Skip to main content
Beantwoord

Hoe stel ik een vast IP-adres en speciale DNS in voor een internetradio?

• February 9, 2026
  • 8 reacties
  • 68 keer bekeken

Voor 1 speciale dienst (internetradio) wordt mij gevraagd een vast ip adres te gebruiken EN van een speciale DNS gebruik te maken. Is dit mogelijk zonder de rest van de verbindingen te “vernielen”.

In mijn modem zie ik iets van DHCP uitzetten?

zie print screen (dit is een voorbeeld)

Beste antwoord door dijk31

Deze oplossingen had ik gezien maar ziet/zag er toch best wel “ingewikkeld” uit.

Vtuner reageerde niet op emails trouwens……... dus aanmelden???

Maar  https://radio.marty44.net is voor mij de oplossing geworden met zelfs plezierige communicatie met de persoon achter de schermen. Hulde!!

8 reacties

JanD
Superuser
  • February 9, 2026

Beste ​@dijk31 DHCP gewoon aan laten staan.

Stel binnen jouw receiver als vogt in:

IP adres 192.168.2.X (dit adres kun je dus vastzetten, c.q. reserveren binnen de modem/router

subnetmask 255.255.255.0

default gateway 192.168.2.254

primary DNS server: 194.59.204.236

• Auteur
  • Helper
  • February 9, 2026

Dit had ik inderdaad gedaan, werkt met LAN verbinding.

Maar als ik weer overschakel naar WLAN wordt de DNS weer blanco

IP, subnet en gateway blijven wel staan.

???

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@dijk31, welkom op onze community! Ik zie dat ​@JanD al goed meedenkt. Ik heb er zelf weinig verstand van maar we hebben hier nog wel een handig artikel over:

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 13, 2026

Welke internetradio heb je en welk merk internetradio heb je? 

En hoe heb je jou internetradio verbonden via Wifi of via lanverbinding. 

Want jou internetradio moet ook via DHCP gaan werken via jou KPN modem. 

Heb je ook UPNP aangezet in jou KPN modem? 

• Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

Welke internetradio heb je en welk merk internetradio heb je? 

En hoe heb je jou internetradio verbonden via Wifi of via lanverbinding. 

Want jou internetradio moet ook via DHCP gaan werken via jou KPN modem. 

Heb je ook UPNP aangezet in jou KPN modem? 

Ik heb UPNP nu aangezet ondanks een eigenlijk negatief advies in het KPN modem?? Zal zien wat het doet…  Ik red mij met het handmatig wisselen tussen LAN (bijwerken favoriete zenders enkele keer) en WLAN (internetradio luisteren). Ik ben al meer dan blij dat “iemand” de internetradio weer bruikbaar heeft gemaakt door een “vervangende Vtuner service” op te zetten!

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Door het stoppen of betaald worden van de vTuner-service (vaak gebruikt in oudere Marantz, Denon, Yamaha en Pioneer AV-receivers/streamers), zoeken veel gebruikers naar alternatieven.
Hier zijn de beste vervangende oplossingen:

1. Beste Technische Alternatieven (DIY)
  • YTuner (aanbevolen): Dit is een zelfgehoste, gratis vervanging voor vTuner die specifiek is ontworpen om oude AV-receivers nieuw leven in te blazen. Het werkt uitstekend op een Raspberry Pi en emuleert de vTuner-backend. Het ondersteunt 'RadioBrowser' voor een grote database aan stations.
  • YCast: Een soortgelijk, open-source project dat fungeert als een zelfgehoste vervanger voor de vTuner-service. Het is relatief eenvoudig op te zetten (bijv. op een Raspberry Pi) om je 'Marantz/Denon' te voorzien van internetradio.
  • Lyrion Music Server (voorheen Logitech Media Server): Kan worden gebruikt om internetradio te streamen naar diverse apparaten, waaronder WiiM-apparaten. 

2. Commerciële en Fabrikant-oplossingen
  • Airable: T+A en andere fabrikanten bieden Airable aan als de opvolger voor vTuner.
  • TuneIn: Veel fabrikanten, waaronder Marantz en Denon, zijn in nieuwere firmware/modellen overgestapt naar TuneIn als primaire radio-aggregator.
  • vTuner Abonnement ($8/jaar): Als je toestel niet in staat is om naar een alternatieve server te verwijzen, biedt vTuner de optie om de service te herstellen voor een kleine jaarlijkse bijdrage van ongeveer $8. 

3. Gebruik van Eigen Streams (Workarounds)
  • Handmatig toevoegen (via de website): Op radiomarantz.com (of de specifieke vTuner-site van jouw merk) kun je vaak nog wel handmatig radiostations toevoegen via de "My Added Stations" functie, zelfs als de rest van de service betaald is geworden.
  • DLNA/UPnP: Gebruik een media-server (zoals de genoemde Raspberry Pi of een NAS) om radiostreams als DLNA-bron aan te bieden. 

Hoe YTuner/YCast in te stellen
  1. Hardware: Koop een Raspberry Pi of gebruik een pc die 24/7 aanstaat.
  2. Software: Installeer YTuner of YCast (via GitHub).
  3. Configuratie: Voeg je favoriete stations toe aan de configuratiebestanden.
  4. DNS/Router: Wijs in je router het adres vtuner.com (of de merk-specifieke variant, bijv. radionaim.com) om naar het IP-adres van je Raspberry Pi (DNS-redirection). 
Samenvattend: Als je handig bent, is YTuner op een Raspberry Pi de beste gratis, permanente oplossing. Anders is het $8-abonnement de snelste oplossing om je huidige instellingen te behouden. 

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • February 16, 2026

Deze oplossingen had ik gezien maar ziet/zag er toch best wel “ingewikkeld” uit.

Vtuner reageerde niet op emails trouwens……... dus aanmelden???

Maar  https://radio.marty44.net is voor mij de oplossing geworden met zelfs plezierige communicatie met de persoon achter de schermen. Hulde!!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Mooi opgelost ​@dijk31, fijn dat dat werkt!