Skip to main content

Hallo,

Ik heb vandaag mijn glasvezelverbinding opgeleverd gekregen. De verbinding werkt netjes, maar alleen als de Sagemcom 5359 aangesloten is. 

Ik wil over de glasvezel enkel en alleen data gebruiken, en ik wil mijn eigen Edgerouter-6P gebruiken. Als ik de Edgerouter WAN poort (eth0) op het NT kastje aansluit krijg ik echter geen IP adres uitgedeeld, en is er dus ook geen verkeer mogelijk.

KPN heeft me ook een TV ontvanger gestuurd, en is zie in allerlei threads op dit forum dat de iTV nogal wat specifiek configuratie-werk kost.

Kan het zo zijn dat de TV-dienst die abusievelijk aan mijn abonnement hangt op dit moment de Sagecom als eerste apparaat vereist? En dat ik, wanneer die dienst weggestreept is, wél rechtstreeks aan eth0 van mijn Edgerouter kan verbinden?

Thanks

Hallo @DirkCR , zie onderstaande link voor uitgebreide info om eigen router aan te sluiten:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

en 

 


Hallo JanD,

dank voor je reactie. Echter, voordat ik de algemene informatie in duik een beetje extra uitleg achter mijn vraag.

Ik heb een ziggo modem en daarachter een edgerouter en unifi WiFi access points. Die spullen in huis doen het uitstekend. Ook de ziggo verbinding is 95% van de tijd prima. Voor extra snelheid (vooral up) en voor extra zekerheid heb ik er KPN glas bij genomen. Ik werk veel dagen per week thuis en de dubbele kosten zijn snel terugverdiend.

De bedoeling is dat ik het thuisnetwerk standaard op KPN glas heb aangesloten, en dat in geval van een outage de Ziggo verbinding gebruikt kan worden. Ompluggen met de hand.

Poort eth0 van mijn edgerouter is de WAN kant. Deze is geconfigureerd als DHCP cliënt. Tot nu toe kreeg deze poort zijn adres van het ziggo modem.

Om alles zo eenvoudig mogelijk te houden wil ik de configuratie van mijn router niet aanpassen. Ik had ook verwacht dat de glasvezelkabel rechtstreeks een IP adres zou afgeven aan poort eth0 van mijn router. De enige KPN apparatuur zou dan het NT kastje zijn, om te converteren tussen glasvezel en koper.

Maak ik hierboven een denkfout? Staat er helemaal geen DHCP server klaar om een adres uit te delen? Is het Sagemcom kastje vereist voor alle IP verkeer over de glasvezelkabel?
Nogmaals, ik lees dat het kan maar ik ga het niet doen: de edgerouter intern her-configureren. Want dan is hij niet meer geschikt achter het ziggo modem.

Ik hoop dat deze uitleg afdoende is om iemand mijn specifieke vraag te laten beantwoorden.

Thanks. 


Hallo @DirkCR 

 

Bij KPN gebruiken ze PPPoE via VLAN6 om een internet verbinding op te zetten:

Je zal de router configuratie dus wel aan moeten passen, kan je dit niet op een andere poort instellen en die dan als failover instellen, lijkt mij het makkelijkst.


Dank GeSp,

 

ik denk dat ik voorlopig gewoon het Sagemcom kastje behoud. Daarachter mijn eigen router. In ieder geval kan ik van de Sagemcom de WiFi makkelijk afschakelen.