Skip to main content
Antwoord

Hoe sluit ik mijn Box14 goed aan op mijn Deco mesh netwerk met circa 5 punten

• September 15, 2025
  • 24 reacties
  • 190 keer bekeken

Ik heb inmiddels 4 helpdeskmedewerkers aan de lijn gehad voor ca 3 uur en vandaag getracht het KPN thuis pakket aan te sluiten. Er lijkt wel iets goed te gaan, mar nu zie ik in mijn Deco app dat er een wifi verbinding bestaat tussen mijn Box14 en een Deco, terwijl daar wel een kabel tussen ligt.

Ik heb 3 poorten gebruikt voor de kabels naar de 3 deco’s. De Box14 heeft (uiteraard) een ander SSID dan het Deco netwerk. Waarom zie ik dan een wifi verbinding (en niet al te best) tussen mijn main deco en de satelliet deco’s?

Beste antwoord door joey92

@PeterHallowsEve 

je sluit eigenlijk maar 3 dingen aan op de Box14. de TV+ ontvanger(s), de vaste telefoon en je hoofd deco unit. dus ook de wifi uitzetten als je de deco set gaat gebruiken.

al het andere, overige randapparatuur, overige deco unit's enz sluit je aan achter je hoofd deco. gastwifi kun je ook op de deco aanmaken indien nodig.

24 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Beste ​@PeterHallowsEve je had de vraag in de topictitel anders moeten stellen.

Het is niet hoe de modem op de Deco aan te sluiten, maar omgekeerd.

Eerst sluit je de KPN-modem aan en zorgt dat deze werkend is.

Dan sluit je de Deco's aan in AP-mode en zorgt dat de wifi op de KPN-modem uit staat.

Dan moet je een goed werkend geheel hebben.

Kijk je echter ook TV via KPN, dan is het verstandig de tv-decoder rechtstreeks bekabeld op de KPN-modem aan te sluiten.

Succes.

No offence JanD, maar ik dacht dat een KPN expert antwoord zou geven, dat was mij in ieder geval beloofd via de telefoon. Dank voor je antwoord, maar na uren met KPN desk aan de telefoon gezeten te hebben was dit scenario al voorbij gekomen. Punt bij deze werkwijze is dat de Deco dan niet als Router in mesh netwerk draait. Als ze als AP’s zijn ingesteld werkt roaming in huis niet (goed). Roaming is extreem belangrijk voor mij. Daarnaast wil ik ook TV kijken via de KPN kastjes, maar dat kan niet via het netwerk van Deco (want het zijn 2 verschillende netwerken). Dus wil ik de Box14 alleen als punt voor de TV kastjes en verder niet, dus WIFI uit en Deco het mesh netwerk laten zijn. De vraag is dan of ik (naast de main deco) ook andere Deco’s rechtstreeks bekabeld op de Box14 kan aansluiten OF dat ik een switch moet aansluiten op de main deco en van daaruit bekabel naar de andere Deco’s.

• September 15, 2025

Als je de Deco in router mode wilt gebruiken, dan moeten de andere Deco's achter de hoofd Deco aangesloten wirden. Die mogen dan niet verbonden worden met de KPN Box. 

Dank je Marlon92, dat is waar ik naar zocht. Dit is hoe ik het nu heb ingesteld en zie de hoofd deco verbonden met mijn 2 satelliet deco’s. Volgens mij moet ik nu mijn TV kastjes wel bekabeld aan de KPN Box verbinden toch?

En waar plaats ik mijn HUE bridge? Ik neem ook aan de switch? Alles moet achter de hoofd deco hangen, behalve de TV en de telefoon, toch?

En extra vraag: Moet ik dan nog iets doen op Mijn Box14? Bijvoorbeeld Wifi uitzetten ivm eventuele verstoring? Of is dat niet perse nodig en kan ik dat wifinetwerk ook als gastnetwerk gebruiken? Of niet verstandig?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 15, 2025

@PeterHallowsEve 

je sluit eigenlijk maar 3 dingen aan op de Box14. de TV+ ontvanger(s), de vaste telefoon en je hoofd deco unit. dus ook de wifi uitzetten als je de deco set gaat gebruiken.

al het andere, overige randapparatuur, overige deco unit's enz sluit je aan achter je hoofd deco. gastwifi kun je ook op de deco aanmaken indien nodig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Volgens mij moet ik nu mijn TV kastjes wel bekabeld aan de KPN Box verbinden toch?

