Skip to main content

Ik heb een fritzbox 5530 fiber.

Mijn ONT is van KPN 

Nu wil ik de Nokia ONT verwijderen en de fritzbox rechtreeks op de FTU aansluiten !

Werkt dit en wat heb ik verder nodig ? En welke SFP module heb ik nodig voor de fritzbox ?

En moet ik mijn modem id aanmelden.

Wie kan me helpen er is weinig duidelijkheid te vinden en KPN zelf kon mij niet eens telefonisch helpen en deden alsof ze niet wisten waar ik het over had!

alvast bedankt

volgens mij alles aanwezig om het werkend te maken maar hoe ?

@Cobra1962 Je heb de XGS-PON module nodig en bij registreren niet de serie nummer van XGS-PON module maar van de Fritzbox doorgeven.

Kijk dan gaan we dat proberen TDN !

Dus bij de ONT installatie code het fritzbox modem id ingeven zoals ik het begrijp?

@Cobra1962 Bij https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials moet je jouw eigen ONT (Fritzbox) registreren, en bij SFP+ Modul Serie Nummer gaat je niet de nummer op het module invullen maar modem ID van fritzbox AVMGxxxxx

Ik heb de service tool gebruikt van kpn en moet nu wachten op antwoord want blijkbaar moeten hun nu het modem id verwerken en op het netwerk registreren voordat ik verder kan. Want hun ONT die aan mij is geleverd (Het zwarte kastje van Nokia) word eerst ontkoppelt begrijp ik.

@Cobra1962 Indien jouw fritzbox geregistreerd is, werk de Nokia ONT niet meer. De Nokia moet je eraf schuiven en de Patchcover op de FTU. De backoffice werk alleen op werktijden, dus vroegst gaan ze jou bellen op maandag om aftespreken de aansluiting voor jouw Fritzbox gereed te maken. Het moet echt iemand van backoffice zijn en jou begeleiden, omdat als het niet werkt, moet je de Nokia weer terug zetten en de backoffice zet de backup weer terug.

Ok dat is duidelijk TDN bedankt. 

Heb de patchcover klaar liggen en de SFP XGS - PON module

Had deze al aangesloten en geprobeerd aan te melden maar dat gaat dus niet zonder tussen komst van KPN is mij nu duidelijk.

https://reveleens.stack.storage/s/aL6jHUCXcxlncznG

Het is wel van belang om te weten wat voor soort aansluiting je hebt. Als het een Gof of Pon aansluiting is. Volgens mij Bij een xgs-pon en AON aansluiting kan de modem direct op modem aangesloten worden. Maar je aansluiting is van belang! 

Kpn heeft mij een xgs-pon aansluiting beloofd en heeft een Gof aansluiting geleverd en zo kon ik mijn modem niet gebruiken. De monteurs wisten niet waarom mijn modem niet werkte. Dit terwijl hodido op dezelfde lijn che-pon heeft geleverd. 

Dus vraag door en ik hoop dat het bij jou de juiste lijn wordt geleverd. De Pon aansluiting is stabieler en kan sneller.

@Tropicalsurprise Bij service tools van KPN, als je inlog kan je meteen zien welke soort aansluiting je heb. Bij @Cobra1962 is geen twijfel mogelijk, de Nokia is een ONT en werkt alleen op GPON/XGS-PON. Bij AON hoef je jouw eigen glasvezel modem/sfp module niet te registreren, deze werkt meteen zonder tussen komst van KPN.

Nou heren mij is wel duidelijk geworden dat nu de vrije modem keuze is vrijgegeven,  de leveranciers / monteurs toch niet van alle markten thuis zijn !

Ik heb KPN over mijn kwestie gebeld en zelfs de technische dienst leek te doen of ze niet wisten waar ik het over had ?

Om het beter te kunnen analyseren moest ik dan maar voor € 5 in de maand de extra service van KPN nemen zodat ik een monteur kon laten langs komen.

En dat voor het aansluiten van een modem ?

Maar eigenlijk na veel informatie en lezen op het www en tussen de regels door blijkt het niet zo ingewikkeld te zijn als je ook de juiste informatie krijgt !

In simpele termen blijkt het dus gewoon zo te zijn , dat je eigen fritzbox modem id in het systeem aangemeld dient te worden waarmee de huidige ONT die KPN heeft geleverd ontkoppeld word.

TDN heeft mij uiteindelijk op het juiste spoor gebracht en mijn dank daarvoor.

Het is nu alleen afwachten hoelang KPN nodig heeft om de boel te switchen.

De service tool heeft mij verder geholpen en ook aangegeven wat voor aansluiting ik heb.

kijk Tropicalsurprise het is wel duidelijk welke aansluiting.

Maar nogmaals iedereen dank voor alle feedback , het is voor mij nu even afwachten.

P.S tropicalsurprise bedoel jij niet dat je een GPON aansluiting hebt?

Je schrijft over een GOF aansluiting , deze term ben ik echter nog niet tegengekomen.

