Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik mijn Deco BE68 aan op mijn Box 14?

• August 15, 2026
  • 4 reacties
  • 62 keer bekeken

Ik heb sinds gisteren 4Gbit internet van KPN. Deze komt met de Box14. Nu heb ik tevens de Deco BE68 gekocht (3 torentjes). 
Helaas zit er alleen een loze leiding in de woonkamer, dus is mijn plan een kabel naar de woonkamer te trekken. De 10Gbit port van de Box 14 wordt dan aangesloten op de 10Gbit port van de BE68. Vanaf daar gaat de verbinding draadloos naar het tweede torentje op de eerste verdieping enz. Nu wil ik de Box 14 in Bridge mode zetten, maar die functie is niet beschikbaar (geen idee waarom niet). Hoe stel ik dit nu het beste in? Wifi van de Box 14 uitzetten? Welke setting gebruik ik in de BE68? 

Bij voorbaat dank!! 

Beste antwoord door Rowi.

Bridge mode schakelt doorgaans de router functie van een modemrouter uit. De box14 is alleen router er valt niets in bridge te zetten.(geen enkele kpn modemrouter heeft een Bridge functie zover ik weet)

Wil je de master BE68 de ip adressen laten uitdelen of de Box14? Wezenlijk de BE68 instellen als Accespunt en de rest de box 14 laten afhandelen de wifi van de Box14 mag uit hoeft niet, het zal niet als volledig mesh systeem samenwerken met de Deco units.

4 reacties

• Antwoord
  • August 15, 2026

Bridge mode schakelt doorgaans de router functie van een modemrouter uit. De box14 is alleen router er valt niets in bridge te zetten.(geen enkele kpn modemrouter heeft een Bridge functie zover ik weet)

Wil je de master BE68 de ip adressen laten uitdelen of de Box14? Wezenlijk de BE68 instellen als Accespunt en de rest de box 14 laten afhandelen de wifi van de Box14 mag uit hoeft niet, het zal niet als volledig mesh systeem samenwerken met de Deco units.

• Auteur
  • Topper
  • August 15, 2026

Hartelijk dank. Ik zal de BE68 instellen als Acces punt en de Wifi van de Box 14 uitzetten. 

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 15, 2026

Hartelijk dank. Ik zal de BE68 instellen als Acces punt en de Wifi van de Box 14 uitzetten. 

Probeer gewoon wat het beste werkt?
WiFi van de provider modem/box kan handig zijn om de Deco's strategischer te kunnen plaatsen.
Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen met Deco's in AP mode in combinatie met WiFi van provider (Ziggo) en/of extra AP's.

Wat betreft Deco's en ook andere AP/Mesh systemen in combination met smart/oudere apparaten is deze algemene tip misschien ook wel nuttig:

TP-Link:  Deco Smart Home Setup: Settings to Prevent & Fix Connection / Dropping Issue

Why Disable Fast Roaming & Beamforming

While Fast Roaming and Beamforming are great for phones and laptops, they can cause problems for many simpler smart home devices. Many IoT devices (like smart plugs or older cameras) don't support roaming protocols. When the Deco system tries to "hand off" the device to a better signal, the device may:

• Refuse to connect.
  • Stick to a weak, distant signal.
  • Drop the connection entirely.

Disabling Fast Roaming & Beamforming can resolve these mesh compatibility issues.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 23, 2026

Mijn tip zou zijn om de BE68 rechtstreeks aan te sluiten op het AON middels PPoE. Dan krijg je ook alle functionaliteit van de Deco’s.