Nee dat moet niet, zolang tussen hem de KPN Modem geen wifi-verbinding van Deco ligt. Indien je een switch gebruikt, moet deze IGMP-snooping ondersteuen.

Dus

KPN Modem ↔ TV Box

KPN Modem ↔ Hoofd-Deco ↔ TV Box

KPN Modem ↔ Hoofd-Deco ↔ Switch ↔ TV Box

KPN Modem ↔ Hoofd-Deco ↔ Slave-Deco ↔ TV Box

KPN Modem ← KPN Wifi → TV Box

Maar niet 

KPN Modem ↔ Hoofd-Deco ← Deco Wifi → TV Box

KPN Modem ↔ Hoofd-Deco ↔ Slave-Deco ← Deco Wifi ↔ TV Box

KPN Modem ↔ Hoofd-Deco ← Deco Wifi →  Slave-Deco ↔  TV Box

En waar plaats ik mijn HUE bridge? Ik neem ook aan de switch?

De kan overal op het netwerk achter Hoofd-Deco aangesloten worden, direct op een LAN-poort van Hoofd-Deco, aan de switch of aan de Slave-Deco's LAN-porten.

@TDN : de optie die je beschrijft werkt misschien wel, maar gaat een zeer slechte roaming geven. Dus als je met je mobile van zolder naar de kelder gaat verlies ga je een zeer slechte verbinding krijgen. Deco zijn dan accesspoints zonder mesh fiunctionaliteit.

@PeterHallowsEve 

@joey92 dit is wat ik gedaan heb. Het lijkt vooralsnog te werken, maar heb al een paar keer korte uitval gehad van Sonos. En ik hoor van een vriend die met dezelfde configuratie maar dan met de box12 al tijden instabiel internet heeft thuis. Kan dit ook te maken hebben met het wel of niet aan laten staan van wifi op de KPN box? 

in hoeverre werkt de box14 als een bridge die alleen dom een signaal doorgeeft en TV doorgeeft aan een KPN kastje.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

@TDN : de optie die je beschrijft werkt misschien wel, maar gaat een zeer slechte roaming geven. Dus als je met je mobile van zolder naar de kelder gaat verlies ga je een zeer slechte verbinding krijgen. Deco zijn dan accesspoints zonder mesh fiunctionaliteit.

Nee, Deco's in router modus. Alleen Deco's kunnen geen multicast forwarden over wifi, daarom mogen KPN ontvanger alleen bekabeld achter Deco's aangesloten worden, of direct (bekabeld of draadloos) op KPN modem.

• September 15, 2025

Tv ontvangers van KPN werken meestal niet goed achter een 2de router. Het beste is om ze gewoon aan de KPN Box te houden. 

WiFi op de KPN Box kan wel aan blijven. Als het netwerk maar een andere naam heeft dan da van de Deco’s. 

Je zou de tv ontvangers via WiFi met de KPN Box kunnen verbinden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Tv ontvangers van KPN werken meestal niet goed achter een 2de router.

Die werkte probleemlos bij mij op de 2de router. Alleen de klantenservice kan hem niet meer meten, maar firmware updaten te krijgen is geen probleem.

Inmiddels heb ik het systeem thuis werkend en het lijkt goed te gaan.

Box14 → Main Deco (router) → Switch → rest van het deco systeem

Box14 → KPNTV-ontvanger

Meeste bekabeld!

Mijn vragen zijn nu:

1. Moet ik in Box14 DMZ aanzetten? Wat is de meerwaarde? of Wat is het (potentiële) probleem als ik dat niet doe?
  2. Moet ik de Wifi op Box14 uitzetten? Wat is het (potentiële) probleem als ik dat niet doe?

• September 16, 2025

Moet ik in Box14 DMZ aanzetten?

Moet niet. Ik gebruik het zelf ook niet. Maar als je vanaf internet verbinding wil maken met je thuisnetwerk achter de DECO kan het handig zijn. Dan hoef je verder geen poorten te forwarden in de KPN Box. 