En zo ging de aanmelding via de service tool.

https://reveleens.stack.storage/s/aNpOuOHu2KvmNGHv

Je dient wel op het KPN netwerk aangesloten te zijn met de computer om de service tool te kunnen benaderen!

Zoals je kunt zien krijg je na de juiste gegevens te hebben ingevuld 3 groene vinkjes.

Als je nu doordrukt verschijnt de melding dat KPN contact met je opneemt om de aansluiting in orde te brengen.

@Cobra1962 GoF is Giga over Fiber, is in vroege tijd van glasvezel gebruikt. GoF is meestaal een 500mbs glasvezel bedoeld, en EoF (Ethernet over Fiber) is 100mbs glasvezel. Vroeger is glasvezel alleen als actieve variante beschikbaar, dus GoF is ook AON tegelijk. Tegenwoordig kan je ook over AON 1Gbs krijgen.

KPN heeft inderdaad wel wat verbeterpunten,... Met name de grote drie providers wel. Ikzelf heb nu sinds 11 dagen een XGS-Pon aansluiting via Delta Netwerk. Bij Delta was het enorm eenvoudig om de Fritzbox aan te melden, enigste wat er moest gebeuren is even bellen, Modem-ID doorgeven en er werd een ticket aangemaakt omdat het bij hun nu nog niet online mogelijk is door te geven. En letterlijk nog geen werkdag later kreeg ik zowel een Mail, SMS en telefoontje om mij te bevestigen dat het modem was aangemeld en ik deze kon gaan aansluiten. Tot aan de wissel geen moment zonder internet gezeten.

Vervolgens was het een kwestie van aansluiten, juiste profiel instellen, en alles werkte daarna meteen.

Daar kunnen de meeste klantenservice van de grote drie nog echt wel wat van leren,... Je werd gewoon begrepen. Hoefde geen waslijst uit te leggen, gewoon korte lijnen en zonder gedoe de juiste oplossing. Dat wil je ervaren.

Check in het modem en alles staat gewoon juist geregistreerd.

​​​​​

Aha kijk zo word het allemaal een beetje duidelijk in de wereld van de glasvezel. 😁

Het gaat mij er meer om straks een snelheid van 4Gb aan te kunnen met de configuratie waar ik mee bezig ben. 

Dat zou met XGS - PON geen probleem moeten zijn Toch ! 

KPN heeft inderdaad wel wat verbeterpunten,... Met name de grote drie providers wel. Ikzelf heb nu sinds 11 dagen een XGS-Pon aansluiting via Delta Netwerk. Bij Delta was het enorm eenvoudig om de Fritzbox aan te melden, enigste wat er moest gebeuren is even bellen, Modem-ID doorgeven en er werd een ticket aangemaakt omdat het bij hun nu nog niet online mogelijk is door te geven. En letterlijk nog geen werkdag later kreeg ik zowel een Mail, SMS en telefoontje om mij te bevestigen dat het modem was aangemeld en ik deze kon gaan aansluiten. Tot aan de wissel geen moment zonder internet gezeten.

Vervolgens was het een kwestie van aansluiten, juiste profiel instellen, en alles werkte daarna meteen.

Daar kunnen de meeste klantenservice van de grote drie nog echt wel wat van leren,... Je werd gewoon begrepen. Hoefde geen waslijst uit te leggen, gewoon korte lijnen en zonder gedoe de juiste oplossing. Dat wil je ervaren.

Check in het modem en alles staat gewoon juist geregistreerd.

​​​​​

Ok kijk dat ziet er positief uit want mijn schoonvader die sinds kort ook Delta heeft in het hoge noorden is er ook nog niet helemaal uit hoe hij de Fritzbox 5530 moet aanmelden .

Bedankt voor deze info dus.

Maar dat zei ik dus als je KPN belt en zegt ik wil mijn modem id aanmelden /activeren weten ze niet eens waar ik het over heb 🤔

Hier hangt ook de 5530 XGS-Pon, heeft een 2,5Gb poort,... Behalen van 4Gb wordt dan wel wat lastig,…

Het is hier overal Delta in het Noorden 🤣 KPN heeft plannen maar duurt lang,... En mijn ouders gaat vrijdagavond over en hebben inmiddels een 5590 aangekocht, die wordt week  er op even aangemeld verwacht ik. Maar dat Nokia modem die ze leveren is echt drie keer niks,... Klantenservice beaamt het zelfs. Maar modem wel behouden want bij storingen moet je het even ompluggen. Maar dat is eenvoudig want beide modems blijven gewoon geregistreerd staan.

Dat zou met XGS - PON geen probleem moeten zijn Toch ! 

X staat voor romeinse cijfer 10, 10Gbs is mogelijk. Bij 25Gbs/50Gbs/100Gbs glasvezel heb je andere apparatuur nodig, en ook andere cijfer combinatie (ik hoop dat ze geen romeinse cijfers gaan gebruiken, anders wordt het toch te lang 🤣)

Mogelijk maar vast niet noodzakelijk,.

