Skip to main content

Goedendag, ik heb het volgende:

Ik ben van Ziggo gewijzigd naar KPN ivm glasvezel.

Bij Ziggo had ik mijn modem in Bridge staan zodat ik het achterliggende netwerk van 4 asus-routers RT-AX92U zowel bekabeld als draadloos kon gebruiken, waarvan de 1e RT-AX92U als modem werkte.

Nu kan dit niet meer omdat de KPN box 12 niet in bridge modus kan.

Wat ik mij nu afvraag is: moet ik de de bekabelde RT-AX92U als Access Point instellen? Kan dit 2 keer want ik heb op 2 plekken in huis bekabelde aansluitingen nodig?

En hoe moet ik de 2 RT-AX92U als wifi-punt instellen? Kan dat ook als Access Point?

En kan ik de WIFI op de KPN Box 12 gewoon aan laten staan of moet dit uit om die RT-AX92 zo goed mogelijk te laten werken? Of zoek ik het veel te moeilijk?

Ik hoor graag van iemand.

@Erda 

heb je er ook TV+ bij van KPN of alleen maar internet?

als je alleen internet hebt zou je namelijk de Box12 er tussenuit kunnen halen en de eerste Asus router rechtstreeks op het glasvezel punt aansluiten.


Ja, ik heb er ook TV bij.

Ik heb de Box12 dus nodig voor de 2 TV's welke prima werken op de glasvezel.

Daarnaast wil ik dus 2 bekabelde RT-AX92U plaatsen (1 voor de werkplek op de 1e etage en 1 voor de playstation op de 2e etage) en ik wil graag nog 2 RT-AX92U plaatsen om de WIFI van de Box12 te versterken voor in de tuin en de garage.


de wifi van de box12 werkt niet samen met die van jou Asus routers. je zult dus de wifi van de Box12 helemaal uit moeten zetten. en dan de 4 Asus routers in Acces point mode zetten.


Ga ik het op die manier proberen vanavond. Bedankt zover en wordt vervolgd.


Toch nog even een vraag. Ik neem aan dat ik de 1e RT-AXC92U bekabeld aansluit via de LAN-uitgang van de Box12 naar de WAN-ingang van de 1e RT-AX92U?


Ik vind deze schermafdruk in het forum:

 


klopt inderdaad. de eerste RT-AX92U (AI master) sluit je bekabeld aan op de lan poort van de box12. en dan jou andere 3 RT-AX92U routers weer zo veel mogelijk bekabeld op jou master RT-AX92U.


Joey, hieronder de schermafdruk van de aansluitingen van mijn RT-AX92U:

 

Moet ik nu vanuit de LAN van de Box12 naar de WAN of naar de LAN van de RT-AX92U?
En moet ik dan de 2de bekabelde RT-AX92U vanuit de LAN1 van de 1e RT-AX92U doorverbinden naar de WAN of naar de LAN van de 2e bekabelde RT-AX92U? die andere 2 RT0AX92U zijn alleen voor WIFI.


@Erda Je kan de asus in plaats van de experia box gebruiken. Op WAN moet je een PPPoE verbinding opbouwen op VLAN6. Om KPN IPTV te gebruiken moet je eigenlijk Multicast Routing (IGMP Proxy) activeren, maar deze werkt uit onbekend reden niet op de AX92u. Je moet daarom merlin firmware installeren om KPN IPTV te gebruiken

https://gnuton.github.io/asuswrt-merlin.ng/

 


Sorry, dat gaat mij te ver. Ik wil, zoals door Joey aangegeven, gewoon die Asus routers als AP instellen. Ik zit alleen even nog met het probleem of dit lan-lan moet (box12-asusrouter) en asusrouter-asusrouter moet aansluiten (dus box12-asusrouter lan-wan of lan-lan en ausrouter-asusrouter lan-wan of lan-lan). Dat begrijp ik nog niet goed. 


@Erda WAN moet naar experia box (of glasvezelmodem) en LAN naar andere asus router. Achter experia box zou je idd de AP-mode gebruiken om double NAT te vermeiden. 


OK. Duidelijk. Dankjewel.


Beste allemaal,

 

Ik heb ook problemen met aansluiten router op kpn box 12. Ik heb vanuit lan kpn box naar wan ingang op tp link Archer 55 gemaakt. En via deze tp link router 2 extenders aangesloten. Nu heb ik een eigen domein bij Strato, maar die komt nu niet meer door  naar mijn nas, die via lan vastzit op tp link router. Dit werkte wel zonder router. Gaarne hulp


@Nootjepatrick Dat veroorzaakt double nat, dwz dat je 2 keer port forwarding moet instellen, 1 in experia router en 1 in tp-link router. Indien je de tp-link router in AP-mode zet, hoef de port forwarding in de tp-link router niet meer.


Ja dat had ik ook gelezen maar dan kan je de router dus maar beperkt gebruiken. Begreep dat je dan veel minder zaken kan instellen. Klopt dat?


@Nootjepatrick Ja, AP modus is beperkter dan Route modus. B.v. Firewall, Ouderlijke toezicht, VPN, QoS, IPv6-ondersteuning, Port-forwarding ontbreken in AP modus. Maar je heeft wel paar voordelen. Geen probleem met double nat, sneler internet (beter prestatie, minder lagging)

Indien je geen IPTV van KPN heb, of je wil geen KPN ontvanger gebruiken (KPN app op smarttv, chromecast en vele streamingsboxen doet ook prima) kan je ook de Archer x55 gebruiken in plaats van experia router.


Ik zelf ben ook overgestapt van Ziggo naar KPN glas. Bij ziggo stond het modem in bridge en had ik mijn Asus RT-AC86U als router ingesteld met daar aan gekoppeld twee RT-AC86U als mesh node.