Moet ik de Wifi op Box14 uitzetten? Wat is het (potentiële) probleem als ik dat niet doe?

Moet niet. Als de WiFi naam maar anders is dan dat van de Deco's. Als je het nooit gebruikt kan je het net zo goed uitzetten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Moet ik in Box14 DMZ aanzetten? Wat is de meerwaarde? of Wat is het (potentiële) probleem als ik dat niet doe?

Nee als je TV ontvanger op Box14 aansluit, mag geen DMZ gebruikt worden. Alle inkomende verkeer wordt naar DMZ forwardet, dus de andere LAN-porten zijn onbruikbaar.

Moet ik de Wifi op Box14 uitzetten? Wat is het (potentiële) probleem als ik dat niet doe?

Moet niet, maar als je niet doe, heb je 2 wifi-netwerken de elkaars storen plus de wifi's van buren. Maar je kan theoretisch 2 wifi-netwerken naast elkaar hebben, alleen weet ik niet of de Box14 aparte Wifi-banden kunnen uitzetten. Bij Box12 was vroeger mogelijk maar sinds bepaalde firmware niet meer. Dus, theoretisch kan Box14 met Wifi 5Ghz en Deco's met Wifi 2Ghz of omgekeerd.

• September 16, 2025

Moet ik in Box14 DMZ aanzetten? Wat is de meerwaarde? of Wat is het (potentiële) probleem als ik dat niet doe?

Nee als je TV ontvanger op Box14 aansluit, mag geen DMZ gebruikt worden. Alle inkomende verkeer wordt naar DMZ forwardet, dus de andere LAN-porten zijn onbruikbaar.

Dat is niet waar wat je hier schrijft. Ik denk dat je DMZ verward met bridge modus. Die niet bestaat bij de KPN apparatuur. DMZ is geen bridge modus. Andere LAN poorten blijven gewoon bruikbaar. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Dat is niet waar wat je hier schrijft. Ik denk dat je DMZ verward met bridge modus.

Nee, je schreef zelfs ook

Dan hoef je verder geen poorten te forwarden in de KPN Box. 

Alle inkomende verkeer van internet wordt automatisch naar DMZ geroutet, daarom heb je geen portforwarding meer nodig. Maar als alle inkomende verkeer naar DMZ geroutet wordt, welke verkeer wordt dan naar de andere porten dan geroutet?

Het verschil tussen DMZ en bridge is dat bij DMZ je nog steeds 2 routers en dus dubbel NAT heb.

• September 16, 2025

Alle inkomende verkeer van internet wordt automatisch naar DMZ geroutet.

Nee, niet domweg alle verkeer. Alleen nieuwe verbindingen die daadwerkelijk aan de WAN gericht zijn.

Als een apparaat een verbinding naar buiten maakt, dan onthoud de router dat en wacht op respons. De respons gaat terug naar het apparaat dat de verbinding opende. Zo werkt een router. En dat blijft gewoon zo werken als DMZ gebruikt word. Gelukkig wel. Anders zou telefonie ook niet meer werken. En zou de router zichzelf ook niet meer kunnen updaten.

https://superuser.com/questions/1257813/does-dmz-direct-traffic-to-its-target-even-if-initiated-by-another-computer-insi

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 16, 2025

Alle inkomende verkeer van internet wordt automatisch naar DMZ geroutet.

Nee, niet domweg alle verkeer. Alleen nieuwe verbindingen die daadwerkelijk aan de WAN gericht zijn.

Precies, een apparaat moet de verbinding naar buiten maken, maar wat gebeurt als iemand van buiten zijn apparaten wil bereiken, de niet achter de DMZ staat? Hij is onbereikbaar.

Ook zijn situaties, zelfs een verbinding van binnen is niet genoeg. B.v. bij actief FTP, de client open een verbinding op port 21 naar de server, en de server maakt een verbinding naar client op port 20, en deze wordt dan naar DMZ geroutet en niet naar de client.

• September 16, 2025

Precies, een apparaat moet de verbinding naar buiten maken, maar wat gebeurt als iemand van buiten zijn apparaten wil bereiken, de niet achter de DMZ staat? Hij is onbereikbaar.