Maar dat Nokia modem die ze leveren is echt drie keer niks,... Klantenservice beaamt het zelfs. 

Ik zou die uitspraken van klantenservice maar met een korreltje zout nemen.

Waarom vind jij die Nokia ONT (geen modem) echt drie keer niks? Dat ding doet gewoon z'n werk en wat hij moet doen is niet zo spannend. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om de door KPN geleverde ONT (of NTU bij AON aansluitingen) te vervangen door een eigen ONT/NTU. De verbinding zal er geen bitje sneller of stabieler door worden.

P.S tropicalsurprise bedoel jij niet dat je een GPON aansluiting hebt?

Je schrijft over een GOF aansluiting , deze term ben ik echter nog niet tegengekomen.

Nee Gof. Ik heb het hele proces van modem aanmelden en netwerkbeheerders gegaan. Verschillende monteurs over de vloer gehad en beweerden het beter te weten. Tot het moment dat ze merkten dat het niet werkte. Frustratie alom. En ik gaf steeds aan wat er moest gebeuren, maar ik ben een leek en moest mij maar de service tool voor 5 euro pm maar extra aanschaffen. Heb ik niet gedaan omdat dat geen toegevoegde waarde heeft. 

blijf het raar vinden dat hOdido en Solcon (dochteronderneming van KPN) over de lijn van KPN xgs pon kunnen leveren en KPN zelf kan deze stabiele lijn niet leveren. 

succes 

Bij een GoF aansluiting hoeft de NTU niet aangemeld te worden, die kan je gewoon aansluiten.

Tropicalsurprise schreef:

blijf het raar vinden dat hOdido en Solcon (dochteronderneming van KPN) over de lijn van KPN xgs pon kunnen leveren en KPN zelf kan deze stabiele lijn niet leveren. 

Dat is niet zo raar, KPN heeft nog geen XGS-PON apparatuur in de PoP staan waar jij op aangesloten bent en patcht jouw aansluiting dus om naar een GoF (AON) kaart. De lijn is ook niet van de provider KPN maar van KPN Netwerk, de beheerder van het netwerk. Dit zijn twee verschillende entiteiten.

Solcon levert niet via de aansluiting van KPN. Als Solcon dat aanbiedt op jouw adres dan zal dat wellicht via de Odido aansluiting zijn.

@Cobra1962 GoF is Giga over Fiber, is in vroege tijd van glasvezel gebruikt. GoF is meestaal een 500mbs glasvezel bedoeld, en EoF (Ethernet over Fiber) is 100mbs glasvezel. Vroeger is glasvezel alleen als actieve variante beschikbaar, dus GoF is ook AON tegelijk. Tegenwoordig kan je ook over AON 1Gbs krijgen.

Het meerendeel van de glasvezelabonnees van KPN heeft nog een GoF (AON) aansluiting waarbij de maximale bandbreedte 1Gbps is.

Maar dat Nokia modem die ze leveren is echt drie keer niks,... Klantenservice beaamt het zelfs. 

Waarom vind jij die Nokia ONT (geen modem) echt drie keer niks? Dat ding doet gewoon z'n werk en wat hij moet doen is niet zo spannend. Ik zie eigenlijk geen enkele reden om de door KPN geleverde ONT (of NTU bij AON aansluitingen) te vervangen door een eigen ONT/NTU. De verbinding zal er geen bitje sneller of stabieler door worden.

Wil dit even beamen, onze Nokia ONT is zeer stabiel en goed. Ben er uiterst tevreden over en eigenlijk komen we nooit problemen met deze ONT’s tegen. In het begin hadden we wat kinderziektes met de Genexis waardoor er monteurs zijn welke deze minder vinden. Maar ook onze genexis ONT’s zijn uiterst goed en met de nieuwe variant kom ik eigenlijk ook nooit problemen tegen.

In dat stukje text sprak ik niet over KPN,.. Hier betrof het een door Delta geleverd Nokia Glasvezelmodem (dus geen ont). Slechte wifi, ding wordt bloedjeheet. Wifi is niet te splitsen, en is bar slecht vanaf het apparaat. Tevens is dat ding megagroot. KPN is hier wat langzaam met het aanleggen van het glasvezelnetwerk.

JB22_ schreef:

In dat stukje text sprak ik niet over KPN,.. Hier betrof het een door Delta geleverd Nokia Glasvezelmodem (dus geen ont). 

Er bestaan geen glasvezelmodems. Modems vind je alleen op VDSL en coax aansluitingen.

Het is ook belachelijk dat KPN haar Experia/KPN Boxen nog altijd modems noemt want ze zijn op glasvezelaansluitingen, net als de NTU's en ONT's, alles behalve modems.

Ik weet niet wat voor een Nokia ONT of router Delta levert dus kan ik geen uitspraak doen over de kwaliteit daarvan.

Reageer