Aangezien de Experia v12 niet in bridge modus kan, heb ik in eerste instantie alle drie de Asus routers als AP via utp aangesloten op de experia en per stuk wifi ingesteld. Werkte prima. Later kwam , ik meen na een firmware update, een nieuwe modus beschikbaar namelijk  Access Point (AP) stand / AiMesh Router in AP-stand. Als je deze kiest kun je een mesh netwerk maken op basis van de Asus routers met dien verstande dat de experia de baas blijft over dhcp / nat etc. Je hebt dus iets minder mogelijkheden maar wel het voordeel dat je alle Asus apparaten via één pagina kunt instellen. Ik heb het aimesh router + nodes een vast ip adres gegeven. De wifi op de experia heb ik uitgezet, deze staat in de meterkast ver weg en geeft daardoor een zwak signaal. 

Werkt op zich prima. Waar ik nog niet uit ben is wat de voordelen zijn als ik de Asus in router modus zet en dan met DMZ een link opzet. Weet één van jullie hier antwoord op? Ik kom niet goed uit met de berichten die hierover al zijn geplaatst.

 

PS: KPN TV is wel rechtstreeks aangesloten met kabel op de experia.


@Berg62 Met de router in DMZ heb je nog steeds 2 subnets en double nat probleem. Maar dan heb je ook gescheiden netwerken voor betere isolering en geen dubbele firewalls. Als je ook wlan van experia uitzet dan heb je ook geen interferenties van 2 wlans naast elkaar.


@TDN zeer informatief uitgelegd. Dank.

Ik heb mijn tp link router aangeschaft omdat ik vpn erop wil zetten. Had niet nagedacht over dubbele nat en snelheid vermindering. 

Nu lees ik dat je je router ook als vervanger voor de kpn box 12 kunt instellen. Dat zou super zijn. heb geen iptv van kpn. Alleen internetverbinding. Kun je me nog een zetje in de goede richting zetten hoe ik dat moet aanpakken? De router heeft bv geen dsl aansluiting. Kan ik daarvoor dan gewoon de wan aansluiting gebruiken? En als ik het goed begrijp kan ik de router dan wel gewoon fullblown gebruiken ? Dus ook vpn?

En omdat ik wss niet de dubbele nat (op modem en router) heb doorgevoerd werkte mijn domein van Strato doorverwijzing wss ook niet? 

Maak je mijn weekend weer goed? 😉


@Nootjepatrick Je sluit de TP-Link direct met de WAN poort op de LAN poort van het KPN glasvezelmodem en sluit een PC met automatisch IP via DHCP aan op een LAN poort van de Archer router. Loggen in met je admin wachtwoord op de admin portal van de Archer en stel in Quicksetup volgende instellingen:

Internet PPPoE, Username/Password kunnen ieder waarde zijn

Internet Vlan 6/Priority 1, VoIP Vlan 7/Priority 7, IPTV Vlan 4/Priority 6. Deactiveer IPTV Multicast VLAN
Omdat je geen telefoon en IPTV heb, ook bij LAN3/LAN4 op internet veranderen

Je kan na het opslaan van Quicksetup nog de instellingen checken en veranderen in adv instelling

 


@TDN wowww...als dit werkt.

Wel 2 kleine opmerkingen , en als deze positief zijn, ga ik het proberen: 

 

- Heb nog geen glasvezel maar dsl.

- Heb wel iptv maar niet van kpn. Werkt nu goed als ik de specieke  lan poort op iptv zet. De andere iptv receiver werkt wireless.

 

Als deze 2 punten ook werken ga ik morgen direct aan de slag. 

En dan heb ik geen dubbele nat, sneller internet en kan mijn router gewoon blijven gebruiken als vpn router. En werkt mijn eigen domein doorverwijzing ook gewoon lijkt me. Sterker nog die hoef ik dan maar 1x via Dyndns in te stellen op router. 

 

Ben zeeeeeer benieuwd naar je reactie.


@Nootjepatrick Bij DSL heb je toch een modem (Experia box) nodig omdat de archer een router en geen router/modem combinatie. 

Bijna ieder iptv ontvanger werkt gewoon op internet verbinding, je hoef geen specifiek iptv instelling te gebruiken. Alleen voor kpn is het ingewikkeld wegens vlan en multicast routing


Bij DSL heb je toch een modem (Experia box) nodig omdat de archer een router en geen router/modem combinatie. 

Je kunt hiervoor de Zyxel VMG4005-B50A gebruiken.

 

Bijna ieder iptv ontvanger werkt gewoon op internet verbinding, je hoef geen specifiek iptv instelling te gebruiken. Alleen voor kpn is het ingewikkeld wegens vlan en multicast routing

Alleen de TV+ Box kan zonder IGMP proxy server werken maar daarmee gooi je wel direct een groot deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak. Mijn advies is om altijd IGMP multicast te gebruiken en dus een IGMP Proxy server in te richten.

Maar aangezien @Nootjepatrick  geen TV van KPN heeft hoeft hij ook niets te doen met die IPTV vlan instellingen, alles loopt dan immers gewoon via Internet.

 

- Heb wel iptv maar niet van kpn. Werkt nu goed als ik de specieke  lan poort op iptv zet. De andere iptv receiver werkt wireless.

Bij wie heb je dan IPTV?


@TDN ja was ik al bang voor. Over aantal maanden krijg ik hier pas glas. Dus nog maar even wachten en alles dubbel uitvoeren. 👍 Tnx voor je uitleg. Ga het zeker proberen als glas er is. Wordt trouwens dan wss wel andere provider dan kpn. Maakt dat nog uit? 


@Nootjepatrick Andere provider heeft andere VLAN ID op de WAN, de moet je aanpassen. B.v. delta is vlan 100, odido 640