Skip to main content

Hoi,

 

Ik wil een netwerkschijf aansluiten op mijn Experia Box 10 A time machine backup Apple, muziekbibliotheek] maar ik kan daarvoor nergens een handleiding of beschrijving vinden.

 

Is mijn vraag zo raar, kan dit gewoon niet, bestaat die handleiding niet?

 

Anyway, ik word natuurlijk ook gewoon heel blij van zo’n handleiding :wink:

 

Met vriendelijke groet,

Bob

Het kan helemaal niet. Er zit een USB poort op dat ding, maar je kunt er niets mee.

Er kan geloof ik wel een 4G dongel aan. Maar geen externe harde schijf.


Ha, OK, hmm, thx…. 

 

Dus een ander modem gebruiken, dan?

Waar moet ik dan op letten?


Dus een ander modem gebruiken, dan?

Je doet er veel verstandiger aan om een NAS te gebruiken.


Dus een ander modem gebruiken, dan?

Je doet er veel verstandiger aan om een NAS te gebruiken.

Umm, OK, maar da’s nog steeds vrij vaag voor mij - waar denk je dan concreet aan?


Zoiets:

https://www.coolblue.nl/product/797869/synology-ds218play.html


Top, dank je, ik ga verder studeren :)


Dus een ander modem gebruiken, dan?

Je doet er veel verstandiger aan om een NAS te gebruiken.

Umm, OK, maar da’s nog steeds vrij vaag voor mij - waar denk je dan concreet aan?

Bijvoorbeeld een Synology NAS. Niet goedkoop maar zeer betrouwbaar.


Top, dank je, ik ga verder studeren :)

Hier kunnen 2 schijven in. Er zijn ook nog modellen met ruimte voor 1 schijf. Die zijn nog iets goedkoper. 

Let op: die dingen worden meestal verkocht zonder schijf. Een goede 2 TB schijf kost al snel 70 - 80 euro ofzo.


Ja, zag ik.

 

Nu is mijn vraag begonnen met een schijf van 4Tb ‘op zak’, dus dat komt wel goed.

 

Heren, dank!


Nu is mijn vraag begonnen met een schijf van 4Tb ‘op zak’, dus dat komt wel goed.

En als je het nu helemaal goed doet dan neem je een NAS met 2 schijven en mirror je die twee (RAID 1).


Ik heb deze nu een kleine drie jaar draaien en werkt nog steeds perfect. Installatie was voor zover ik mij kan herinneren zeer eenvoudig, al heb ik er wel veel in veranderd door de jaren heen. Toegang van buitenaf is gemakkelijk in te stellen, ook zonder port forwarden door de ingebouwde QuickConnect-functie. Zoals @wjb hierboven aangeeft is instellen op RAID-1 wel aan te raden, dan ben je niets kwijt als er een schijf kapot gaat.


En als je ooit thuis eens een PC aan moet zetten terwijl je ergens anders bent dan kan je mijn Synology Wake on LAN Gateway installeren. :wink: