/1000Mbit/s?

Welke up- en downloadsnelheden haal je en hoe heb je dat gemeten? Heb je ook op mijn aanbevolen manier gemeten?

 

Ik heb nu 100/ 100 hier. 


 


no1: connected to Wired connection 1
        "Realtek RTL8111/8168/8411"
        ethernet (r8169), DC:FE:07:08:40:EC, hw, mtu 1500
        ip4 default
        inet4 1
        route4 0.0.0.0/0
        route4 192.168.1.0/24
        inet6 fe80::84
        route6 fe80::/64
 


Hallo @harrypi65 , de standaard speedtesten zijn niet zuiver voor glasvezelmetingen, weet ik uit eigen ervaring. Als je een Windows10/11-platform gebruikt download dat de speedtest-app uit de Microsoft-Store, dan krijg je zuivere metingen met als server KPN Amsterdam en bij mij tevens Breedband Arnhem.

 

ik gebruik de speedtest van kpn ik gebruik Linux 


De speedtest van KPN is niet betrouwbaar. (Ook door @JanD aangehaald).
Kiest voor een server in A'dam of R’dam, die bekend staan om hun onregelmatige resultaten.

Kies beter een speedtest van Ookla, waarbij je buiten de door henzelf gekozen server, ook andere servers kunt kiezen en vergelijken.

https://www.speedtest.net/nl

En dan nog het beste een appje te downloaden. Wat meer naar beneden op de pagina.
Maar zie Linux daar helaas niet bijstaan.

Hoewel…. voor “ontwikkelaars” :
https://www.speedtest.net/apps/cli   →   wat meer naar onderen diverse versies.

De achterliggende algoritmen van een browser (Firefox - Chrome e.d.), geven namelijk ook verschillen. Chrome gaat bijv. aanzienlijk efficiënter om met streams van veel data dan Firefox → ook bijv. bij “web” georiënteerde downloads. Maar om te beginnen, test eens met Ookla.

Ben benieuwd wat er dan uitkomt?


 


Ook hier wordt Amsterdam gekozen op basis van de kortste pingtijd.
Maar buiten die ping lijkt het dezelfde “slechte” KPN server te zijn??
Kies beter juist eens wat andere servers om een beter beeld te krijgen.

Overigens zou ik deze pagina verwijderen, die toont je eigen internet WAN IP-adres.
(Of dat IP-adres onleesbaar maken).

Bij schermafdrukken zorgen dat je eigen IP adres niet wordt getoond.
Je kunt die vorige reactie met “Bewerk” = onderaan rechts bij die 3 puntjes nog aanpassen.
Heb je nog 40 minuten de tijd voor (na een uur kan dat niet meer).

Heb je dezelfde resultaten met een KPN Experia Box?


Even bijkomen🤣


 

 

 

??????????????????????????????????


Sorry pr

 

 

 

??????????????????????????????????

Per ongeluk ik probeerde iets aan te passen. Kan niet meer. 


Er zijn anders nog 45 minuten beschikbaar om dat "lege" bericht te bewerken. :wink:
(Maar dat plaatje uit het eerdere bericht is al van uren terug, dat gaat niet meer).


Er zijn anders nog 45 minuten beschikbaar om dat "lege" bericht te bewerken. :wink:
(Maar dat plaatje uit het eerdere bericht is al van uren terug, dat gaat niet meer).

Heb heb ik aangepast.