Je hoeft een tv ontvanger niet te bereiken van buiten.

Ook zijn situaties, zelfs een verbinding van binnen is niet genoeg. B.v. bij actief FTP, de client open een verbinding op port 21 naar de server, en de server maakt een verbinding naar client op port 20, en deze wordt dan naar DMZ geroutet en niet naar de client.

Active ftp werkt sowieso niet. Daarvoor is een poort forwarding nodig. Als je dat zo graag wilt, dan kan je die instellen. Dat werkt gewoon, ook als DMZ actief is op een ander apparaat achter de Experiabox/KPN Box. Poortforwarding gaat voor op DMZ.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

...

Active ftp werkt sowieso niet.

Maar welke apparaten zijn aan andere porten van Box14 aangesloten? Een PC?

Naast FTP werken ook vele toepassingen niet. Filesharing (torrent), VOIP met gebruikt van RTP, Remote Desktop (RDP), IoT (vele camera's, zonnepanelen converters, domotica controllers...)

• September 17, 2025

...

Active ftp werkt sowieso niet.

Maar welke apparaten zijn aan andere porten van Box14 aangesloten? Een PC?

Naast FTP werken ook vele toepassingen niet. Filesharing (torrent), VOIP met gebruikt van RTP, Remote Desktop (RDP), IoT (vele camera's, zonnepanelen converters, domotica controllers...)

Joh dat heb je helemaal verkeerd. Alles werkt gewoon. Het inschakelen van DMZ voor een Deco op de KPN Box heeft geen enkel effect op een tv ontvanger die ook op de KPN Box aangesloten zit. En ook geen enkel effect op alles wat je hier noemt. Je hebt volgens mij geen flauw idee hoe DMZ werkt.

Alleen nieuwe verbindingen van buitenaf die normaal gesproken gedropt zouden worden, die worden bij DMZ doorgestuurd naar de DECO. Verder niets. Ook poort forwardings blijven hetzelfde werken als dat ze doen zonder dat DMZ ingesteld is.

Al jaren word hier op het forum over DMZ gesproken. En nog nooit is er iemand geweest die dan schreef dat een tv ontvanger dan niet meer zou werken. Daar kom jij nu opeens mee. Als duveltje uit een doosje. Dat is gewoon niet waar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Je hebt volgens mij geen flauw idee hoe DMZ werkt.

Sorry, maakt zelf een DMZ bij jou, en maak een screenshot alt bewijs dat b.v. een Remote Desktop op een PC, aangesloten op andere port dan DMZ werkt. Of start een filesharing programma en laat zien, dat inkomende verbinding tot stand komt. Of een IP-camera met RTSP protocol om van buiten live te streamen …. Of een VoIP zoals  Asterisk of FreePBX 

Voordat je iemand beledigt, komt met bewijs ipv van loze woorden.

Al jaren word hier op het forum over DMZ gesproken.

DMZ wordt als noodoplossing voor provider-router zonder bridging-mogelijkheid. Niemand komt op idee om naast DMZ ook nog andere porten te gebruiken, dat is gewoon vragen om problemen.

En nog nooit is er iemand geweest die dan schreef dat een tv ontvanger dan niet meer zou werken.

Ik schreef over andere porten, en je maakt jou vast aan de TV-ontvanger om te beledigen, kom met bewijzen en dan praten we verder ….

• September 17, 2025

Ik heb een link geplaatst. Niet gelezen? 

Er zijn ook diverse topics te vinden waarin gesteld word dat een tv ontvanger niet werkt achter een 2de router. Bijvoorbeeld:

Daarin schrijft WJB klip en klaar:

"Je kunt een TV ontvanger niet aansluiten via een tweede achterliggende router."

En WJB was fel voorstander van DMZ.

Nog een linkje:

Als jij schermafbeeldingen wilt, dan kan dat. Tweede router in DMZ op 192.168.2.179:

Poortforwardings naar webserver op 192.168.2.158:

Op de mobiel op 5G mijn eigen domeinnaam die naar WAN ip verwijst:

De webserver dus.

Als ik dan tijdelijk even de poortforwardings op disabled zet krijg ik:

De webinterface van de tweede router.

Poortforwardings weer inschakelen en ik heb meteen de webserver weer.