Skip to main content

Hoe moet ik mijn glasvezel verbinding aansluiten in mijn flat?

• December 12, 2025
  • 4 reacties
  • 39 keer bekeken

Ik woon in een appartement met 6 woningen en ik woon op de 2e verdieping, mijn Experia Box v10a, staat naast de TV die met een Arris black box,  via HDMI op de TV is aangesloten via een ethernet Cat 5 kabel is aangesloten op de Experia Box v10a, en de rest pc's etc. zijn weer aangesloten via Cat 5 op de andere poorten van de Experia Box v10a.

Nu heeft KPN in de kelder naast de  Isra 2 of Pairbonding ISRA aansluiting een FTU Glasvezel en NT kastje geplaats wat een 220V vereist die er niet was, zelf aangelegd op een gezamenlijke meter, er zijn nu 6 FTU Glasvezel en NT kastjes in de kelder die op een gezamenlijke meter werken.

Nu is mijn vraag hoe verbind ik het FTU Glasvezel en NT kastje in de kelder met de Experia Box v10a, die op de 2e verdieping staat, afstand minstens 15 meter, volgens mij had het FTU Glasvezel en NT kastje in mijn meterkast geplaats moeten worden, daar heb ik een eigen stroomaansluiting en CAT 5 bekabeling, kortom volgens mij had de glasvezel aansluiting in mijn eigen meterkast aangebracht moeten worden en niet in de kelder.

4 reacties

• December 12, 2025

Je moet een utp kabel leggen van het glasvezelkastje naar jouw woning. Misschien kun je de huidige telefoonkabel vervangen voor een utp kabel?

Immers je schrijft dat het glasvezelkastje naast de huidige "Isra 2 of Pairbonding ISRA aansluiting" zit. Dus er loopt nu ook een kabel naar jouw woning daar vandaan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2025

Het was toch veel beter geweest om het glasvezelkastje in de eigen meter kast te plaatsen op de 2e verdieping waar wel eigen stroom is i.p.v. in een gezamenlijke meterkast voor buitenverlichting, bel en deuropener in de kelder.

Dus nu moeten alle 6  bewoners een UTP kabel gaan aanleggen naar hun eigen woning.

Ik blijf erbij dat  volgens mij het  FTU Glasvezel en NT kastje op de verkeerde plek zit in de kelder i.p.v. in de eigen meterkast bij elke bewoner.

De glasvezel kabel had in de eigen meterkast moeten uitkomen en niet in de kelder.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

@jambinkhorst Met zoveel onnodige vette woorden maak je jouw tekst niet leesbaarder.

Glasvezelkabel zijn dikker en niet makkelijk te buigen, het geldt een minimale buigradius dus bijna onmogelijk deze kabel door bestaande buizen naar boven te trekken. Men moest meestal nieuwe rechtse buizen en boorgaatjes maken, en als bij showing dit niet gekozen was, is achteraf niet meer mogelijk.

• December 13, 2025

Het was toch veel beter geweest om het glasvezelkastje in de eigen meter kast te plaatsen op de 2e verdieping waar wel eigen stroom is i.p.v. in een gezamenlijke meterkast voor buitenverlichting, bel en deuropener in de kelder.

Dus nu moeten alle 6  bewoners een UTP kabel gaan aanleggen naar hun eigen woning.

Ja. Maar anders had die glasvezel naar boven gemoeten. Dus wat maakt het uit? 

Hoe loopt de huidige telefoonkabel? Weet je dat al? Loopt die door de muur? Of door een kabelgoot? Koker? En weet je al of je die kan vervangen door een utp kabel?

Ik blijf erbij dat  volgens mij het  FTU Glasvezel en NT kastje op de verkeerde plek zit in de kelder i.p.v. in de eigen meterkast bij elke bewoner.

De glasvezel kabel had in de eigen meterkast moeten uitkomen en niet in de kelder.

Dat had inderdaad beter geweest. Maar helaas, dit is hoe het werkt als je in een appartement woont. Wees blij dat het überhaupt aangelegd is. Veel appartementen wirden domweg gewoon over geslagen of het duurt enorm lang. 

Aannemers vinden appartementen volgens mij maar lastig. Vaak is het moeilijk om de glasvezel naar de woningen te leggen.