Skip to main content

Ik heb een fritzbox 5530 fiber.

Mijn ONT is van KPN 

Nu wil ik de Nokia ONT verwijderen en de fritzbox rechtreeks op de FTU aansluiten !

Werkt dit en wat heb ik verder nodig ? En welke SFP module heb ik nodig voor de fritzbox ?

En moet ik mijn modem id aanmelden.

Wie kan me helpen er is weinig duidelijkheid te vinden en KPN zelf kon mij niet eens telefonisch helpen en deden alsof ze niet wisten waar ik het over had!

alvast bedankt

volgens mij alles aanwezig om het werkend te maken maar hoe ?

Bij een GoF aansluiting hoeft de NTU niet aangemeld te worden, die kan je gewoon aansluiten.

Tropicalsurprise schreef:

blijf het raar vinden dat hOdido en Solcon (dochteronderneming van KPN) over de lijn van KPN xgs pon kunnen leveren en KPN zelf kan deze stabiele lijn niet leveren. 

Dat is niet zo raar, KPN heeft nog geen XGS-PON apparatuur in de PoP staan waar jij op aangesloten bent en patcht jouw aansluiting dus om naar een GoF (AON) kaart. De lijn is ook niet van de provider KPN maar van KPN Netwerk, de beheerder van het netwerk. Dit zijn twee verschillende entiteiten.

Solcon levert niet via de aansluiting van KPN. Als Solcon dat aanbiedt op jouw adres dan zal dat wellicht via de Odido aansluiting zijn.

Maar kan netwerkbeheer het wel realiseren? Hodido levert over lijnen van kpn Netbeheer? 

dank voor je uitleg. Ik kon het de KPN medewerkers niet uitleggen 

Solcon levert niet via de aansluiting van KPN. Als Solcon dat aanbiedt op jouw adres dan zal dat wellicht via de Odido aansluiting zijn.

Het zou wel raar zijn als Solcon niet over het netwerk van zijn moeder bedrijf levert. Sterker nog, Solcon levert niet over OpenDutchFiber netwerk

Tropicalsurprise schreef:

Maar kan netwerkbeheer het wel realiseren? Hodido levert over lijnen van kpn Netbeheer? 

KPN heeft geen (nog) XGS-PON apparatuur in jouw PoP staan en dus zal de aansluiting altijd een GoF (AON) aansluiting worden.

Het zou wel raar zijn als Solcon niet over het netwerk van zijn moeder bedrijf levert.

Je hebt gelijk, Solcon levert ook via de glasvezelnetwerken van KPN Netwerk.

@wjb helaas bestaat het wel,... Wil verder niet teveel afwijken hier, maar toch nog even een plaatje.

Er zit een vaste glasvezelkabel aan met enkel een aansluiting voor in de Attema FTU verder wordt alles vanuit het 'modem' georganiseerd. Die kabel druk je in de aansluiting je zet het 'modem' aan en na een kwartiertje opstarten draait alles. Meer kan ik er niet van maken. Tis alleen een enorm joekel van een onding en hij wordt bloedjeheet,.. wifi is slecht en is niet te splitsen bij mij thuis. Dus werkt gewoon voor mij thuis niet fijn.

Via Nodido krijg je zon apparaat gekregen (met een grote netwerk leverancier sticker om te laten hangen, maar even weggepoetst)

Dit is een XS-010X-R ONT. Helaas kon Nodido niet leveren, modem en ONT verbonden wel met elkaar maar er kwam totaal geen data door helaas. Dus Nodido heb ik noodgedwongen moeten ontbinden afgelopen maand na tien weken geduld en proberen en geen enkele oplossing, maar hier kwam dan weer hun eigen modem met een netwerkkabel aan gekoppeld. Ook ding altijd bloedjeheet,.. Kom je de MK in alsof je een sauna binnen stapt zo warm.

Een nu met de Fritzbox totaal geen enkele warm afgifte en alles draait echt als een tierelier.

Alleen nu nog wachten totdat KPN de glasvezelkabel eindelijk eens binnen komt brengen, wordt ook hoog tijd! 😅

JB22_ schreef:

@wjb helaas bestaat het wel,…

Maar dat is geen modem maar een router.

Met alle respect maar modems worden alleen gebruikt op VDSL en Coax aansluitingen, NIET op glasvezelaansluitingen.

Omdat die providers zoals KPN  het maar niet afleveren om hun routers "modems" noemen gaan sommige hardwareboeren die dingen ook maar "modems" noemen maar echt, er zit geen greintje modem in die router behalve in de naam.

JB22_ schreef:

@wjb helaas bestaat het wel,…

Maar dat is geen modem maar een router.

Met alle respect maar modems worden alleen gebruikt op VDSL en Coax aansluitingen, NIET op glasvezelaansluitingen.

Omdat die providers zoals KPN  het maar niet afleveren om hun routers "modems" noemen gaan sommige hardwareboeren die dingen ook maar "modems" noemen maar echt, er zit geen greintje modem in die router behalve in de naam.

Ik probeer het wel eens aan mijn collega’s uit te leggen maar zelfs dat lukt niet. 😳 Het zit zeer diep gebakken dat woord modem.

Vele gebruiken geen Modem of Router meer maar Gateway (b.v. Nokia benoeming voor dezelfde apparaat van Delta fiber) of CPE (Customer Premises Equipment) : Apparatuur op klant locatie. 

Ik snap het helemaal hoor! Ikzelf roep ook hier over routers,... En zoals ​@Ik_Combineer ook aangeeft zit het woord modem veelsteveel ingebakken,... Menig Gen-Z'er medewerkers van de diverse incapabele klantenservicegerichtheid van providers weten al niet eens wat het is,…

Was het vroeger zeg maar in het tijdperk van @home en Casema niet ook al zo dat er onderscheid was in modem en routers? Of dat je ook twee losse apparaten had, tot de tijd dat de providers ergens met die alles in een dingen kwamen? 

Reageer