Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik alles het beste aan? Box 12 en SuperWifi punten

• January 24, 2026
  • 4 reacties
  • 42 keer bekeken

Hallo iedereen,

Ik ben aan het inventariseren hoe ik mijn thuis-netwerk het beste vorm kan geven zonder de apparatuur van KPN, of althans het actief gebruiken daarvan.

Ik merk namelijk dat de KPN Box en met name de SuperWifi punten erg onstabiel zijn en snel van het spreekwoordelijke padje af zijn, als er een update is geweest.
Nu zit ik te kijken om zelf apparatuur aan te schaffen en de KPN Box 12 in een DMZ/Bridge modus te zetten.

Nu vraag ik mij alleen af hoe ik dit het beste kan aanvliegen ook met het feit dat de interactieve TV ook aan het modem gekoppeld zit, samen met de vaste telefonie. Er ligt namelijk een UTP kabel onder de vloer door van de woonkamer naar de meterkast.
Nu ligt er in de woonkamer een switch voor alle apparatuur bij de televisie, aan deze switch hangt dus ook o.a. de TV Box.

Is het noodzakelijk dat de TV Box is aangesloten op de KPN Box 12?
Of kan ik dit ook gewoon aan een router hangen van bijvoorbeeld Linksys?

Ook is het mij niet helemaal helder hoe je het rondom de vaste telefoon het beste kunt aanvliegen zodra je je modem in de DMZ/Bridge modus zet.
Zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen?

Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt! :)

Beste antwoord door bnh

Welkom ​@RobbieNet!

Het modem kan niet als bridge, je moet dus een DMZ gebruiken.

In dat geval kun je het beste de TV kastjes met een switch direct op de Box 12 aansluiten.

Je geeft je eigen router DMZ toegang en zet de WiFi uit van de Box v12.

Ook zou je een eigen modem zonder de v12 kunnen aansluiten, maar dit vraagt wel wat kennis en niet alle merken kunnen omgaan met IPTV en voice.

Eventueel vind je hier meer info:

4 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 24, 2026

Welkom ​@RobbieNet!

Het modem kan niet als bridge, je moet dus een DMZ gebruiken.

In dat geval kun je het beste de TV kastjes met een switch direct op de Box 12 aansluiten.

Je geeft je eigen router DMZ toegang en zet de WiFi uit van de Box v12.

Ook zou je een eigen modem zonder de v12 kunnen aansluiten, maar dit vraagt wel wat kennis en niet alle merken kunnen omgaan met IPTV en voice.

Eventueel vind je hier meer info:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2026

De kpn modems kunnen niet in bridge. Waarom zou je dat willen. 

Op koper heb je volgens mij niet zoveel keuze voor een eigen modem op DSL.

Voor glasvezel is het veel ruimer. Met WAN.

Neem dit eens door:

JanD
Superuser
  • January 24, 2026

Beste ​@RobbieNet heb je xDSL of glasvezel?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 24, 2026

Ik heb een glasvezel verbinding. Was inderdaad wel even handig om te vermelden excuus...

Beste ​@RobbieNet heb je xDSL of glasvezel?