Skip to main content
Antwoord

Hoe pas ik het MAC adres aan van een defect apparaat?

• May 14, 2025
  • 6 reacties
  • 51 keer bekeken

Ik heb een dhcp reservering voor een defect apparaat en na de vervanging wil ik het mac adres voor de reservering aanpassen maar dit is niet mogelijk. Oude  verwijderen kan niet en nieuwe zegt dat ip gereserveerd is. Firmware versie is: V10.C.25.01.05

Beste antwoord door Marlon92

Bekend probleem. Zodra een apparaat losgekoppeld is verdwijnt het uit de lijst en kan je de reservering dus niet meer verwijderen. Je zult het nieuwe apparaat een andere ip moeten geven. Of de KPN Box resetten naar fabrieksinstellingen. 

6 reacties

• May 14, 2025

Hallo ​@kuyn 

Volgens dit kennisbank artikel:

zou het wel mogelijk moeten zijn om een reservering te verwijderen, bewerken werkt i.d.d. nog niet, dat komt pas in een latere firmware update.

Als het icoon niet zichtbaar is misschien even uitzoomen in je browser (CRTL -, inzoomen kan met CTRL +).

Vastgezette IP-adressen bewerken

Als je eenmaal IP-adressen hebt toegewezen komen deze in een lijst onder de invulvelden te staan.

In deze lijst kun je een bestaande reservering wijzigen (potloodicoon). Je krijgt dan een pop-up en kunt het toegewezen IP-adres aanpassen.

Met het prullenbakicoon kun je een reservering weer verwijderen.

• Antwoord
  • May 14, 2025

Bekend probleem. Zodra een apparaat losgekoppeld is verdwijnt het uit de lijst en kan je de reservering dus niet meer verwijderen. Je zult het nieuwe apparaat een andere ip moeten geven. Of de KPN Box resetten naar fabrieksinstellingen. 

• May 14, 2025

Wat een suffe fout in de firmware ​@Marlon92 

@kuyn Als je het oude mac adres nog weet of kan achterhalen zou je die tijdelijk kunnen instellen op een ander apparaat die de mogelijkheid heeft om zelf mac adressen in te stellen.

Of als het defecte apparaat nog even aanzetten als het netwerk gedeelte nog wel werkt of zichtbaar is.

Dan zou je hem wel moeten kunnen verwijderen.

Anders is een ander IP-adres of een reset de enige optie wat Marlon al aangeeft.

• Helper
  • August 26, 2025

Of de KPN box moet ergens een lijst van losgekoppelde maar wel gereserveerde apparaten laten zien. Zodat je die reservering of kan verwijderen of kunt aanpassen.

• August 26, 2025

Bij de Experiabox v10 met nieuwe firmware is het opgelost volgens mij.

Hier staan alle reserveringen. Ook van apparaten die uit staan.

• Helper
  • August 26, 2025

Ik heb devices zonder naam, ik vermoed na een restart van de KPN Box, die komen dan niet in die lijst voor omdat ze niet in het netwerk zaten toen de KPN Box opnieuw opstartte.